ראש הממשלה יאיר לפיד וראש האופוזיציה בנימין נתניהו ייפגשו מחר (שני) לפגישת עדכון ביטחוני, על רקע התקדמות המגעים לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן. הפגישה תתקיים בשעה 17:00 בלשכת ראש הממשלה. במקביל, השניים התכתשו בהודעות לתקשורת בנוגע לטיפול באיראן ובהסכם הגרעין. נתניהו היה הראשון שהאשים את לפיד וגנץ בכך ש"נרדמו בשמירה", וראש הממשלה השיב כי זימן אותו לתדרוך "כדי שיידע על מה הוא מדבר".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ובנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה בפגישת העדכון הבטחוני
ראש הממשלה יאיר לפיד ובנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה בפגישת העדכון הבטחוני
לפיד ונתניהו בפגישתם הקודמת, החודש. הגרסה המחויכת הופצה על ידי לשכת יו"ר הליכוד
(צילום: חיים צח, לע"מ )
בהודעה שפרסם נתניהו, הוא תקף את ראש הממשלה לפיד ואת שר הביטחון גנץ. "בשנה האחרונה לפיד וגנץ זנחו לחלוטין את המאבק הציבורי נגד הסכם הגרעין עם איראן. במשך 12 שנה נאבקנו בנחישות בהסכם הזה ואף הבאנו את ארה"ב לסגת ממנו", האשים נתניהו. "בשנה היחידה שלהם בשלטון, לפיד וגנץ נרדמו בשמירה ואפשרו לארה"ב ואיראן להגיע להסכם גרעין שמסכן את עתידנו. הם פשוט לא עשו כלום כדי ללחוץ על הממשל האמריקני לא לחתום על ההסכם הזה".
לטענת נתניהו, "בניגוד לנו - הם לא הלכו לקונגרס, לא הלכו לאו"ם ולא ניהלו מסע הסברה תקיף בתקשורת העולמית. אחרי שארה"ב כבר סיכמה עם איראן את עיקרי ההסכם, רק אז לפיד וגנץ נזכרו להתעורר. מאוחר מדי, מעט מדי. אוזלת היד של לפיד וגנץ תיזכר בהיסטוריה כמחדל הגרעין האיראני. אין דוגמה טובה יותר לאוזלת יד זו, מאשר העובדה שבנט, 'השר לענייני איראן' שלפיד מינה, נופש באיטליה, ערב חתימת ההסכם, ועוד באזור בלי קליטה. ככה לא נלחמים בסכנה קיומית. ככה לא שומרים על ישראל".
לפיד: "המאבק המדיני מנוהל יותר משנה. ההסכם הזה לא טוב"
(צילום: איתי בית און, לע"מ)

לפיד השיב בהודעה משלו ובה תקף את נתניהו: "כשהוא היה ראש ממשלה כל מה שהוא עשה בעניין האיראני היה מסיבות עיתונאים ומצגות. הנזק שגרם במהלך כהונתו לשתי הסוגיות האסטרטגיות החשובות ביותר לישראל - המאבק בגרעין האיראני והיחסים עם ארה"ב - הוא חמור ועמוק ואנחנו עדיין מתקנים אותו".
הוא הוסיף: "אנחנו פועלים כל יום לחזק את יכולותיה של המדיניות והביטחוניות של ישראל שהוזנחו במשך שנים ארוכות. לכן זימנתי אותו מחר להתעדכן בפרטים, שלפחות יהיה לו מושג על מה הוא מדבר בסרטים שהוא עושה".
פגישת העדכון הביטחוני שתתקיים מחר תהיה השנייה בין לפיד לנתניהו מאז נכנס ראש הממשלה לתפקידו. השניים נועדו לפני שלושה שבועות בקריה בתל אביב לפגישת עדכון ביטחוני במסגרת מבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האיסלאמי בעזה. בתום הפגישה, שארכה כשעה, פרסמו לשכת לפיד ולשכת נתניהו הודעה דומה יחסית. לשכתו של נתניהו פרסמה תמונה של השניים מחויכים בסיום הפגישה, בעוד לשכת ראש הממשלה בחרה תמונה אחרת - שבה נראו השניים פחות מחויכים.
נתניהו סירב להגיע לעדכונים ביטחוניים בתקופה שבה כיהן נפתלי בנט כראש הממשלה. לשכת נתניהו טענה היום כי היא זו שיזמה את הפנייה לקיום הפגישה. לשכת ראש הממשלה לפיד פרסמה מסמך שהועבר אתמול ללשכת נתניהו, ובו נכתב כי לפיד מזמין את ראש האופוזיציה לפגישת עדכון "לאור המצב הביטחוני וכמתחייב מהחוק". בפגישה מחר צפוי להשתתף גם המזכיר הצבאי לראש הממשלה, אלוף אבי גיל.
אינפו אינפוגרפיקה הסכם הגרעין גרעין לו"ז מסתמן לפי טיוטה איראן ארה"ב ישראל
גם סביב הפגישה הקודמת בין השניים התחולל קרב בשאלה מי יזם את העדכון הביטחוני ראשון. לשכת לפיד פרסמה אז הודעה ולפיה היא יזמה את שיחת העדכון עם נתניהו, בעוד בלשכתו של יו"ר הליכוד טענו שהם אלה שפנו קודם ללשכת ראש הממשלה, ולפיד "עשה עליהם סיבוב".
מוקדם יותר היום אמר גורם מדיני בכיר כי ראש המוסד דדי ברנע ימריא בשבוע הבא לוושינגטון כחלק מקרב הבלימה שישראל מנהלת נגד החתימה על הסכם הגרעין עם איראן. ברנע צפוי להופיע בפני ועדת השירותים החשאיים של הסנאט האמריקני. לדברי הגורם הבכיר, הביקור נעשה בתיאום עם הממשל האמריקני בניגוד להתנהלות ב-2015, למרות שבחדרי חדרים הצדדים "יריבו לא מעט", כלשונו. "הבית הלבן יודע שלא נפעל מאחורי גבו. מדינות לא פועלות מאחורי הגב של בעלת הברית הגדולה ביותר שלהן", הוא אמר.
הגורם ציין כי "הדבר שיוביל להסכם טוב הוא איום צבאי. זו השפה היחידה שהאיראנים מבינים וזה הדבר היחיד שימנע מהם לרמות בהסכמים. גם ישראל יודעת להפעיל יכולות, למרות שהן שונות משל האמריקנים, ואם יהיה צורך היא תפעיל אותן. האיראנים צריכים לדעת זאת".