ישיבת קבינט סוערת בבור בקריה, ולא בגלל הדריכות לקראת מתקפות חיזבאללה ואיראן: הדיון בקריה אמש (חמישי) התכנס באופן חריג בבור בבסיס הקריה בתל אביב, בעיקר כדי לדון באיומי הנקמה מצד איראן וחיזבאללה, שצפויים להגיב על החיסולים של פואד שוכר בדאחייה שבביירות ושל איסמעיל הנייה בטהרן. במהלך הישיבה קיבלו השרים הערכת מצב בנוגע לאפשרויות התגובה הצפויה - ואחת ההערכות שנשמעו הייתה שהיא עשויה להתמקד במטרות צבאיות.
בדיון גם נשמעה שוב ההערכה לפיה חיזבאללה יהיה הראשון להגיב. ולמרות הדריכות, לרמטכ"ל הרצי הלוי היה חשוב להעלות לדיון גם אירועים מהשבוע שעבר - שבהם פרצו אזרחים, יחד עם שרים וחברי קואליציה, לבסיסים שדה תימן ובית ליד בשל מעצר החיילים החשודים בהתעללות פיזית ומינית במחבל נוחבה.
גלנט בהערכת מצב בקריה, אמש
( צילום: שחר יורמן, תקשורת שר הביטחון)

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והרצי הלוי
בנימין נתניהו והרצי הלוי
עימות בין נתניהו והשרים לרמטכ"ל, גלנט היה בהלם
(צילום: מעיין טואף, לע"מ)
חלק מהשרים, בהם שרת התחבורה מירי רגב, התפלאו מכך שדווקא הרמטכ"ל בחר להעלות את הנושא לדיון. "ועוד מיוזמתך?", הופתעה רגב. הלוי השיב "בהחלט, תמיד עדיף ליזום", והסביר כי היה חשוב לו לדבר על הנושא בגלל העובדה שחלק מהשרים אפילו לא גינו את המעשים. "אני מצפה משרים לדבר נגד חדירה לבסיסים. כשאנו מקבלים מידע על דברים לא ראויים בצה"ל, מה אתם מצפים שנעשה?".
השרים תהו מדוע אנשי מצ"ח נכנסו לבסיס עם מסכות - והלוי התייחס לאיומים נגד חוקרי היחידה. שר המשפטים יריב לוין אמר: "על החיים שלי ושל ראש הממשלה מאיימים כבר יותר משנה ואנחנו לא הולכים עם מסכות". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף: "אבל זאת הדרך?". הלוי השיב לשניים - ועקץ את בן גביר, שכן שירות בתי הסוהר נמצא תחת תחומי האחריות של משרדו. "זאת הדרך לשמור על חיילי צה"ל. הדרך הטובה ביותר לעשות את זה, שצה"ל לא ינהל בתי סוהר, ומי שכן צריך - יעשה זאת. צה"ל לא רוצה לנהל בתי סוהר (רמז לשב"ס - א"א)".
בשלב הזה, בן גביר ניסה לקטוע את דברי הרמטכ"ל ולהשיב לו, אך נתניהו היסה אותו. "עכשיו אתה לא תדבר. זה לא הזמן שלך לדבר. עכשיו הוא מדבר. אתה תדבר כשיגיע תורך", אמר נתניהו לשר בן גביר, שלא נותר חייב. "אתה סותם לי הפה. כולנו יודעים שעשיתם חקירה כדי להתחנחן להאג", טען יו"ר עוצמה יהודית - והמשיך: "אתה לא תסתום לי את הפה".
2 צפייה בגלריה
נתניהו השתיק את בן גביר, רגב השוותה הסתה נגד חיילים להסתה נגד רה"מ
נתניהו השתיק את בן גביר, רגב השוותה הסתה נגד חיילים להסתה נגד רה"מ
נתניהו השתיק את בן גביר, רגב השוותה הסתה נגד חיילים להסתה נגד רה"מ
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
השרה גילה גמליאל, שאינה חברת קבינט, אך נוכחת בדיונים - התערבה: "תהיה בשקט כבר", ובן גביר עקץ אותה: "את משקיפה בכלל". הרמטכ"ל התעלם מהערות הביניים ופירט מקרים שבהם הייתה הסתה ברשת נגד חוקר מצ"ח ופורסמו תמונות של קצינות בפרקליטות הצבאית: "אני מדבר על זה פה, בגלל שלפני כמה ימים פורסם ברשת שצריך להצמיד קנה לראש של חוקר מצ"ח ופרסמו תמונות של קצינות בפרקליטות".
השרים שוב השוו את ההסתה נגד החיילים להסתה נגד נתניהו, רגב סיננה: "ראש הממשלה סופג את זה כל יום", ושר הביטחון יואב גלנט היה בהלם מוויכוח השרים עם הרמטכ"ל: "אני לא מאמין למה שאני שומע. הופכים חיילים בני 19 לאויב, איפה אנחנו חיים?". הלוי אמר כי "חוץ מאמירות שלנו המפקדים, צריכות להיות אמירות מההנהגה". נתניהו ביקר את הרמטכ"ל ואמר כי הוא לא מוכן שיטיף לשרים. "כמו שאתה לא רוצה יחס כזה לצה"ל, לא תפקידך להטיף לשרים".
הלוי השיב: "אני לא מטיף. אני מצפה שאתם תדרבנו אותנו לטפל במקרים חמורים, ולא להפך". נתניהו סיכם את הדיון ואמר כי צריך לחקור את האירועים: "אנחנו מדינת חוק ואם מישהו מפר את החוק צריך לחקור אותו. הבעיה היא באופן הפעולה, כי אנחנו לא במצב רגיל. צריך קצת יותר להבין. אין מקום לפרוץ לבסיסים, לבתי דין. הצבא צריך לעבוד על-פי חוק. היה נכון יותר להתגמש - בין הצורך שלא יתאמו גרסאות לבין הבערת העניין.