האמריקנים מחריפים את הטון נגד ישראל, לאחר התקיפה ברפיח שבה נהרגו יותר מ-40 פלסטינים - ייתכן בעקבות פיצוצים מתחמושת של חמאס. "תקרית רפיח הייתה מחרידה", אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, ושוב תקף את ישראל על היעדר תוכנית "היום שאחרי".
האש ברפיח אחרי התקיפה

2 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
זירת השריפה ברפיח, בבוקר אחרי התקרית
(צילום: AP /Jehad Alshrafi)
"היינו ברורים עם ישראל שחיוני לחקור זאת באופן מיידי, ולקבוע מה קרה", אמר על ההפצצה ברפיח, שהיעד שלה היה שני בכירי מטה הגדה של חמאס. כשנשאל אם נעשה שימוש בכלי נשק אמריקניים במתקפה, ענה: "אני לא יכול לומר באילו כלי נשק נעשה שימוש".
"אפילו למתקפות מוגבלות וממוקדות על עזה יכולות להיות השלכות מחרידות ולא רצויות", הוסיף בלינקן - ואז התפנה לתקוף את היעדרה של תוכנית "היום שאחרי" לעזה - "אם לא תהיה תוכנית כזו, לא יהיה יום שאחרי. מחסור בתוכנית כזו מוביל לכאוס ולהפקרות בעזה. תקריות כמו זו ברפיח מראות את הצורך הדחוף בפיתוח תוכנית יום שאחרי לרצועה".
במקביל, סגן שגריר ארצות הברית לאו"ם, רוברט ווד, אמר כי ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגן על הפלסטינים החפים מפשע ברצועה, וחובה עליה לעשות יותר כדי להבטיח שסיוע הומניטרי יגיע לרצועה, ויחולק באופן בטוח.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן: "חיוני לחקור את התקיפה באופן מיידי, ולקבוע מה קרה"
(צילום: רויטרס)
"התפוצצה תחמושת שלנו". עזתים משוחחים על התקיפה
(צילום: דובר צה"ל)

"הדפוס המתמשך של פגיעה משמעותית באזרחים בתקריות כמו המתקפות האוויריות ביום ראשון יקשה על ישראל לממש את היעדים האסטרטגיים שלה בעזה", אמר ווד במועצת הביטחון.
ביום שני הגישו בפיקוד הדרום לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי את ממצאי התחקיר הראשוני של התקיפה, שבה חוסלו שני בכירים ממטה הגדה של חמאס. מהתחקיר עולה כי השניים שחוסלו היו בתוך מתחם פחונים סגורים ומסודרים ולא במאהל העקורים שבקרבת מקום, ששימש את האזרחים. לצורך התקיפה השתמשו בחיל האוויר בחימושים שבהם נעשה שימוש מאות פעמים בחודשים האחרונים - שני טילים קטנים ששוגרו ממטוסי קרב, וכל אחד מהם נשא 17 קילוגרמים של חומר נפץ בראש הקרב שלו. בצבא מציינים כי חימושים אלו לא היו אמורים להצית את מתחם האוהלים הסמוך: "יש לנו חשד, בעקבות מעקב מודיעיני וניתוח הסרטונים מהאירוע שהופצו ברשתות החברתיות, שפיצוצי משנה במקום נגרמו מאחסון תחמושת של חמאס. החשד הזה בבדיקה".
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הדגיש בהצהרה לתקשורת הזרה כי "חמאס יורה רקטות מהמקומות האלה לעבר ישראל מאז טבח 7 באוקטובר", וכן כי נמצאו מסמכים ועדויות נוספות לכך שנשק אוחסן באזור התקיפה. בנוסף, צה"ל פרסם הקלטה בין שני תושבים עזתיים, שבה הם מציינים באופן ספציפי כי תחמושת שאיחסן חמאס במקום התלקחה והתפוצצה כתוצאה מתקיפת חיל האוויר.