(צילום: שמוליק דודפור)

אווירה קשה שוררת בחברה הערבית בעקבות גל הרציחות המתמשך, שגבה את חייהם של 122 בני אדם מתחילת השנה. שישה מהם נרצחו בתוך שלושה ימים, האחרון שבהם סאמר נאסר (25), תושב טירה שנורה למוות מטווח אפס הבוקר (יום ה') ברחוב בעיר שבשרון. התושבים ביישובים הערביים מעידים על חשש כבד וחוסר ביטחון אישי, וזועמים על אוזלת ידה של המשטרה, לדבריהם, ושל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
תושבי טירה שהכירו את נאסר אמרו כי הוא היה "אדם טוב וביחסים טובים עם כולם". לדבריהם, הצעיר לא היה יעד החיסול, "אבל בגלל שלא הצליחו להגיע ליעד רצחו אותו בדם קר". הם תקפו את הממשלה ואת המשטרה: "אנחנו חיים במציאות חמורה, כולנו בסכנת חיים ויש זלזול מצד האחראים מהממשלה והמשטרה שלא עושים כלום".
2 צפייה בגלריה
סאמר נאסר עבד אלקאדר עואיסי יוסף אבו הלאל  אמיר וני קנדיי כנאענה  ראמז אבו עסבה נרצחים נרצח רצח אלימות הרוג הרוגים חברה ערבית שש שישיה שישייה ביג כוורת
סאמר נאסר עבד אלקאדר עואיסי יוסף אבו הלאל  אמיר וני קנדיי כנאענה  ראמז אבו עסבה נרצחים נרצח רצח אלימות הרוג הרוגים חברה ערבית שש שישיה שישייה ביג כוורת
6 הקורבנות האחרונים: למעלה מימין: יוסף אבו הלאל, קנדיי כנאענה, אמיר וני, עבד אלקאדר עואיסי, סאמר נאסר וראמז אבו עסבה
אתמול נרצחו ביריות שלושה בני אדם בתוך שעות. בנצרת נורה למוות תושב העיר עבד אלקאדר עואיסי (22). הקורבן הוא אחיינו של סגן ראש העיר נצרת מוחמד עואיסי, שבנו רואיד (25) נרצח לפני שלושה חודשים. קרוב משפחה של עואיסי אמר כי "גם הוא מהצעירים הטובים. יצא מהבית ונרצח, לא היה מאוים, הוא הסתובב חופשי. היום כל אחד מאיתנו יכול להפוך ליעד של פושעים שלא דופקים חשבון לאף אחד, גם למשטרה, כי יודעים שהמשטרה כושלת בתפקידה ולא עוצרת רוצחים שחוזרים לבתיהם כאילו לא עשו כלום".
ביישוב עארה נורה למוות יוסף אבו הלאל (54). חקירה ראשונית של המשטרה העלתה כי לעבר הקורבן נורו יותר מ-27 קליעים. לפי החשד הוא נרצח על רקע סכסוך שבו מעורב בנו. לפני כשבועיים נורה גם הבן, שנפצע באורח בינוני.
קרוב משפחה סיפר כי "הלאל תמיד חייך והיה צנוע, כולם אוהבים אותו. לא מגיע לו מה שקרה. הוא חף מפשע, הפושעים רצחו אותו בתוך רכבו. הוא לא ציפה שייקלע למצב כזה והסתובב חופשי, אבל הפשיעה השאירה את כולנו ללא ביטחון אישי". הוא הוסיף כי "לא מזמן הלאל אמר לי 'מקווה שהאלימות תיפסק. נמאס לנו ממה מתרחש ביישובים הערביים. זה מפחיד ומדאיג', ואחרי כמה ימים הוא נרצח".
נסים כנאענה, אביו של קנדיי כנאענה שנרצח בכפר קרע

בשפרעם נרצח אמיר וני (39), בעל אטליז שהתגורר בעיר. הקורבן נורה בכל חלקי גופו. אחד משכניו אמר כי "הוא היה אהוב על כולם, התייחס לכולם יפה. הוא נשוי ואבא לתאומות בנות שנתיים. רצחו אותו בדם קר כי הוא אדם טוב ומוצלח".
לדברי השכן, "זה לא עניין של סכסוך בין עבריינים, כמו שטוענת המשטרה השקרנית. אמיר לא היסס לעזור ולתמוך ולהקריב מהחיים שלו למען החברה. לא יכול להיות שהמשטרה תהפוך אנשים נורמטיביים לפושעים. על המשטרה להביא פתרונות ולא להתעסק בלכלוכים. השנה נרצחו לפחות חמישה קורבנות משפרעם, והגענו למצב שכולנו מרגישים בחוסר ביטחון אישי גם כנמצאים בתוך הבתים ובחצרות".
שלשום נורה למוות בכפר קרע קנדיי כנאענה, תושב היישוב בשנות ה-30 לחייו. חקירה ראשונית העלתה כי היעד לרצח היה קרוב משפחתו של הקורבן, אולם מאחר שהמתנקשים לא הצליחו להגיע אליו – הם בחרו לרצוח את כנאענה. "אין לי מילים. נשרף לי הלב", אמר נסים, אביו של קנדיי. "הידיים והרגליים נקטעו לי. אור עיניי נכבה לי. אין לי כוחות יותר. רק נתפלל יחד שתעשו משהו מדינת ישראל. אנחנו חיים במדינת ישראל. תעשו משהו! אם אתם רוצים, אתם יכולים בשנייה".
קרוב משפחתו סיפר: "האבא כל הזמן אומר 'הייתם לוקחים אותי במקומו. אם רצחו את בני זאת אומרת שכולנו בסכנה. קשה לי להתמודד עם המצב המזעזע'". הקרוב הוסיף כי כנאענה היה "מהטובים ביותר ביישוב, כולם אהבו אותו. אין גבול לרציחות ואנחנו בדרך ללא מוצא, כאילו זה המצב ואנחנו צריכים לסבול. ילדים מפחדים לצאת לשחק בגלל הנשק שמסתובב".
פחות מיממה לפני כן נורה למוות בכניסה לביתו ראמז אבו עסבה (39), רופא שיניים מהיישוב ג'ת שבצפון השרון. צוות מד"א קבע את מותו במקום. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות המקרה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
"מזלזל בדם האזרחים הערבים". בן גביר
(צילום: מארק ישראל סלם)
מלבד המשטרה, תושבים ביישובים הערביים מאשימים גם את השר לביטחון לאומי. "בן גביר לא עושה כלום", אמר תושב שפרעם. "תקופת כהונתו היא הקשה ביותר מבחינת אלימות ופשיעה. הוא מזלזל בדם האזרחים הערבים ומתעסק רק בצעקות שלא קשורות. עליו להתפטר מתפקידו אחרת הפשיעה תמשיך".
תושבת נצרת אמרה: "מה עשה בן גביר בעניין האלימות והפשיעה? כלום. בן גביר מסכן את חיינו. שר כמוהו, עליו להתבייש בעצמו ולא להתעלם מהמציאות. לשוטר שהרג את איאד אל-חלאק הוא ידע להתקשר ולברך אותו, אבל הוא לא יודע להגיע לזירות רצח, אפילו לחלק מהן, זה בכלל לא חשוב לו ואולי זה טוב לו שיש נרצחים כל יום. השר לא כותב מילה על הרציחות".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל חוקרת כל מקרה רצח ביסודיות ובמקצועיות ללא קשר לזהות העבריין או הקורבן, תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים. חקירות תיקי רצח נמשכות עד לפענוחם ורק בשנתיים האחרונות, המשטרה פענחה עשרות מקרי רצח שהתרחשו בקרב החברה הערבית ואנו נמשיך לפעול להעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי רצח באשר הם.
"הטיפול באלימות בחברה הערבית אינו נחלת המשטרה לבדה ורק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה, יובילו לשינוי המיוחל".