שמונה חודשים אחרי אירועי 7 באוקטובר ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את מנכ"ל משרד התפוצות, אבי כהן סקלי, לראש מינהלת מטה היישום לתוכנית הצפון ("פרויקטור הצפון"). כך נודע ל-ynet. הוא מונה לתפקיד בהמלצת מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, ושר התפוצות עמיחי שיקלי בירך על המינוי.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אבי כהן סקלי
בנימין נתניהו אבי כהן סקלי
נתניהו ו"פרויקטור הצפון" החדש
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
מינוי הפרויקטור מגיע על רקע ביקורת חריפה נגד הממשלה מצד תושבי הצפון, שנעקרו מבתיהם עם תחילת המלחמה מחשש שחיזבאללה יבצע פלישה דומה לזו שביצעו מחבלי החמאס במהלך טבח 7 באוקטובר. רק שלשום הממשלה אישרה להאריך בחודשיים את מתווה פינוי תושבי העוטף, אך טרם החליטה בנושא הארכת מימון המלונות והדירות שאליהן פונו יותר מ-61 אלף עקורי הצפון.
העקורים, שממתינים למעט ודאות, אמורים נכון לעכשיו לשוב לבתיהם ב-7 ביולי - עם תום תוקף החלטת הממשלה על מימון המלונות והדירות. במשרד רה"מ התחייבו אז כי החלטה בנושא תתקבל תוך שבוע, אך ל-ynet נודע כי כמו בפעמים הקודמות, הממשלה לא צפויה להעניק לתושבים ודאות ויציבות לטווח ארוך, שכן תאריך את שהותם לפרק זמן של שבועות בלבד, בין חודש לחודשיים. זאת למרות שאין כל צפי להשבת הביטחון לצפון, ובממשלה יש מי שעדיין משתעשעים בתקווה כי בחיזבאללה יסכימו להסיג את כוחותיהם אל מעבר לנהר הליטאני, ושאיום חדירת מחבלי כוח רדואן וירי טילי הנ"ט יוסר באמצעים דיפלומטיים.
עתיד תושבי הצפון, שפוזרו למאות יישובים ומלונות ברחבי הארץ, הוא סוגיה בוערת לקראת 1 בספטמבר, אז אמורים התלמידים להתחיל שנת לימודים חדשה, ובעת הזו עדיין לא יודעים היכן - בבתי הספר ביישובי מגוריהם, בבתי הספר בערים שבהן נקלטו באוקטובר אשתקד, או בבתי ספר חדשים וזמניים שפועלים להקים במועצות האזוריות ובכמה מהיישובים, בניסיון להחזיר את תושביהם צפונה ולנסות לחבר בין הקהילות שפוזרו לכל קצוות הארץ.