פיצוצים מסתוריים ברחבי לבנון: כלי תקשורת במדינה דיווחו בצהריים (שלישי) על אירוע ביטחוני חריג, עם נפגעים, בדרום לבנון, באל-בקאע וברובע הדאחייה בביירות. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מפי מקורות ביטחוניים על מאות נפגעים מחיזבאללה בדרום לבנון ובפרברי ביירות, כשמכשירי הקשר שלהם "התפוצצו". לפי דיווח באל-ג'זירה, מכשירים התפוצצו גם באל-בקאע ובדרום לבנון. רשת NBN הלבנונית פרסמה ממקור רשמי כי כ-1,000 נפצעו באירוע, "ללא הרוגים".
גורם בחיזבאללה הודה בפני "אל-ערבי אל-ג'דיד", אחרי האירוע המסתורי, כי "ישראל פרצה למכשירי התקשורת של פעילי הארגון, ופוצצה אותם". לדבריו, "זו הפרה חמורה שנחקור אותה, יש נפגעים כתוצאה מהפיצוץ אבל אין הרוגים". לדברי מקור לבנוני, כפי שדווח ב"אל-ערביה", גורמי חיזבאללה התבקשו להשליך את מכשירי הקשר אחרי הפיצוצים.
תיעודים מלבנון, רגעים אחרי הפיצוץ

תיעוד מרגעי פיצוץ מכשירי הקשר

4 צפייה בגלריה
דיווח בא-נהאר הלבנוני על אירוע ביטחוני בדאחייה של ביירות עם נפגעים
דיווח בא-נהאר הלבנוני על אירוע ביטחוני בדאחייה של ביירות עם נפגעים
זירת האירוע בדאחייה
4 צפייה בגלריה
תיעוד מרגעי פיצוץ מכשירי הקשר שהתפוצצו וגמרו לפגיעה ופציעתם של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
תיעוד מרגעי פיצוץ מכשירי הקשר שהתפוצצו וגמרו לפגיעה ופציעתם של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
אחד ממכשירי הקשר מתפוצץ באמצע סופרמרקט. בלבנון ביקשו: "השליכו את מכשירי הקשר מיד"
4 צפייה בגלריה
מכשירי הקשר שהתפוצצו וגמרו לפגיעה ופציעתם של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
מכשירי הקשר שהתפוצצו וגמרו לפגיעה ופציעתם של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
מכשיר הקשר שהתפוצץ, מתיעוד לבנוני
זמן לא רב אחרי האירוע, משרד הבריאות בלבנון ביקש מהאזרחים המחזיקים במכשירים כאלה, "להשליך אותם הרחק באופן מיידי". בהמשך משרד הבריאות הלבנוני ביקש מכל עובדיו "להגיע בדחיפות למקומות עבודתם". ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, ביקש משר הבריאות "לגייס את כל גורמי המשרד לטיפול בפצועים".
בסוכנות סאברין, המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות, נטען כי גם שגריר איראן בלבנון נפגע. מקור לבנוני מסר ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" כי שגריר איראן בביירות נפצע בפניו כתוצאה מפיצוץ מכשיר הקשר.
לפי דיווח של רשת NBN הלבנונית "ישראל, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, פוצצה מערכת מכשירי קשר (ביפרים) של גורמי חיזבאללה ביותר ממקום אחד בדאחייה". לפי "אל-חדת'" הסעודי, יותר מ-70 נפגעו באירוע המסתורי, ובתי החולים בלבנון "מבקשים תרומות דם". עיתונאי רויטרס, כך דווח בסוכנות הידיעות, "ראה 10 אנשי חיזבאללה מדממים ופצועים" בדאחייה של ביירות.
לפי "אל-חדת'", מקורבים לחיזבאללה ביקשו "לא לפרסם תמונות של הפצועים כדי לא לחשוף אותם לסכנה". לפי דיווח ב"אל-ערבי אל-ג'דיד", גורמי חיזבאללה הפיצו הוראות "לא לפרסם שמות, לא לדבר על מקומות, ולא ליצור קשר עם פעילים - כי האויב עוקב".
במקביל, בסוכנות "סאברין" המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות דווח על פיצוץ מטען ברכב באזור כפר סוסה בדמשק - ובהמשך דווח ב"קול הבירה" הסורי כי גם אירוע זה נבע כתוצאה מפיצוץ מכשיר שהיה אצל גורם חיזבאללה. בנוסף, הסוכנות דיווחה על "גורם דיפלומטי פצוע" בלבנון. אמצעי תקשורת בסוריה, וכאלה השייכים למשמרות המהפכה באיראן, דיווחו על אנשי חיזבאללה שנפצעו בסוריה ופונו לבתי חולים, גם כתוצאה מפיצוץ המכשירים שלהם.
ב"סקיי ניוז" בערבית דווח באזור השעה 16:00 על נפגעים מפיצוצים בו-זמניים של מכשירי תקשורת ששימשו את אנשי חיזבאללה לתקשורת מוצפנת פנימית בדאחייה של ביירות. לפי דיווח נוסף ב"סקיי ניוז בערבית", ישראל הצליחה לפרוץ למכשירי התקשורת של חיזבאללה ולפוצץ אותם. מקורות מסרו ל"אל-חדת'" כי מדובר במבצע מסתורי בביירות שבו התפוצצו מכשירים אלחוטיים בידי בעליהם מחיזבאללה.
במקביל לאירוע הביטחוני החריג, צה"ל פתח בגל תקיפות של מבני חיזבאללה באזור עייתא א-שעב ואל-חיאם בדרום לבנון.

מכשירי הקשר של חיזבאללה

ב"א-נהאר" הלבנוני פרסמו כתבה על המכשירים שנשאו אנשי חיזבאללה. עאמר טבש, יועץ לענייני תקשורת, מסר כי מדובר במכשיר ישן המשמש את חיזבאללה ברשת הקשר שלו לשידור מספר מצומצם של "קודים" והעברת מסרים מוצפנים.
הרשת, כך נכתב, יכולה לכסות אזורים נרחבים, אם יש אנטנות. הוא מסר כי מדובר בטכנולוגיה ישנה משנות ה-90. מדינות שונות וארגונים משתמשים במכשיר, השונה מ"ווקי-טוקי", מאחר שהוא משמש להעברת מסרים כתובים בקודים מוצפנים - ולא להודעות קוליות. הוא העריך כי הסוללה היא החלק של המכשיר שהתפוצץ והפיצוץ קורה כאשר יש עומס על המכשיר יותר משהוא יכול לשאת ואז הסוללה מתפוצצת.