2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בתל אביב בנסיעת מבחן
(צילום: קובי קואנקס)
הקרב הבא על השבת? ברקע המחלוקת על ביצוע עבודות הרכבת בשבת, בשבוע שעבר הגישו חברי הכנסת מש"ס יוסף טייב, אברהם בצלאל ואוריאל בוסו תיקון לחוק פקודת התעבורה, הנוגע להגבלת הפעלת רכבים ציבוריים בימי מנוחה. לפי ההצעה, סמכויות שר התחבורה יורחבו ויחולו על סוגי הרכבים הציבוריים, בהם הרכבת והרכבל, ולא רק על האוטובוסים. כך, אם התיקון יעבור, שר התחבורה יוכל לאסור על הפעלתם של כל כלי הרכב הציבוריים בשבת.
בהצעה נכתב כי "התיקון יעגן בחקיקה את הסטטוס קוו, בהתאם להסכמים מתקופת הממשלה הראשונה", ובמסגרתה שלושת חברי הכנסת מש"ס מציעים להחליף את המושג הקיים בחוק, "אוטובוס ציבורי", ב"רכב ציבורי". עוד צוין כי ח"כ אבוטבול וחברי כנסת נוספים הגישו הצעת חוק דומה בכנסת הקודמת.
2 צפייה בגלריה
יעקב אשר במליאת הכנסת
יעקב אשר במליאת הכנסת
"אנחנו מכבדים את כולם, אך ישראל היא מדינה עם צביון מסוים". ח"כ בצלאל
(צילום: שלו שלום )
כאמור, ההצעה לתיקון החוק מגיעה על רקע מחלוקות בנוגע לעבודות הרכבת בשבת, וכן לאחר הבטחתה של שרת התחבורה לשעבר מירב מיכאלי כי הרכבת הקלה בתל אביב תפעל גם בשבתות. בנוסף, כיום כבר מופעלת תחבורה ציבורית בשבת בכמה מוקדים ברחבי הארץ, בהם בערים מעורבות כמו חיפה, לצד יוזמות פרטיות.
ח"כ בצלאל אמר ל-ynet כי הצטרף להצעת החוק של ח"כ טייב במטרה לשמור על הסטטוס קוו הקיים בשבת. "כולנו רוצים לשמור על המדינה היהודית, ואני מקווה שחוקים שבאים לשמור על הסטטוס קוו יעברו. אנחנו מכבדים את כולם, ואני לא חושב שיש צורך להתנצל על כך. מי שמגיע לישראל ורוצה לגור כאן מגיע למדינה עם צביון מסוים. אני מקווה שעם הצעת החוק, להבות האש בחברה הישראלית סביב הנושא ירדו".
מנכ"ל ישראל חופשית אורי קידר מסר בתגובה להצעת החוק: "חברי הכנסת החרדים מתעקשים להביע פומבית את הזללזול העמוק שהם חשים כלפי הציבור הכללי, עם הצעת חוק שהיא לא פחות מיריקה בפני כל מי שמעז להתנייד בשבת ולא מחזיק רכב פרטי. גם בוחרי הליכוד לא מעוניינים ביוזמות קיצוניות כאלה, שהן תוצאה של שיכרון הכוח של חברי קואליציה, אותם רה"מ נתניהו לא מסוגל לרסן. את הדין כבר ייתן הבוחר".