בית הדין הצבאי שליד בית ליד הרשיע היום (רביעי) את סגן-אלוף דן שרוני, הקצין שצילם עשרות חיילות ואזרחיות במצבים אינטימיים, בעשרות עבירות של מעשים מגונים וחדירה לפרטיות. השופטים קבעו כי שרוני צילם בסתר חיילות תחת פיקודו, שהיו חלקן בעירום מלא או חלקי, וכי פעל באופן מחושב כששמר את צילומיהן בתיקיות מסודרות - במה שתיארו כ"כונן כחול".
בית הדין הצבאי, היום

6 צפייה בגלריה
הכרעת דין לסא"ל דן שרוני בבית הדין בצבאי בבית ליד
הכרעת דין לסא"ל דן שרוני בבית הדין בצבאי בבית ליד
שרוני, היום בבית הדין הצבאי
(צילום: איתן גליקמן )
שרוני, לשעבר מפקד בבה"ד 6, הורשע ב-67 עבירות - בהן 23 עבירות של מעשים מגונים ו-39 של פגיעה בפרטיות. הוא הורשע גם בניסיון מעשה מגונה, בהתנהגות בלתי הולמת וכן בשלושה סעיפים של חדירה לחומר מחשב. בתיק כולו יש 49 נפגעות ונפגעי עבירה, בהן 40 משרתות ומשרתים בצבא ותשעה אזרחים ואזרחיות.
עם פרוץ הפרשה לפני כשלוש שנים התפתל בחקירותיו הראשונות, שינה גרסאות - וגם שמר על זכות השתיקה. השופטים - אב בית הדין אל"מ טלי פריד, סא"ל חיים בלילטי ואל"מ ענת כרמלי - קבעו כי שרוני שיקר בחקירתו הראשונית, אז טען שהתקין מצלמות בחדרן של החיילות כדי לגלות אם יש גניבות בבסיס או שימוש של החיילות בסמים.
"גרסת הנאשם הייתה מגמתית וניסתה לגמד את הטענות נגדו", אמרו השופטים. "מדובר באדם מתוחכם, מחושב מאוד, מניפולטיבי מאוד. נדחו טענות הנאשם שהוא אינו מרוכז, ההתרשמות שלנו על הנאשם שלילית ביותר, גדל הפער בין הדמות והדרך שבה פעל לצד שקריו", הוסיפו - בשעה ששרוני ישב קפוא באולם, עם ראש מורכן, ולא דיבר כלל. כמה מהקורבנות ישבו באולם, והביטו בו כל העת.
6 צפייה בגלריה
הכרעת דין לסא"ל דן שרוני בבית הדין בצבאי בבית ליד
הכרעת דין לסא"ל דן שרוני בבית הדין בצבאי בבית ליד
"גרסת הנאשם הייתה מגמתית וניסתה לגמד את הטענות". שרוני בבית הדין
(צילום: יובל חן)
דן שרוני בדיון קודם, ב-2022
(צילום: עידו ארז)

עם הנפגעים נמנים כמה חיילים ואזרחים שתועדו על ידי שרוני במצבים אינטימיים עם בנות זוגם. ברשותו של שרוני נמצאו מאות תמונות וסרטונים אינטימיים שאותם שמר באמצעי אחסון ניידים. השופטים דיברו כאמור בהכרעת דינם על "כונן כחול", שבו היו תיקיות עם סרטונים של חיילות עם שמותיהן לפי אגף, תפקיד ותאריכים שונים.
"היו גם בכונן, שהוא מלאכת מחשבת, צילומים משפחתיים וחומרים מסומנים לצד חומרים פורנוגרפיים", ציינו השופטים. הם הוסיפו כי מדובר ב"תיקיות מסודרות", וכי "הנאשם אגר קובצי תוכן מיני בשליטתו, לכל אורך השנים השיג צילומים רבים של נפגעות העבירות הרבות".
שרוני נעצר בנובמבר 2021, ובשנה שעברה קבע בית הדין הצבאי כי ישוחרר למעצר בית. בספטמבר 2022 הפרקליטות הצבאית חזרה בה מהסדר טיעון שנוי במחלוקת שנחתם עימו, ואשר נחשף ב-ynet, ולפיו יתאפשר לו להשלים שנתיים נוספות בצבא ללא תפקיד כדי להיות זכאי לפנסיה צבאית.
6 צפייה בגלריה
מיקה סברסקי
מיקה סברסקי
מיקה סברסקי, אחת מנפגעותיו של שרוני. "גם השופטים ראו מי זה דן שרוני"
(צילום: איתן גליקמן )
6 צפייה בגלריה
מיקה סברסקי
מיקה סברסקי
סברסקי מתחבקת עם עורכת הדין אפרת נחמני-בר
(צילום: איתן גליקמן )
בבית המשפט נכחו היום כאמור כמה מנפגעותיו של שרוני, בהן מיקה סברסקי - שהסכימה לפרסם את שמה ואמרה בשיחה עם ynet כי היא מקווה שיוטל עליו עונש כבד. "עד שהוא לא ייכנס לכלא, לא יהיה לנו יום ולא לילה. אני מצפה שהוא יקבל עונש מאסר ארוך", אמרה הצעירה שכיום היא בת 27. "אחרי שנתיים וחצי של גיהינום, כולם כולל השופטים ראו מי זה דן שרוני - הוא פגע בחיילות רבות, ופגע גם בי".
עו"ד דין כוכבי ועו"ד אורית חיון, שמייצגים חלק מהנפגעות, מסרו בתגובה לפסק הדין: "לאחר שנתיים ארוכות בהן ליווינו את נפגעות העבירה של דן שרוני, בית הדין שם סוף לניסיונותיו להתל בכולם, ונקבע כי דן שרוני פעל בדרכים מחוכמות כדי לבצע את זממו. נקבע כי העבירות בוצעו על רקע מיני, והוא נמצא אשם בלמעלה מ-20 פרטי אישום של מעשה מגונה ולמעלה מ-35 פרטי אישום של פגיעה בפרטיות.
"הבנות אותן אנו מייצגים התרגשו לשמוע את הבשורה, אולם אין בה כדי לרפא את השבר הגדול עימו הן מתמודדות מאז החלה הפרשה. אנו מברכים את הרכב בית הדין על הקביעות החד-משמעיות כנגד דן שרוני, ומאמינים כי הקו הנוקשה בו נוקטים יקבל ביטוי גם בגזר הדין", הוסיפו.
פרופ' עו"ד דנה פוגץ' ועו"ד סא"ל במיל' ענבר קידר-ברוך, שמייצגות שתיים מהנפגעות, מסרו: "אמנם לקח שנתיים, שנתיים ארוכות מדי ומייסרות עבור הנפגעות, אך בית הדין הצבאי הרשיע היום את דן שרוני בעשרות אישומים של פגיעה בפרטיות ומעשים מגונים וקבע באופן חד וברור ששרוני הוא עבריין מין מורשע. בית הדין דחה את גרסאותיו השקריות והתרשם מנאשם מתוחכם, מניפולטיבי וערמומי".

6 צפייה בגלריה
הכרעת דין לסא"ל דן שרוני בבית הדין בצבאי בבית ליד
הכרעת דין לסא"ל דן שרוני בבית הדין בצבאי בבית ליד
"הפר ברגל גסה את האמון הרב שהחיילות נתנו במפקדן"
(צילום: יובל חן)
6 צפייה בגלריה
הכרעת דין לסא"ל דן שרוני בבית הדין בצבאי בבית ליד
הכרעת דין לסא"ל דן שרוני בבית הדין בצבאי בבית ליד
(צילום: יובל חן )
עוד אמרו: "יש לזכור ששרוני ביצע את המעשים החמורים בין היתר כלפי חיילות הכפופות לו, ובכך גם הפר ברגל גסה את האמון הרב שהן נתנו במי שהיה מפקדן, אותו העריצו. יש בהכרעת הדין כדי לשלוח מסר ברור. יֵדע כל אדם שמצלם בסתר אחרות ואחרים, ועושה בכך שימוש לצרכיו המיניים, כי מדובר בעבירות חמורות המצדיקות הרשעה פלילית על כל המשתמע מכך. כל שתובעות הנפגעות הוא צדק - הן מבקשות כי יושת על הנאשם עונש חמור כפי שמגיע לו, ומייחלות זה שנים לשקט נפשי עבורן.
"אנו קוראות לבית הדין הצבאי לגזור עונש מאסר חמור ומרתיע על הנאשם ולהורידו מכל דרגה לדרגת טוראי, כראוי לו, ומחזקות את הנפגעות על אומץ ליבן ועוז רוחן ועל המסר שלהן לנפגעות.ים - לא להחריש, להתלונן כנגד העבריינים ובכך לאפשר הבאתם לדין ומיצויו עימם".
גם עורכת הדין אפרת נחמני-בר, שמייצגת עשר נפגעות, הגיבה לפסק הדין: "הביקורת חסרת התקדים של בית הדין הצבאי על דן שרוני, על המניפולטיביות שלו, מסכת השקרים שלו, ההתנהלות המתוחכמת שלו - מלמדת שמדובר באדם אכזר במיוחד, לא רק במעשים שביצע אלא אלא גם באופן ניהול הגנתו. אנו מברכות ומברכים על כך שכלל טענות ההגנה על העדר כוונה מינית ועל 'מקריות' בצילומים נדחו באופן מוחלט על ידי בית הדין. אנחנו תקווה שהמניפולטיביות הזאת, כמו גם האכזריות והתחכום, יבואו לידי ביטוי בגזר דין מחמיר במיוחד. זו הזדמנות לקרוא למשרד הביטחון ולצה"ל להכיר באחריותם למעשיו, וגם לעובדה שחלק מחומרי החקירה האינטימיים הלכו לאיבוד, ולהציע לנפגעות פיצוי של ממש".
אחרי הדיון, מסר דובר צה"ל הודעה רשמית על הרשעתו של שרוני, "בעשרות אישומים הנוגעים לעבירות מין ופגיעה בפרטיות". בהודעת צוין כי לאחר שהוגשה תלונה, נפתחה חקירת המשטרה הצבאית בפרשה החמורה, ובמסגרתה נעצר שרוני ב-9 בנובמבר 2021. במסגרת החקירה המקיפה, נכתב, נגבו תלונות מצד עשרות נפגעות ונפגעי עבירה, ובוצעו עשרות רבות של פעולות חקירה לשם מיצוי חקר האמת.
"עם סיום החקירה, ב-22 בדצמבר 2021, הגישה התביעה הצבאית נגד הנאשם כתב אישום המונה עשרות רבות של אישומים בגין עבירות פגיעה בפרטיות, מעשים מגונים, חדירה לחומר מחשב, והתנהגות שאינה הולמת. לאחר הגשת כתב האישום, נוהל בבית הדין הצבאי המיוחד הליך הוכחות מורכב וממושך, שבמסגרתו העידו נפגעות ונפגעי עבירה, לצד עדים נוספים, והוגשו ראיות דיגיטליות רבות", נמסר.
"בית הדין הצבאי אימץ באופן מלא את עדויותיהם של נפגעות ונפגעי העבירה, ודחה את גרסתו של הנאשם שלפיה פעל ממניע שאינו מיני", צוין. "בית הדין עמד בהרחבה על שיטתיות המעשים שביצע, בפקודותיו, בעמיתותיו ובנפגעות נוספות, ועל עצמת השבר ואובדן האמון שחשו עם גילוי האירועים".
דיון הטיעונים לעונש צפוי להיקבע בהמשך ועד לדיון הבא, צפוי שרוני לעבור הערכת מסוכנות מינית על ידי המרכז להערכת מסוכנות ובהתאם לדין. "לאורך כל ההליך המתנהל, עמדה התביעה הצבאית בקשר עם נפגעות ונפגעי העבירה ועדכנה אותם על כל שלבי ההליך. לאחר תחילת החקירה, הודח הקצין מתפקידו ובהמשך שירותו הצבאי הוקפא והוא מצוי בהקפאת שירות עד ליום זה", הדגישו בצה"ל. "צה"ל רואה בחומרה כל פגיעה על רקע מיני וימשיך לפעול באופן נחרץ למיצוי הדין עם כל מי שייכשל במעשים אלו בקרב משרתיו".