1 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו. "למערכת המשפט ולפרקליטות יש כוח להרוס את החיים של כל אזרח במדינה"
(צילום: EPA)
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקף אמש (יום ד') בחריפות את מערכת המשפט, במה שנראה כניסיון לנמק את הצורך ברפורמה המשפטית הדרמטית שעליה הכריז שר המשפטים יריב לוין, אם כי הוא לא התייחס אליה ישירות. במסגרת הרפורמה יוחלש משמעותית כוחו של בית המשפט העליון ותחוזק יכולתם של הפוליטיקאים למנות את שופטיו.
בציוץ שפרסם בטוויטר במקביל למסיבת העיתונאים של לוין אמש, כתב נתניהו הבן: "למערכת המשפט ולפרקליטות יש כוח להרוס את החיים של כל אזרח במדינה. כוח שלא קיים לממשלה או לכנסת. הם יכולים לרוקן לכל אזרח את חשבון הבנק שלו, הם יכולים לעצור ולהשפיל כל אזרח, הם יכולים להפריד בין כל אזרח לילדיו והם יכולים לשלול את החופש של כל אזרח. בפועל, הם יכולים גם לענות ולסחוט כל אזרח (כפי שנחשף בבית המשפט בתיקי האלפים)".
בדבריו על "ריקון חשבון בנק" ייתכן שהתייחס להחלטת בית המשפט העליון לדחות את ערעורו על פסק דין שניתן נגדו בתביעת דיבה – ולחייב אותו לשלם פיצויים של 250 אלף שקלים – מכיוון שלא הגיש כתב הגנה בזמן. בהתייחסות שלו ל"עינוי וסחיטה" ייתכן שהתכוון להודעת הפרקליטות שלשום ולפיה ידעה בזמן אמת על תרגיל החקירה שנערך לניר חפץ, עד המדינה בתיק 4000 – שבו מואשם נתניהו האב בשוחד – אם כי חפץ עצמו הבהיר כי לא חתם על הסכם עד מדינה בגלל אותו תרגיל.
יריב לוין מציג את הרפורמה במערכת המשפט, אמש
(צילום: ערוץ כנסת)

בציוץ שפרסם אמש הוסיף נתניהו הבן: "כיום, אין שום הגנה לאזרח הקטן מפני הכוח העצום הזה. אין שום איזון ובלם על המערכת הזאת שיכולה להשמיד חיים של אזרחים. לכנסת ולממשלה יש אינסוף בלמים ואיזונים – במיוחד לאור כך שכל כמה שנים יש בחירות והכנסת והממשלה עומדים למשפט העם. העם יכול להחליף את הכנסת והממשלה ולשלוח אותם הביתה אם הוא אינו מרוצה מתפקוד הכנסת או הממשלה".
הרפורמה שחשף לוין, וחוללה אמש סערה פוליטית, כוללת בין היתר את ביטול עילת הסבירות, חקיקת פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת והחלפת עורכי דין בנציגים פוליטיקאים בוועדה לבחירת שופטים. לוין אמר אמש כי מדובר ב"שלב הראשון" במה שהגדיר "רפורמת המשילות". על רקע העובדה שרה"מ עצמו מואשם בפלילים, ושהתוכנית נחשפה יום לפני הדיון שיתקיים הבוקר בבג"ץ בנוגע לכשירות מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, לוין טען במסיבת העיתונאים כי הרפורמה שלו "לא נוגעת לאדם מסוים" וכי הוא קורא לקידומה כבר שנים ארוכות.
נתניהו הבן, יצוין, נוהג לתקוף בחריפות את מערכת המשפט והפרקליטות כבר שנים, ורק בחודש שעבר עורר סערה כאשר אמר כי בכירים בפרקליטות ובמשטרה בגדו במדינה מכיוון ש"תפרו תיקים" לאביו, והוסיף: "כולם מוזמנים להיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל ולהסתכל מה העונש של בגידה במדינה, וזה לא כלא". בישראל, יצוין, קיים עונש מוות על בגידה, אבל נתניהו הבן הכחיש שקרא לפגוע באדם כלשהו. אביו, בנימין נתניהו, התנער מהדברים בהמשך.