(צילום: משי בן עמי)

כשקוראים את הודעת לשכת ראש הממשלה נפתלי בנט בנוגע לתוכנית הפעולה הנדרשת לטיפול בגל הטרור הנוכחי, מבינים שעדיין לא נפל האסימון אצל מקבלי ההחלטות בנוגע לחומרת המצב בסוגיות ביטחון הפנים.
שני הפיגועים הקשים בבאר שבע ובחדרה, שגבו את חייהם של שישה אזרחים, עדיין לא הובילו את ראש הממשלה לקבל את ההחלטות הנדרשות בנושא ומי שמכיר ושמע את בנט בטרם ישב על כיסא ראש הממשלה יודע מה הוא חושב שצריך ונכון לעשות כדי להחזיר את המשילות והריבונות ולהוריד את רף הטרור.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחדרה
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
הנשקים של המחבלים
הנשקים של המחבלים
הנשקים של המחבלים בחדרה
(צילום: דוברות המשטרה)
הדיווח הראשון למוקד מד"א על פיגוע הירי בחדרה

הפעם, מי שמפקד על המערכה הזו לא יכול להסתתר ביושבו “רק” בתפקיד שר ביטחון או שר לביטחון הפנים. זה הוא, האחריות הישירה אצלו, הוא ראש הממשלה ולא אחר. השב"כ כפוף אליו, עד היום הוא לא תקצב את המשמר הלאומי, לא הוסיף את התקנים הנדרשים למשטרה ולמג"ב, המפכ"ל דיבר על צורך ב-5,000 שוטרים ובמקרה הטוב יקבל 1,000, וכלל המוכנות ל”שומר החומות 2” - שלדעת כלל גורמי הביטחון יהיה חמור הרבה יותר - היא עליו.
אתמול הצפנו כאן את מחדל המודיעין של השב"כ שפספס עוד פצצה מתקתקת, הפעם בחדרה. זהו מחדל עמוק ורחב, וככל שחולף הזמן מתברר עד כמה: בפיגוע הזה יותר מעורבים מאשר בבאר שבע, מתבהרת הכמות האדירה של אמצעי הלחימה, מתגלה הסרטון שצילמו המחבלים מבעוד מועד, וכמובן העובדה הצורמת שאחד מהם אף נעצר בעבר - ועדיין, למרות הפיגוע בדרום, לא נקשו לו על הדלת. כשבוחנים את כל אלה - מבינים עד כמה האירוע הזה, שעלה ביוקר ושולם בחייהם של שני לוחמי מג"ב, היה עלול להסתיים בטבח המוני שהיה מוביל גם להדחות בשב"כ.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
האסימון לא נפל. נפתלי בנט
(צילום: AFP)
בשירות מבינים ומודים בכישלון אבל טוענים שידיהם קשורות ביחס לערביי ישראל לעומת הטיפול בטרור מחבלים מיהודה ושומרון. הם מסבירים שהראיות שנדרשות מהם להציג במעצרים מנהליים לאזרחים עם תעודת זהות כחולה הן ברף גבוה משמעותית, וכי מערכת המשפט סלחנית לגביהם. אתמול הציעו אנשי השב"כ לבחון את סוגיית הריסת הבתים של המחבלים הישראלים, אולם כשהנושא עלה לדיון בהערכת המצב שערכו ראש הממשלה בנט ושר הביטחון בני גנץ - הם הביעו התנגדות למהלך בטענה כי הוא עלול להביא להבערת השטח, והעריכו כי הצעד ייתקל בקשיים משפטיים. הנושא ירד מהפרק.
מה כן נותר? תגבור כוחות בשטח והחזרת נשק ללוחמים שיוצאים הביתה. בשביל שני המהלכים הללו לא צריך דיון חירום. ובכל זאת, כדאי להתעכב עליהם: למשטרה אושר גיוס מילואים של שלוש פלוגות מג"ב. מדובר בדיוק באותה כמות שאושרה מראש במסגרת ההכנות לחודש הרמדאן ותואמה ותוקצבה מבעוד מועד בלי כל קשר לשני הפיגועים האיומים.
הלוויתו של יזן פלאח שנהרג בפיגוע הירי בחדרה
(צילום: ניצן דרור)

בני גנץ על פיגוע הירי בחדרה
(צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון)
המשטרה ביקשה תוספת של עוד שלוש פלוגות מג"ב, והבקשה הזאת עוד לא אושרה. לגבי הלוחמים - זו החלטה שהייתה צריכה להתקבל אצל הרמטכ"ל אביב כוכבי, לא אצל ראש הממשלה, ולמרות הודעתו של בנט - נכון לשעת כתיבת שורות אלה - היא כלל לא ירדה לשטח.
המחדל המודיעיני המהדהד - שלו תוצאה טרגית מיידית - הוא ביטוי למחדל הפקרת ביטחון הפנים שתוצאותיו עלולות להיות רצחניות אף יותר. והסיבה ברורה: מאז מבצע שומר החומות הממשלה הזו לא עושה את הנדרש ולא מפיקה את הלקחים.
מודיעין יכול לראות רק אזורים אותם הוא מחליט לבדוק. ובמקרה הזה המחדל הענקי תופח לממדים מסוכנים שכן השב"כ לא רק שלא שם את ערביי ישראל על הכוונת ולכן כשל במודיעין, אלא שגם המערכת כולה העדיפה, מיד אחרי פרעות שומר החומות, להביט לכיוון אחר ולהתעלם.
ולכך יש רק הסבר אחד: אף אחד לא נתן את ההוראה המתבקשת - איסוף ארסנל הנשק בחברה הערבית, החזרת המשילות והכנת השטח לתהליך הגובר של ההקצנה הדתית והלאומנית במגזר הערבי. האיום האסטרטגי על מדינת ישראל עומד ממש לפנינו, ויש לפעול בהתאם, ומיד, בגיוס כל זרועות הביטחון.