העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח בצהריים (יום ג'), בכתבה שהוצבה בכותרת הראשית שלו, כי "הגנרלים הבכירים" בצה"ל, כלומר חברי המטה הכללי, מעוניינים בהפסקת אש ברצועת עזה - על רקע מחסור בחימושים ובצל החשש ממלחמה אפשרית מול חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הרצי הלוי
בנימין נתניהו הרצי הלוי
נתניהו והרמטכ"ל הלוי. "קרע בינו לבין צמרת צה"ל"
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל)
לפי הדיווח, שעליו חתום גם כתב ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, בכירי צה"ל רוצים בהפסקת אש ברצועה גם אם זו תשאיר "בינתיים" את חמאס בשלטון - ועמדתם משקפת התרחבות בקרע בינם לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמסרב בכל תוקף לסיום המלחמה. פרשננו נדב איל, נזכיר, דיווח בחודש שעבר על מסר דומה שהעבירו במערכת הביטחון לדרג המדיני - ולפיו אין צורך לחשוש מסיום המלחמה, תמורת השבת החטופים.
בכירי צה"ל, כך לפי הדיווח כעת ב"ניו יורק טיימס", סבורים כי הפסקת אש תהיה הדרך הטובה ביותר לשחרר את 120 החטופים שנותרו בשבי, חיים ומתים. לפי העיתון, שמצטט גורמים ביטחוניים בכירים בעבר ובהווה, בכירי הצבא מעריכים גם כי כוחותיהם צריכים זמן התאוששות במקרה שתפרוץ מלחמה עם חיזבאללה, והפסקת אש עם חמאס עשויה להקל גם על השגת הסכם בצפון. חיזבאללה, נזכיר, מתעקש להמשיך בלחימה כל עוד נמשכת הלחימה ברצועה.
ב"טיימס" מדווחים גם כי מלאי החימושים בישראל, אחרי תשעה חודשי לחימה, צריך להתמלא. הגורמים אמרו כי לצה"ל יש מחסור בחימושים, חלקי חילוף - וגם בכוחות ובמוטיבציה שלהם. פרט דרמטי למדי שנכלל בדיווח הוא שחלק מהטנקים של צה"ל שנמצאים בעזה לא מוטענים בכמות המלאה של פגזים שהם נושאים בדרך כלל. הטענה הזו נסמכת על שני קצינים ששוחחו עם העיתון.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול סמוך לרצועת עזה
כוחות צה"ל בגבול סמוך לרצועת עזה
טנקים סמוך לגבול רצועת עזה. לפי הדיווח יש מחסור וכלכלת חימושים
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
לפי הדיווח, ברקע לכך ניצבת "כלכלת החימושים" שישראל עורכת על מנת לשמור על מאגרים לתרחיש של מלחמה מול חיזבאללה. חמישה גורמים וקצינים הוסיפו כי לצה"ל הולכים ואוזלים הפגזים. כמה מהגורמים ציינו כי יש גם מחסור בחלקי חילוף עבור טנקים, בולדוזרים צבאיים ומשוריינים.

לחכות לתנאים טובים יותר

ב"טיימס" הזכירו בדיווח את הנטל ההולך וגדל על לוחמי המילואים - שחלקם כבר נקראו בפעם השלישית להתייצב לשירות. קצינים בצבא אמרו לעיתון כי יש כעת פחות מילואימניקים שנענים לקריאות להתייצב, וכי יש גם "משבר אמון" בין הקצינים לבין ההנהגה הצבאית - שנובע בחלקו מהמחדל שאפשר את טבח 7 באוקטובר.
עד לאחרונה אמרו בצה"ל כי ניתן להשיג בו-זמנית את שתי מטרות המלחמה העיקריות של הממשלה: הבסת חמאס והשבת החטופים. כעת, כך נכתב ב"טיימס", הפיקוד הצבאי העליון הגיע למסקנה שאת שתי המטרות לא ניתן להשיג בעת ובעונה אחת. בצבא חוששים ממלחמה ש"תימשך לנצח" לנוכח סירובו של נתניהו לדון בהעברת השליטה בעזה למנהיגים פלסטינים חלופיים. במלחמה כזו, נכתב, התחמושת והאנרגיות נשחקות בהדרגה, החטופים נשארים בשבי - ומנהיגי חמאס עדיין חופשיים.
נתניהו: "מתקדמים לסיום חיסול צבא הטרור של חמאס"
(צילום: עומר מירון / לע״מ)

מול התרחיש הזה, השארת חמאס בשלטון לעת עתה - בתמורה להחזרת החטופים - נראית לקצינים הבכירים כאפשרות הכי פחות גרועה עבור ישראל. הדברים הללו מיוחסים לראש המל"ל לשעבר איל חולתא - וב"ניו יורק טיימס" ציינו כי "ארבעה גורמים בכירים שדיברו בעילום שם הסכימו להם".
חולתא וגם הגורמים האחרים ששוחחו עם העיתון הדגישו כי חרף הטענות על מחסור בחימושים, לישראל יש די והותר נשק במאגרים שלה אם תפרוץ מלחמה רחבה בחזית הצפונית - מלחמה שהגורמים מדגישים כי ישראל אינה מעוניינת בה, וכי לחימה נרחבת בלבנון תיעשה רק אם לא תהיה אלטרנטיבה אחרת. "אם ניגרר למלחמה גדולה יותר, יש לנו מספיק משאבים וכוח אדם", אמר חולתא. "אבל אנחנו רוצים לעשות את זה בתנאים הכי טובים שאפשר. כרגע, אין לנו את התנאים הכי טובים".

הרמזים לתסכול בצבא, והתגובה שלא הכחישה

לפי הדיווח עמדת בכירי צה"ל שגורסת כי יש להביא להפסקת אש ברצועה מעידה כאמור על הרחבת הקרע בינם לבין נתניהו, אבל בעיתון מדגישים גם כי לא ברור עד כמה ישיר המסר שהועבר מאותם בכירים לראש הממשלה באופן פרטי. על עצם המתיחות בין הדרג המדיני לדרג הצבאי דווח לא אחת בחודשים האחרונים, וגם פרשננו רון בן ישי דיווח בזמנו שבצבא דורשים מנתניהו לקבל הכרעה בסוגיות אסטרטגיות.
3 צפייה בגלריה
תא"ל דניאל הגרי בוועידת "האנשים של המדינה"
תא"ל דניאל הגרי בוועידת "האנשים של המדינה"
הגרי. עקץ את נתניהו: "לא לזרות חול בעיני הציבור"
(צילום: יריב כץ)
רמזים לתסכול בצבא ניתן למצוא גם בהתבטאויות של כמה מבכיריו, וב"טיימס" מזכירים כדוגמה את הסערה שפרצה בחודש שעבר בעקבות דבריו של דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי - על כך שלא ניתן להשמיד את חמאס באופן מוחלט. "חמאס זה רעיון", הסביר בריאיון שהעניק אז, "מי שחושב שאפשר להעלים אותו - הוא טועה. זה האחים המוסלמים". הוא הוסיף במה שנתפס כעקיצה לנתניהו, שמרבה לדבר על "חיסול חמאס", כי האמירה ולפיה ניתן להשמיד את ארגון הטרור ו"להעלים" אותו - היא "זריית חול בעיני הציבור".
דבריו חוללו זעם במערכת הפוליטית, ולשכת נתניהו מסרה אז: "הקבינט המדיני-ביטחוני הגדיר כאחת ממטרות המלחמה את השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. צה"ל כמובן מחויב לכך". התגובה הזו לא סותרת כמובן את דברי הגרי - ויעד המלחמה הרשמי לא מדבר על חיסול חמאס כארגון, אלא רק על מיטוט יכולותיו הצבאיות והשלטוניות. בדבריו נגע הגרי גם בשאלת היום שאחרי, ואמר כי הדרך "להחליש את חמאס" היא באמצעות מציאת גורם חלופי שיטפל בסוגיות האזרחיות ברצועה. "מי זה המישהו הזה? מה זה הדבר הזה? זה הדרג המדיני יחליט", הוסיף אז.
ב"טיימס" מציינים גם כי הרמטכ"ל הלוי נשמע לאחרונה כמי שמנסה להדגיש את ההצלחות של צה"ל במלחמה בעזה - וכי פרשנים שונים רואים בך מאמץ לייצר הצדקה לסיום המלחמה באופן מכובד. בין היתר הזכירו בעיתון את דברי הרמטכ"ל בביקור שערך בשבוע שעבר ברפיח: "אנחנו מתקרבים לפירוק חטיבת רפיח של חמאס, היא מוכרעת לא במובן הזה שאין בה יותר מחבלים, אלא במובן הזה שהיא לא יודעת לתפקד כמסגרת לוחמת", אמר אז.
דברי הרמטכ"ל בביקור שערך ברפיח, בשבוע שעבר
(צילום: דובר צה"ל )

נתניהו עצמו מסר בתגובה לדיווח כי "גורמים עלומי שם מתדרכים היום את ה'ניו יורק טיימס'. הם אומרים לו שישראל תהיה מוכנה לסיים את המלחמה לפני השגת כל מטרותיה. אני לא יודע מי הם אותם גורמים עלומי שם, אבל אני כאן כדי להבהיר חד-משמעית: זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה, לרבות חיסול החמאס ושחרור כל חטופינו. הדרג המדיני הגדיר לצה"ל את המטרות הללו, ולצה"ל יש את כל האמצעים כדי להשיגן. אנחנו לא נכנעים לרוחות תבוסה לא ב'ניו יורק טיימס' ולא בשום מקום אחר. אנחנו חדורים ברוח הניצחון".
נתניהו, עצמו, יצוין, אמר אתמול כי ישראל מתקרבת ל"סיום חיסול צבא הטרור של חמאס", אך הדגיש כי עוד יישארו "מכות" לתת לו בהמשך - כשברקע ההערכות שהמבצע ברפיח לקראת סיום, וכי אז תעבור ישראל לשלב ג' והעצים פחות בלחימה. לפי ה"טיימס", בצה"ל מעריכים שחיסלו עד כה לפחות 14,000 מחבלים - וכי מדובר ב"חלק הארי" מכוחותיו של חמאס. עם זאת, ההערכות הן שלחמאס יש עוד אלפי מחבלים שטרם נלכדו: "הם מתחבאים במנהרות עמוק באדמה, שומרים על מאגרי נשק, דלק מזון וגם חטופים", נכתב בדיווח.
צה"ל הגיב לדיווח ב"ניו יורק טיימס", אבל לא הכחיש אותו מפורשות: "צה"ל נחוש להמשיך להילחם להשגת מטרות המלחמה להשמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, השבת החטופים והחזרת התושבים בצפון ובדרום לבתיהם בביטחון. עד כה נרשמו הישגים משמעותיים בלחימה בעזה, צה״ל ימשיך להילחם בחמאס בכל מקום ברצועת עזה, לצד המשך קידום המוכנות למלחמה בצפון ומאמץ הגנה בכל הגבולות".
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה