הוועדה המיוחדת בכנסת שדנה ב"חוק דרעי 2" אישרה אותו הלילה (בין ראשון לשני) לקריאה שנייה ושלישית, בזמן שברחבי הארץ התקיימו הפגנות נגד קידום המהפכה המשפטית, בין השאר אחרי פיטורי שר הביטחון יואב גלנט שקרא לעצור את החקיקה. בתוך כך, מליאת הכנסת לא תתכנס הלילה לדיונים בחוק החמץ - ותעשה זאת רק מחר בבוקר.
האישור של חוק דרעי בוועדה כפוף לרביזיה שתתקיים בבוקר ולא צפויה להתקבל, ולכן הצעת החוק שתמנע ביקורת שיפוטית על מינויי שרים - ונועדה לסלול את דרכו של יו"ר ש"ס בחזרה לשולחן הממשלה - צפויה להגיע למליאת הכנסת בהמשך השבוע.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דרעי. בדרך חזרה לממשלה
(צילום: עמית שאבי)
במהלך ההצבעות על ההסתייגויות, היועצת המשפטית של הכנסת הודיעה כי הנוסח יעודכן בהסכמה עם המציע ח"כ משה ארבל, כך שכן תתאפשר ביקורת שיפוטית על מינוי של ראש ממשלה לשר ועל מקרה של שר נוסף במשרד. הצעד נועד למנוע אפשרות שבה, לדוגמה, ימונה לשר ראש הממשלה בנימין נתניהו שנגדו עומד כתב אישום.
עדכון הנוסח הגיע אחרי שהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון, הזהיר אתמול שנאשם בפלילים - כמו ראש הממשלה נתניהו - יוכל גם להתמנות לשר המשפטים בנוסח שעלה בוועדה לפני כן.
המשנה ליועמ"שית הוסיף בדיון כי חוק דרעי 2 "מצטרף לדברי חקיקה אחרים שמחלישים את מנגנוני הגנה על שלטון החוק. והכול, במטרה להכשיר מינוי של שר מסוים לממשלה בניגוד לפסיקה של שתי ערכאות שיפוטיות, בהן בית המשפט העליון בהרכב של 11 שופטים". הוא הבהיר כי לא לשם כך נועדה הסמכות המכוננת של הכנסת: "על כן אנו סבורים שמדובר במקרה של שימוש לרעה בסמכות".
החוק קובע בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם בטענה שהדבר נמצא ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית" ופסילת מינוי של שר על ידי בית המשפט היא פגיעה ברצון הבוחר.
מליאת הכנסת, נזכיר, אישרה בדצמבר האחרון ברוב של 63 תומכים מול 55 מתנגדים את "חוק דרעי 1", שאפשר את מינוי דרעי לשר הבריאות והפנים חרף הרשעתו בעבירות מס ועונש המאסר על-תנאי שהושת עליו. ואולם, בהמשך בג"ץ קבע ברוב של 10 מול 1 כי דרעי פסול מלכהן כשר עקב "חוסר סבירות קיצוני", בין השאר מכיוון שבעת הרשעתו שיקר לשופט בית המשפט המחוזי ואמר כי לא יחזור לחיים הציבורים - ולפיכך נמנע השופט מלהכריע שיש קלון במעשיו.
גם השופט שהתנגד לפסילה קבע כי דרעי אמור היה לגשת ליו"ר וועדת הבחירות, כדי שזה יקבע אם יש קלון במעשיו, ורק לאחר מכן בג"ץ יוכל להכריע. בעקבות החלטת בג"ץ נאלץ ראש הממשלה נתניהו לפטר אותו מהממשלה.