5 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
גנץ, גפני ולפיד. באופוזיציה תוקפים
(צילום:EPA, שלו שלום, קובי קואנקס)
הצעת החוק לאיסור הכנסת חמץ לבתי החולים של יו"ר ועדת הכספים משה גפני מיהדות התורה, שנחשפה ב-ynet, הביאה לתגובות זועמות במערכת הפוליטית ומחוצה לה. ראש הממשלה בנימין נתניהו יידרש להחליט אם לקדם את ההצעה, ולפי גורמים בכירים בליכוד גפני כבר ביקש ממנו לעשות זאת, בהתאם להסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתגובה להצעה כי "הממשלה הזו החליטה שהיא תעשה הכול כדי לגרום לקרע בלתי ניתן לאיחוי בחברה הישראלית ולהפוך את היהדות לכפייה דתית".
ללפיד הצטרף גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שאמר: "מרביתו המוחלט של הציבור לא נוסע ביום כיפור - משום שכולנו מכבדים האחד את האחר. אין שום חקיקה ועדיין כך אנו נוהגים. רוב מוחלט גם לא יאכלו חמץ בכוונה בבית חולים ליד אדם דתי. חקיקה שתכפה על אי הכנסת חמץ לבתי חולים היא התרסה מול הציבור החילוני ופגיעה בכבודה של הדת והמסורת שתביא לתוצאה הפוכה. לא כל דבר מצריך חקיקה וכפייה - בדיוק להפך".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה
בנימין נתניהו. יקדם בהתאם להסכם?
(צילום: ראובן קסטרו)
5 צפייה בגלריה
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בפסח לבית החולים הדסה. ארכיון
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה כי "75 שנה התקיימה מדינת ישראל, כשמי שנאלצות ונאלצים לשהות בפסח בבית החולים נהנים ממטבח כשר אבל יכולים לאכול לפי אמונתם. גם את האיזון העדין הזה רומסים עכשיו ברגל גסה. למען השם, צאו לחולות ולחולים שלנו מהצלחת".
ח"כ מתן כהנא, גם הוא מהמחנה הממלכתי, פנה לראש הממשלה נתניהו בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו. "אדוני ראש הממשלה, אם אתה רוצה לוודא שאנשים יכניסו חמץ בפסח לבתי החולים, תיעתר לבקשתו של גפני. אם זהותה היהודית של המדינה חשובה לך, עדיף שתחתור להסכמות רחבות".
לדברי ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, "הפכו את היהדות לכת. זה מה שחשוב לאזרחי ישראל עכשיו? חמץ בבתי חולים? איפה הטיפול ביוקר המחיה, איפה הביטחון האישי. גורמים בכוח לקרע בעם. זוהי הממשלה המשיחית והחשוכה ביותר בתולדות מדינת ישראל".
גם בעמותות ותנועות שעסקו בבג"ץ החמץ, שבעקבותיו פסק בית המשפט העליון בדעת רוב שאין לבתי החולים סמכות בחוק לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים, התייחסו להצעת החוק שהניח גפני.
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה העבודה
ישיבת סיעה העבודה
מיכאלי. "צאו לחולים והחולות מהצלחת"
(צילום: רפי קוץ)
"הממשלה הזו מחפשת כל דרך אפשרית לפגוע בציבור החילוני בדרכה להקמת מדינת הלכה. לצערנו גם החולים המאושפזים לא נמלטים מהגורל הזה", אמרו בפורום החילוני, שהיה מבין העותרים לבג"ץ בעבר. "זו הצעת חוק שמבקשת לקדם כפייה דתית דורסנית וקיצונית".
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, אמר כי "קיצוני ממשלת נתניהו יטפסו על כל עץ אפשרי עד שתקום כאן מדינת הלכה נטולת בלמים משפטיים. ההתגרות הזו היא עוד ניסיון ליצירת סכסך בציבור הישראלי בחסות הממשלה, שטפטוף השנאה אחד כלפי השני הוא חלק מהאסטרטגיה שלה, אבל הציבור הישראלי לא פראייר. הוא ידע למצוא פתרונות בשטח כמו שידע מאז קום המדינה ועד שהמפלגות החרדיות התחילו להבעיר את השטח בנושא הזה. אנחנו בטוחים שזכויות הציבור הדתי יישמרו ולאף מבקר בבית חולים לא יתחילו לפשפש בתיקים כי הביא מרק לסבתא".
תנועת נאמני תורה ועבודה מסרה בתגובה להצעת החוק: "היא לא תתרום דבר לחיזוק כשרות בית החולים, אלא תרבה שנאה ותרחיק אנשים משמירת הלכות הפסח ומהרצון לכבד את חבריהם. מבחינה הלכתית, קיימים מספר פתרונות אשר אינם מצריכים חיטוט בתיקים האישיים וכך נהגו מקדמת דנא בבתי חולים שונים. חוקים מסוג זה שיש בהם כפייה וכניסה לעולמו הפרטי של אדם מעולם לא קירבו אנשים ליהדות וסופם היה בבומרנג שהביא להחלשת יהדותה של המדינה".

"לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בפסח"

בהצעת החוק שהגיש ח"כ גפני, הוא ציין כי "לפי סקרים ומחקרים שנעשו בישראל, חג הפסח נחשב כחג החשוב ביותר בחגי ישראל, בקרב כל סוגי האוכלוסייה, כאשר רובו הגדול של העם היהודי, חוגג את חג הפסח ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח, דתיים, מסורתיים וחילוניים".
עוד נכתב: "בניגוד לדיני כשרות בכל השנה, איסור אכילת חמץ בחג הפסח הוא חמור ביותר ואף דיני הכשרות בפסח מחמירים ביותר, כאשר חמץ בפסח אינו 'בטל בשישים', כך שחמץ שייאכל בכלי אפילו בכמות מועטה מאוד, עלול לגרום לשלילת הכשרות מהכלים, באופן שימנע משומרי כשרות לאכול בכלים אלה. בנוסף, ישנו איסור מיוחד בפסח של 'בל יראה ובל ימצא'".
5 צפייה בגלריה
אפיית מצות בבני ברק
אפיית מצות בבני ברק
מצות בבני ברק, ארכיון. "יש תחליפים כשרים לפסח"
(צילום: AFP)
גפני כתב כי במשך עשרות שנים, בתי החולים בישראל שבהם ניתן שירות לציבור הרחב לא אפשרו הכנסת חמץ בתקופת חג הפסח, וזאת כדי לאפשר לחולים לשמור על הכשרות בחג הפסח. "בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק, לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים", כתב גפני. לדבריו, משמעות הפסיקה היא שרוב האזרחים בישראל ששומרים כשרות בפסח לא יכולים לקבל טיפול רפואי ולהיות מאושפזים בבתי החולים.
"לאור האמור, מוצע לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים. הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה", נכתב. גפני ציין כי חולים לא חייבים לאכול מצות בפסח, ו"לאור טכנולוגיית המזון יוכלו לאכול תחליפים כשרים לפסח לכל סוגי המזון - לחמניות, עוגות, עוגיות וחטיפים, כך שבפועל אין גם כל פגיעה ממשית במי שאינו מעוניין לאכול מצות".
פורסם לראשונה: 22:26, 23.01.23