אמירתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמש (שישי), ולפיה "אנחנו בישורת האחרונה", לא מעידה באמת על התקדמות במגעים לעסקת חטופים. ראש המוסד דדי ברנע כנראה כבר לא יגיע לקטאר גם בשבוע הקרוב - לפחות עד שראש הממשלה בנימין נתניהו יחזור מנסיעתו לוושינגטון, שתכלול גם פגישה עם בכירים בממשל ביידן - בהם נשיא ארה"ב עצמו.
לפחות בשבוע הקרוב, אומרים בישראל, המו"מ "יעבור לוושינגטון". בלינקן עצמו הודה באותה נשימה שבה דיבר על הרגע הקריטי בדרך לעסקה כי "לרוב" הישורת האחרונה היא גם "הקשה ביותר".
3 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים
עצרת בכיכר החטופים
נתניהו נוסע לוושינגטון. המו"מ "יעבור" לשם, יחד איתו
(צילום: JACK GUEZ / AFP / EPA)
3 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
הפגנה למען השבת החטופים מול מלון קמפינסקי בזמן פגישת בלינקן הרצוג בתל אביב
"הישורת האחרונה"? בישראל טוענים שבלינקן לא טועה
(צילום: תומר אפלבאום)
בימים האחרונים ישנה התקדמות מסוימת במגעים - בעיקר בסוגיית נוכחות צה"ל בציר פילדלפי. עם זאת, טרם הושגה התקדמות בנושא מנגנון החזרה לצפון הרצועה. ביתר הסוגיות ישנה נכונות ישראלית למצוא פתרונות. בירושלים מעריכים כי בלינקן צודק במובן הזה שזו אכן "הישורת האחרונה", אך אין הדבר אומר כי נגמרו המחלוקות בין ישראל לחמאס או שעסקה אכן תצא לפועל בקרוב.
הערב, ביום ה-288 למלחמה, תתקיים העצרת השבועית בכיכר החטופים, בצל המסר של שר הביטחון יואב גלנט בשיחות סגורות, ולפיו "אם לא תיחתם עסקה בשבועיים הקרובים - גורלם של החטופים נחרץ". מטה משפחות החטופים מסר לקראת העצרת כי "כשעל השולחן מונחת עסקת נתניהו שתחזיר את כל החטופים הביתה, המטה יקיים את עצרת התמיכה במשפחות החטופים בקריאה לנתניהו לאשר את העסקה לפני טיסתו לקונגרס בוושינגטון". בעצרת ינאם תום ניידס, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר.
מאז אותה אמירה של גלנט בשיחות סגורות כבר עברו מספר ימים, וחלון ההזדמנויות לעסקה, מעריכים גורמים בישראל שמעורים במו"מ, מצטמצם. את עמדתו על הנחיצות להגיע לעסקה, גלנט השמיע בכמה שיחות לאחרונה - כולל במפגשים עם משפחות חטופים.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט שר הביטחון בטקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 69
יואב גלנט שר הביטחון בטקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 69
גלנט דיבר על "חלון הזדמנויות". הוא הולך ומצטמצם, וישראל נכונה למצוא פתרונות
(צילום: שחר יורמן)
לטענתו, התנאים לעסקה מול חמאס הבשילו. בשבועות האחרונים גם גורמים מקצועיים בקבינט, שחלקם לוקחים חלק פעיל במשא ומתן מול המתווכות, בהם ראש המוסד ברנע וראש השב"כ רונן בר טענו כי ניתן להוציא עסקה לפועל - ומערכת הביטחון תדע להתמודד עם השלכותיה, גם אם ישראל תצטרך למצוא פתרונות בסוגיות ליבה שמונעות עסקה בשלב זה.
לפי גורמים ישראלים, ששוחחו אתמול עם ynet, בשבוע הקרוב "הדברים יתקדמו בציר ישיר של ראש הממשלה בוושינגטון מול ביידן. נושא החטופים יעלה בשיחה ביניהם. אין לפסול הצהרה של שני הצדדים בנושא הזה עם תובנות של ביידן. בשבוע הבא סוגיית החטופים תהיה יותר בצד האמריקני מאשר בצד הקטארי. ראש הממשלה יתעסק בזה השבוע באופן ישיר והוא לוקח עמו גם משלחת של חטופים".
אותם גורמים טענו ש"המשא ומתן לא תקוע", ומתקיים כל העת. לדבריהם, "משלחת תידרש לנסוע רק כדי לסגור פרטים, אך בינתיים יש עבודה על פרטים קטנים". על הדרך לעסקה הם אמרו: "בתחום הווטו, גם בנושא השמות, המספרים וימי הפסקת האש - במערכת הביטחון ינסו למצוא פתרונות. בנושאים של הבטחה שעזה לא חוזרת למה שהייתה המורכבות פחות גדולה".