כתב המלחמות דקסטר פילקינס פרסם כתבה נרחבת במגזין "ניו יורקר", לאחר שיצא למסע כדי לבחון את המצב בדרום לבנון ובישראל, אחרי יותר מתשעה חודשים של מלחמה. במסגרת אותו "מסע רשמים" נפגש במקום מסתור עם סגנו של נסראללה, נעים קאסם, ועם מפקד בחיזבאללה בדרום לבנון, שהזדהה בתור "חביב". בעדות נדירה למדי מספר אותו "חביב", שמסרב לחשוף את שמו האמיתי, על השליטה של טהרן בצבא הטרור שמנהל מלחמת התשה מול ישראל בתשעת החודשים האחרונים - ולמה הוא לא מתרגש מחיסול חבריו, בהם גם מפקדים בכירים בארגון השיעי.
בצל ההסלמה המתמשכת וחילופי האש הבלתי פוסקים בין הצדדים, מסביר בכיר חיזבאללה קאסם כי ארגונו לא יכול היה לשתוק לנוכח המלחמה בעזה. "איך אפשר להתבונן מהצד? היינו צריכים להתנגד", הוא אומר. לדבריו, המערכה בעזה נועדה "להכחיד", לא פחות, את העם הפלסטיני. חרף האיומים שמשמיעים בכירי צבא הטרור השיעי בלבנון, הוא מבהיר כי "אנחנו לא רוצים לפתוח במלחמה חדשה", נוספת לזו שמתנהלת בעזה, "אלא לגרום לישראל לדאוג מהמשך המלחמה בעזה".
6 צפייה בגלריה
הלווית מחבלי חיזבאללה בלבנון
הלווית מחבלי חיזבאללה בלבנון
"החיסולים? זה כלום". הלוויית מחבלי חיזבאללה בלבנון
(צילום: REUTERS/Amr Alfiky)
6 צפייה בגלריה
  תקיפה בכפר חולא בלבנון
  תקיפה בכפר חולא בלבנון
הרס אדיר יותר ככל שמתקרבים לגבול. כפר חולא, לבנון
( צילום: REUTERS/Aziz Taher)
קאסם, בן 71, מציין הכתב, הוא בכלל איש לא שגרתי בחיזבאללה. עוד לפני שעזר להקים את ארגון הטרור, לפני 30 שנה, עוד היה מורה לכימיה. הוא נשאל האם הוא לא מצטער שהחליף את השגרה השקטה שלו לחיים של מפקד בכיר שתמיד צריך להסתתר, לעיתים קרובות מתחת לאדמה, והשיב: "אני חי את החיים הטובים ביותר, לא הייתי מחליף אותם. מי אמר שאנחנו לא הולכים לים? למסעדות? אנחנו מתאמנים, אוכלים מתי שאנחנו רוצים וחיים את החיים במלואם".
כשנשאל האם גם הבוס שלו, מנהיג הארגון חסן נסראללה, נהנה מהחיים שהוא מתאר - וסיפק תשובה חד-משמעית: "הוא האיש הכי מאושר עלי אדמות!". נסראללה, נציין, שוהה לפי הערכות במקומות מסתור שונים מאז סיום מלחמת לבנון השנייה ב-2006. עם זאת, בכתבה הוא מציין כי למרות שנסראללה ממעט לעלות מעל לפני האדמה, הוא משתתף מדי פעם במשחקי כדורגל באולם סגור ומאובטח, סמוך למטה המרכזי של חיזבאללה. קאסם, שדיבר עם הכתב ממקום מסתור בביירות, סיפר לו שנסראללה אוהד את נבחרת ברזיל.
כדי להיפגש עם "חביב", המפקד בחיזבאללה, נאלץ פילקינס להתחייב שלא לכתוב את שמו האמיתי או את מיקומו המדויק. השניים נפגשו בביתו של המפקד, הסמוך לגבול עם ישראל. תוך כדי השיחה ביניהם, נשמעו היטב הפצצות חיל האוויר בדרום לבנון. "זה ככה כל יום", אמר חביב.
6 צפייה בגלריה
שייח' נעים קאסם
שייח' נעים קאסם
ממורה לכימיה - לסגנו של נסראללה. "מי אמר שאנחנו לא הולכים לים?"
(צילום: AP / Bilal Hussein)
6 צפייה בגלריה
חיילים של חיזבאללה בזמן אימון
חיילים של חיזבאללה בזמן אימון
"אם איראן רוצה שנסלים - נסלים"
(צילום: AP /Hassan Ammar)
הוא טען שבחודשים הראשונים של המלחמה, הישראלים הם שהגבירו את עוצמת התקיפות, אבל בזמן האחרון גם חיזבאללה לא מהסס לעלות הילוך. "האיראנים רוצים שנסלים? אז אנחנו מסלימים", אמר. חביב סיפר שערך כמה ביקורים באיראן במהלך השנים - ואומר באופן חד-משמעי שטהרן היו זו שבסופו של דבר אחראית על חייליו, וגם מספקת הוראות לארגון הטרור השיעי. "הם שולטים בכל קליע שיש לנו", הוא מודה.
בריאיון הוא ציין כי חביב הוא בן גילו של טאלב עבדאללה, מפקד יחידת "א-נסר" של חיזבאללה, שחוסל בחודש שעבר בלבנון - ונחשב למפקד הבכיר ביותר שחוסל בארגון הטרור מתחילת המלחמה. חביב זלזל בחשיבות החיסול. "זה כלום", טען תוך כדי שמשך בכתפיו, "לכל אחד בעולם יש אדם אחר שמחכה לתפוס את מקומו". במהלך הריאיון התרברב חביב ב"תכנון משימות חדשות נגד ישראל", שבהן לקח חלק. עם זאת, הוא סירב לפרט על מה מדובר. "אלה פעולות מיוחדות, הכנו אותן במיוחד עבור הישראלים".
ההצהרות האלה מגיעות בזמן שנסראללה אומר כמעט בכל הזדמנות שברגע שישראל תפסיק להילחם בעזה - גם ארגונו יפסיק את המלחמה. אבל, גם אם יעמוד בהתחייבות הזו, גורמים ישראלים ששוחחו עם פילקינס אומרים כי ספק אם הפסקת אש לבדה תגרום לאזרחים המפונים מהצפון לחזור לבתיהם.
גורמים אמריקנים ציינו כי ניסו לתווך כדי להגיע להסכם שיהפוך את הגבול בין ישראל ללבנון לבטוח יותר - ויבטיח שפעולה כמו זו שביצע חמאס ב-7 באוקטובר לא תוכל להתרחש גם בגבול הצפוני. המתווה, שעליו עמל שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, יידמה להחלטת מועצת הביטחון 1701, ההסכם משנת 2006 שבו הסכים חיזבאללה לסגת אל מעבר לנהר הליטני.
6 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
"טהרן שולטת בכל קליע שיש לנו". חמינאי
(צילום: EPA/LEADER OFFICE HANDOUT)
6 צפייה בגלריה
נאום מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ארגון טרור ב ביירות לבנון
נאום מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ארגון טרור ב ביירות לבנון
משחק כדורגל באולם סגור ומאובטח - ואוהד את ברזיל. נסראללה, "האיש המאושר עלי אדמות"
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
עם זאת, כידוע, חיזבאללה לא עומד בהחלטה הזו, וגם הסכם חדש לא נראה באופק. עוד לפני תחילת המלחמה באוקטובר האחרון, נעו פעילי חיזבאללה בחופשיות לאורך הגבול - ולמעשה חסמו את צבא לבנון וכוח האו"ם מלהגיע למקומות מסוימים. למרות הפסימיות, גורמים בוושינגטון מקווים שהם יצליחו לגרום לחיזבאללה לסגת בכל זאת מהגבול.
לטענת בכיר אמריקני, ההרס בלבנון הוא בהיקפים עצומים. הוא ציין כי מאז אוקטובר, ישראל תקפה והשמידה מגדלים, בונקרים ותשתיות אחרות של חיזבאללה בשווי מיליארדי דולרים. פילקינס ציין כי מהסיור שקיים באזור, ככל שמתקרבים מכיוון ביירות לגבול עם ישראל, כך ישנם פחות "חיים" ויותר הרס. "למעשה, כל מה שמעל פני הקרקע נהרס", ציין הבכיר האמריקני.
עבור ישראל, הבעיה המרכזית הגלומה בהסכם עתידי היא שלוחמי חיזבאללה לא רק מוצבים בדרום לבנון - הם חיים שם. ראש המל"ל לשעבר, ד"ר איל חולתא, ששוחח עם פילקינס, ציין כי "אין מי שיוודא שלוחמי חיזבאללה לא יתגנבו חזרה לשם, כמו שעשו כל כך הרבה פעמים בעבר". "גם אם נוכל למצוא פתרון, לא יהיה מי שידאג ליישם אותו".
חולתא היה מאחורי הקלעים בניסוח הסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון. הוא ציין כי בסופו של דבר, גם חיזבאללה נתן את הסכמתו להסדר. "אנשי הארגון חתמו על מסמך שיש בו את המילה 'ישראל' 15 פעמים", אמר.
להערכת גורמים במערב, בהם גם כאלה שפגשו את נסראללה, בכל זאת יש הבדל מסוים בין מנהיג חיזבאללה לזה שעומד בראשות חמאס בעזה - יחיא סינוואר. "לסינוואר לא אכפת מההרוגים הפלסטינים", אמר, "נסראללה לעולם לא היה מוציא לפועל טבח כמו 7 באוקטובר כי הוא לא היה רוצה לראות את לבנון מושמדת".