(צילום: נדב אבס, טל אזולאי)

על רקע שביתת האזהרה בבתי הספר התיכונים הבוקר (יום א'), יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז אמר בריאיון לאולפן ynet כי במשרד האוצר מתחמקים מלספק תשובות באשר לדרישה להעלות את שכר המורים, ולכן החליט לשבות היום. "אם לא יתקיים משא ומתן אפקטיבי, נאלץ להחריף את המאבק ולהמשיך בו עד שנצליח", הוא אמר. מנגד, יו"ר מועצת התלמידים הארצית רן שי תקף את ארז ב-ynet radio ואמר כי "יו"ר ארגון המורים לא מפספס הזדמנות לפגוע בתלמידים".
"ההסכם הקיבוצי שלנו נגמר לפני שנה", הסביר יו"ר ארגון המורים רן ארז, שדורש ששכר של מורה מתחיל בחינוך העל-יסודי בישראל יעמוד על 12,000 שקלים בחודש. "במשך השנה הזאת ניהלנו משא ומתן מול האוצר. משרד החינוך היה מודע לכך ובשלטון המקומי מודעים לכך. פשוט לא עשינו מספיק רעש והיינו מאוד שקטים. ניהלנו משא ומתן תרבותי עד כמה שאפשר, אפילו בית המשפט חייב את משרד האוצר לנהל איתנו משא ומתן רציף, אינטנסיבי, בידיים נקיות ובנפש חפצה - והם לא עשו זאת".
4 צפייה בגלריה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
בבתי הספר התיכונים לא התקיימו היום לימודים. ארכיון
4 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
"משרד האוצר לא נתן גפרור". יו"ר ארגון המורים
(צילום: נדב אבס)
"לפני כשבועיים בפגישה עם שר החינוך יואב קיש הוא ביקש לתת לו עוד שבועיים כדי להתערב, אבל לא קרה שום דבר גם בשבועיים האלה ולכן עשינו שביתת אזהרה של יום אחד, כדי שיבינו שמתחילים", המשיך ארז. "האוצר לא נתן אפילו גפרור, שום דבר. הם שולחים לישיבות משא ומתן פקידים דרגה שנייה, שלישית או רביעית שאין להם כל סמכות לקבל החלטות. הם פשוט לא נותנים תשובות, הם רק שומעים ושותקים ולא עושים שום דבר. ולכן הגיע הזמן שנתחיל במעשים".
על כך שמורים מחטיבות הביניים קיבלו הודעה ממשרד החינוך שהם צריכים להגיע היום כרגיל, אמר ארז: "משרד החינוך מנסה למזער נזקים, אבל הוא רק גורם לבלאגן יותר גדול כי מדובר בבתי ספר שש-שנתיים שהמורים העל-יסודיים מלמדים גם בחטיבה עליונה וגם בחטיבת הביניים, ולכן הבלאגן שיוצר משרד החינוך ביום הזה הוא יותר גדול. כנראה שיש להם יועצים לא טובים שמייעצים להם עצות אחיתופל".
4 צפייה בגלריה
רן שי
רן שי
"ארגון המורים פוגע בתלמידים". יו"ר מועצת התלמידים הארצית
(צילום: הרצל יוסף)
ארז אמר כי "שר החינוך לא בתמונה הזאת כי הוא לא מנהל משא ומתן. מי שמנהל משא ומתן הוא משרד האוצר. הם מחזיקים את הקופה ואת פנקס הצ'קים, הם אלה שחותמים על הסכמים קיבוציים". לדבריו, "אם לא יתקיים משא ומתן אפקטיבי, נאלץ להחריף את המאבק ולהמשיך בו עד שנצליח. מורה בעל תואר שני מתחיל צריך לקבל משכורת של 12,000 ש"ח ברוטו, משכורת שקרובה לשכר הממוצע במשק. זה לא בשמיים. למורי ישראל, שמשקיעים הכול על מנת לקדם את המדינה, להכשיר את הנוער שלנו למקצועות הייטק, רפואה ולמקצועות אחרים - מגיע לקבל יותר שכר".
על הפגיעה בתלמידים אמר ארז: "אנחנו לא יכולים להשבית את שדה התעופה ובוודאי לא את הנסיעה באוטובוסים. כשהדרך הרגילה של משא ומתן לא מצליחה ולא מקדמת את הנושאים, אין מנוס אלא להיאבק כפי שמותר לכל איגוד מקצועי ולעשות שימוש בכוחו הארגוני עד כדי שביתה. אנחנו עכשיו רק בשביתת אזהרה על מנת לקרוא לכולם, לתלמידים אולי, להורים בוודאי וכל שכן לממשלה - תתעוררו, שימו לב ותשקיעו בחינוך, כי זה עתיד המדינה. בכל אופן, אנחנו לא נעשה שימוש בתלמידים למאבקינו הצודק. אנחנו לא רוצים לערב את התלמידים, הם קהל שבוי ואנחנו לא ננצל אותם למאבקים".

מנגד, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, רן שי, תקף את רן ארז בריאיון ל-ynet radio ואמר כי "הוא לא פספס הזדמנות לפגוע בתלמידים בשנה האחרונה. לדבריו, "ביוני האחרון הוא ביטל את מסיבות הסיום, בתחילת שנה הוא איים לא לפתוח את שנת הלימודים וכבר כמה חודשים שהוא משבית את הטיולים השנתיים. בגדול, עם מערכת החינוך המיושנת הזאת רוב התלמידים יכולים לשמוח מהשביתה, אבל ברגע שיש לנו תקופת בגרויות, מתכונות וטיולים שצריך לצאת אליהם - זה ממש לא דבר שצריך לשמוח ממנו".
לדברי שי, הוא תומך העלאת שכר מורים אבל מתנגד לאמצעי ההשבתה. "אני חושב שחייבים להעלות את שכר המורים. חייבים לרענן את המערכת, לשפר אותה, לתת הזדמנות למורים חדשים להיכנס ולחזק את המורים הוותיקים. תמכנו בזה גם בתחילת השנה במשא ומתן שהיה גם עם ההסתדרות וגם עם ארגון המורים, אבל אי אפשר כל פעם בהזדמנות הראשונה שיש לפגוע בתלמידים. חבל שמגיעים עם זה לרגע האחרון".
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"משרד החינוך מנסה למזער נזקים". שר החינוך יואב קיש
(צילום: יריב כץ)
"אנחנו כמועצת הילדים והנוער הארצית, שמייצגים את כל הנוער בישראל, יצא לנו לעמוד לצד ארגון המורים בעבר, וכשזה קרה באמת היו הישגים גדולים והסכמי השכר היו הרבה יותר טובים ועם הרבה פחות פגיעה בתלמידים", המשיך שי. "עכשיו רן ארז בוחר להתעלם מהקיום שלנו ולפגוע ישר בתלמידים, דווקא במקומות שהכי כואבים להם, בשביל שאנחנו נהיה נגד משרדי הממשלה. אני חושב שהבעיה העיקרית היא שבוחרים להשתמש בנו ככלי פוליטי, ואנחנו לא כלי פוליטי במשחק הזה".
על פועלו של רן ארז כיו"ר ארגון המורים, תפקיד שבו הוא מחזיק מאז 1997, אמר שי: "אני לא רוצה להעריך את העבודה שלו, אבל בסופו של דבר מערכת החינוך היום במצב רע ואיכות ההוראה היא לא גבוהה. אין מה לצפות מארגונים לא שקופים ודמוקרטיים. אנחנו למשל ארגון שקוף ודמוקרטי. כולם יכולים לראות את התקנון שלנו, את החוקים ואת מי שנמצא במועצה. כרגע יש כאוס בשטח ובמקום לאחד כוחות - משרד החינוך, האוצר, מורים, הורים ותלמידים - כדי לייצב את המערכת, כל אחד קם בבוקר ומנסה לזעזע עוד יותר. שחררו, תנו לנו לסיים את הלימודים האלה בשקט".