2 צפייה בגלריה
סיון מבאר שבע
סיון מבאר שבע
"כל דירה שאני מוצאת עולה יותר מ-6,000 שקל לחודש". סיוון
(צילום: חיים הורנשטיין)
העלייה במחירי השכירות של דירות פוגעת בישראלים רבים. עבור 180 אלף זכאים לסיוע בשכר דירה מקבוצות מוחלשות בחברה מדובר במצב בלתי אפשרי. הסיבה: המענקים שהם מקבלים נותרו כפי שהם.
סיוון, בת 40, אם לשלושה מדרום הארץ, מנהלת כבר קרוב לעשור מאבק על קורת גג. "הייתה לנו דירה בדיור הציבורי", היא סיפרה, "אבל אני נכה ולא יכולה לעלות במדרגות, כך שהיא לא התאימה לנו. אחרי שנאלצנו לעזוב התחלנו לקבל סיוע בשכר דירה – 1,300 שקל בחודש".
לסיוון שני ילדים על הרצף האוטיסטי ועוד תינוקת בת חמישה חודשים. היא עצמה חולה אוטואימונית. בעלה עובד כנהג אוטובוס, אבל מתקשה להחזיק משרה יציבה בגלל המצב בבית. "הילדים זקוקים לעזרה 24/7", סיפרה סיוון, "מאוד קשה לי לטפל בהם ובתינוקת במצבי. הגשנו בקשה נוספת לדיור ציבורי אבל אין דירה מתאימה עבורנו, והשכירות שלנו לא מפסיקה לעלות. אם שילמתי לפני שנתיים 3,200 שקל, היום אני משלמת 4,200. לאחרונה בעל הדירה החליט שהוא מוכר אותה ובקרוב לא יהיה לנו איפה לגור. אני לא מחפשת משהו יוקרתי, אבל כל דירה שאני מוצאת עולה יותר מ-6,000 שקל לחודש".
2 צפייה בגלריה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
אתי: "אני משתמשת בקצבת הנכות שלי כדי לשלם שכר דירה, ומוותרת על חלק מהתרופות". אילוסטרציה
(shutterstock)
לא מדובר במקרה בודד. כאמור, מחירי השכירות ממשיכים לנסוק מצד אחד, אך מנגד מענקי הסיוע המיועדים להבטיח קורת גג ראויה לכ-180 אלף זכאים מקבוצות מוחלשות מבחינה כלכלית, נשארו כפי שהם. "מרבית הזכאים מקבלים את אותו הסיוע שקיבלו לפני יותר מעשור, וזאת אף שמחירי השכירות עלו בצורה דרמטית", הסבירו עורכי הדין גיל גן-מור ומשכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח, "המדינה חייבת להעמיד לצורך כך תקציב ולהגדיל את סכומי הסיוע בצורה משמעותית".
אתי (45), אם חד הורית לשני ילדים, מכירה היטב את המציאות הזו. "הגשתי מלא בקשות לדיור ציבורי וכל פעם נדחיתי כי אין לי שלושה ילדים", היא סיפרה, "אני מקבלת סיוע בסך 1,300 שקל לחודש, אבל בעל הדירה שלי הקפיץ לאחרונה את שכר הדירה ל-4,000. אני משתמשת בקצבת הנכות שלי כדי לשלם שכר דירה, ומוותרת על חלק מהתרופות. זו הרגשה נוראית".
משרד הבינוי והשיכון מסר כי "המשרד מעלה בכל דיוני התקציב מול אגף התקציבים באוצר את נושא עדכון סכומי הסיוע בשכר דירה. פנינו לאגף התקציבים כמה פעמים ונענינו בשלילה. בסיכום התקציבי האחרון הושגה העלאה משמעותית של שכר הדירה לקשישים ועולים הממתינים לדיור ציבורי".
מנכ"ל פורום הדיור הציבורי, דני גיגי, מסר: "השבוע פורסמה עוד תכנית דיור של הממשלה ושוב אנחנו רואים התעלמות מוחלטת וצורמת מ-200,000 משפחות חסרות דירה - מקבלי הסיוע בשכר דירה - שיכולות לחלום על רכישת דירה בתוכניות הממשלה, ובקושי מצליחות לשלם שכר דירה חודשי. במקום לייצר דיור ציבורי ופתרונות שמותאמים לששת העשירונים הנמוכים הממשלה שוב מפיצה סיסמאות חלולות על היצע, ביקוש ושיווקים כשבפועל נדרשת תוכנית אגרסיבית של דיור ללא מטרות רווח שתכלול דיור ציבורי אוניברסלי עבור כל חסרי הדירה.
"בכל שנה המדינה מכניסה יותר מ-15 מיליארד שקלים ממכירת קרקעות ועוד מיליארדים ממיסוי נדל"ן, אבל באוצר מסרבים להשקיע את הכספים האלה בחזרה בפתרונות דיור ובעיקר לא בפתרונות דיור עבור העשירונים הנמוכים שלא יכולים לרכוש דירה. באופן עקבי האוצר מתנגד לבניה ורכישת דיור ציבורי וגם במקביל בולם יוזמות להצמדת הסיוע בשכר דירה למחירי השכירות בשוק. יש כאן הדרה של ציבור ענק מהזכות לקורת גג ומהזכות של הציבור על הקרקעות ששייכות לכולם.
"תוכנית הדיור שפורסמה אתמול היא אצבע בעין לכל שוכרי הדירות והיא המשך בקו המדיניות שמעניק עוד ועוד כוח לבעלי הדירות, ליזמים, לקבלנים ולבנקים על חשבון חסרי הדירה. למרבה הצער 'ממשלת השינוי' לא הביאה שום שינוי בתחום הדיור ורק מובילה להעמקה במשבר הדיור".