עומס במיון בבית חולים רמב''ם בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)

חדר המיון בבית החולים רמב"ם בחיפה היה עמוס ביותר היום (ראשון), והתפוסה בו הגיעה ל-200%. זמני ההמתנה במחלקה נעו בין שעות בודדות ועד 55 שעות.
מוסא עווד (63) הגיע למיון ברמב"ם אחרי שנחבל בראשו, מלווה על ידי אשתו ובן משפחה נוסף. "אני ממתין במיון כבר 32 שעות", סיפר עווד. "אני מאוכזב. לא יודע מה קורה איתי. כשאני שואל את הצוות כל אחד מפנה אותי לשני. אומרים לי 'תמתין עד שיתקבלו הבדיקות שעשית'. אני צריך לעלות למחלקה הנוירולוגית ומחכה לתשובה מאתמול ב-10:30 בבוקר. מאז אני במיון ואין לי שום מושג מתי אצא מכאן".
3 צפייה בגלריה
עומס במיון בבית חולים רמב''ם בחיפה
עומס במיון בבית חולים רמב''ם בחיפה
"כמה זמן אפשר לחכות?". המיון ברמב"ם, היום
(צילום: גיל נחושתן)
אוסמה נחלה, בן משפחתו של עווד, אמר כי "יש פה צפיפות מטורפת. הצוותים עובדים בעומס רב. זה בלתי ייאמן. אין להם מקומות, אין מיטות. זו גם בעיה מערכתית מאוד גדולה. אין תקציבים. המדינה מזניחה את הבריאות, מזניחים את האנשים. אני לא מתלונן על הצוותים כי אני מכיר את זה מתוך המערכת, אני מתוך המערכת".
בשל הצפיפות הרבה והלחץ, הוציא היום בית החולים רמב"ם הודעה לציבור שבה הבהיר כי "יש מגוון סיבות לפניה למיון – בעיות פנימיות, כירורגיות ואחרות, ללא סיבה רפואית מובהקת באופן מיוחד". ברמב"ם הוסיפו כי "זמני ההמתנה במיון למי שנזקק כעת לשירותי המיון צפויים להיות ארוכים במיוחד, ולכן הציבור נקרא להתאזר בסבלנות".
ליה מוצ'לוב, אחות באגף מהלכים במיון, סיפרה על 58 מטופלים שהמתינו בתור במחלקה שבה עובדת איתה אחות נוספת. "זמני ההמתנה לרופא הם כחמש שעות. יש גם המתנה לאחות שצריכה לקחת לחלק מהמטופלים בדיקות דם", אמרה מוצ'לוב. "קשה לנו וקשה למטופלים. להם נורא קשה כי הם ממתינים המון שעות".
3 צפייה בגלריה
עומס במיון בבית חולים רמב''ם בחיפה
עומס במיון בבית חולים רמב''ם בחיפה
"הצפיפות מטורפת. אין מקומות, אין מיטות". המיון ברמב"ם, היום
(צילום: גיל נחושתן)
מוצ'לוב סיפרה שאין לה זמן אפילו ללכת לשתות מים. "אם אני לא אהיה כאן, לא יהיה מי שיקבל את המטופלים. הם יתחילו לשאול המון שאלות, ולכן אני מעדיפה לא לקום ולא ללכת. אם יהיו לי חמש דקות שקטות, אז לא אלך לשתות מים אלא לשירותים", היא הוסיפה.
יוליה אברמוביץ' (88) הגיעה למיון לאחר ששברה את ידה. "אנחנו כאן מהשעה 10:00 בבוקר", אמרה הערב בתה אמי. "אמא עם שבר ביד, היא מחכה לסי.טי שמונה שעות. אני מבינה שיש סדרי עדיפויות, אבל אין בן אדם אחד שמוכן לדבר איתנו. אנחנו רק מחכות. כמה זמן אפשר לחכות? לכל מי שאני פונה אני שומעת 'תמתיני בסבלנות'. זה סבל נוראי וכואב לי על אמא".
מנהל המיון, ד"ר עזיז דראושה, הסתובב במחלקה וניסה לסייע לצוותים העמוסים. בני משפחות של חולים פנו אליו וביקשו סיוע בקידום עניינם של יקיריהם. הוא הקשיב למצוקות, אך מוגבל ביכולת שלו לקצר את זמן השהייה במיון.
3 צפייה בגלריה
עזיז דראושה
עזיז דראושה
"לא חדש ולא נדיר". ד"ר דראושה
(צילום: גיל נחושתן)
"העומס מאוד מאוד חריג, אבל גם לא נדיר", הסביר ד"ר דראושה, שבעוד כמה חודשים ייצא לגמלאות לאחר עשרות שנות עבודה בבתי החולים הציבוריים. "אנחנו מדברים על תחילת השבוע, יום ראשון שהוא היום הכי עמוס בכל המחלקות לרפואה דחופה בארצנו. טווח ההמתנה במיון יכול לנוע היום מדקות בודדות ועד ל-55 שעות. יש לנו 120 חולים שהגיעו בארבע שעות, ממש הצפה. אנחנו מדברים על מצוקת אשפוז, מחסור בעשרות רבות של מיטות אשפוז ברמב"ם. אז זה לא משהו חדש וזה לא משהו נדיר".
ד"ר דראושה הוסיף כי קיים תקן של 58 מיטות אשפוז, "אבל הכפלנו את מספר המיטות בעזרת מסילה ווילון. כרגע יש לנו במיון 160 חולים, כולל חולים קשים, נפגעים בתאונות דרכים, תאונת אופנוע, תאונת אופניים. יש לנו דימום מוחי ספונטני אצל צעיר שהעבירו מוואדי ערה, חולי לב קשים, חולים שמצריכים טיפול תומך נשימתי, שסובלים משברים. זאת אומרת, יש לנו מגוון של פתולוגיה שלמה מכל הסוגים של המחלות ומעט מאוד קורונה".