שר החוץ אלי כהן הורה היום (חמישי) להפסיק את כהונתו של הקונסול הכללי בניו יורק אסף זמיר, שכבר התפטר ביום ראשון מתפקידו בעקבות פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, ולהחזירו לארץ באופן מיידי. בהוראת השר כהן, כהונת זמיר, שביקש לתאם את מועד חזרתו כמקובל בסיום כהונה של דיפלומט המשרת בחו"ל, תופסק מיידית, והוא כבר שב לארץ מבלי שמועד חזרתו תואם. "אלי, אני כבר בבית. מה נסגר", צייץ זמיר - שהגיע לישראל עקב אזכרתו של חמיו.
1 צפייה בגלריה
אסף זמיר מצייץ לאלי כהן שהוא כבר בארץ
אסף זמיר מצייץ לאלי כהן שהוא כבר בארץ
אסף זמיר מצייץ לאלי כהן שהוא כבר בארץ
(מתוך טוויטר, רויטרס )
מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי, שלח מכתב לזמיר, ששוהה כעת בישראל בעקבות עניינים אישיים, שבו הוא כתב לו כי התפטרותו התקבלה, וכי "העסקתך במשרד ותפקידך כקונסול כללי יבואו על סיומם בתאריך 31 במרץ". עוד כתב לוי: "בהתאם לסעיף שבע בחוזה, המשרד מוותר על נוכחותך ועבודתך בפועל עד לתאריך 29 באפריל (חודש מראש). ישולם לך פיצוי כדין בסכום השווה לשכרך הרגיל בעד התקופה האמורה".
בנוסף, לוי הודה לזמיר על שירותו, וביקש ממנו ליצור קשר עם קצין המנהלה לצורך תיאום חזרתו והסדרת המנהלות הקשורות לכך, ללא כל דיחוי. לפי המכתב, זמיר למעשה לא יכול לשוב לדירת הקונסול הכללי מאחר שהתפטרותו נכנסת לתוקף ביום שישי בחצות. עם זאת, בכירים במשרד החוץ הבהירו כי הוא יוכל לחזור לדירה לטפל בענייניו.
השר כהן הגיב בחשבון הטוויטר שלו, וכתב היום כי "אסף זמיר הודיע בטוויטר על התפטרותו, אך רצה להמשיך בתפקיד לזמן לא מוגדר. החלטתי לפטר אותו באופן מיידי". לדבריו, "דיפלומט שתופס צד פוליטי לא יכול לייצג את מדינת ישראל אפילו לא יום אחד. בהצלחה בהמשך". זמיר השיב לו בציוץ משלו, וכתב: "אלי, אני כבר בארץ. מה נסגר?".
גורמים בסביבתו של השר כהן אמרו כי "זמיר החליט לפעול באופן פוליטי, ואף יצא בקול תרועה רמה כשהשתתף בהפגנה נגד הממשלה". לדבריהם, "שגריר לא יכול לקחת צד פוליטי ולכן החלטנו להפסיק את עבודתו באופן מיידי. החל מיום שבת הקרוב הוא לא יוכל עוד להציג את עצמו כקונסול וגם לא יוכל להתראיין בתואר הזה".
"הוא יקבל את כל התנאים שהוא זכאי להם על פי דין, ו-30 ימי שכר. בתקופה הזו יוכל לתאם את פינוי הדירה ולחזור לארץ", הוסיפו. במשרד החוץ האשימו את זמיר בכך שרצה "למשוך זמן" בניו יורק, בכך שלא נקב במועד שבו יחזור כשהודיע על התפטרותו.
זמיר עצמו סירב להגיב אך מקורביו הכחישו שביקש לתאם את מועד חזרתו לארץ. הם טענו כי מדובר בניסיון לעשות סיבוב על חשבונו, והוסיפו: "במכתב המנכ"ל מציין שהוא מקבל את התפטרותו של זמיר, כשדיפלומט עוזב זה דבר די שכיח בשירות החוץ לתאם מועד עזיבה גם במקרה של התפטרות".
בהודעת ההתפטרות של זמיר בתחילת השבוע הוא הודיע שלא יוכל לייצג עוד את הממשלה הנוכחית, ומסר כי "18 החודשים האחרונים כקונסול הכללי של ישראל בניו יורק היו מספקים ומתגמלים, אבל בעקבות ההתפתחויות של היום, הגיע הזמן שלי להצטרף למאבק על עתידה של ישראל כדי להבטיח שהיא תישאר מגדלור של דמוקרטיה וחירות בעולם".
לפני כשבוע וחצי, זומן זמיר לשיחת בירור בירושלים לאחר שהביע דאגה מפני המהפכה המשפטית באירוע גיוס תרומות עם מאות תורמים יהודים בניו יורק. "אני מודאג בצורה עמוקה מהכיוון שבו המדינה הולכת כרגע. אם רוצים שיהיה לנו בית לאומי ושהוא יהיה הבית של כולם - הוא חייב להיות דמוקרטי", אמר זמיר באירוע. עם זאת, במשרד החוץ העריכו אז כי זמיר לא יוחזר לארץ בתום הבירור והוא ימשיך לכהן בתפקידו.
זמיר מונה לתפקיד לפני כשנתיים על ידי שר החוץ דאז יאיר לפיד. "לאחר תקופה ארוכה מדי ללא קונסול כללי בניו יורק, אני שמח למנות את אסף זמיר לקונסול כללי", כתב לפיד בטוויטר, "לאסף יכולות מקצועיות ואנושיות שייצגו את מדינת ישראל בכבוד וגאווה".