4 צפייה בגלריה
עימותים בשכם, הלילה
עימותים בשכם, הלילה
העימותים בשכם
(צילום: AFP)
במבצע נועז ומסובך, שתוצאותיו מוצלחות, צה"ל פעל אתמול בשלוש גזרות שונות בקסבה בשכם - יחד עם כוחות של הימ"מ, סיירת גבעתי ודובדבן. במקביל, בגזרה הימית מול עזה, הוטבעה סירה שהייתה בדרכה ממצרים לרצועה, ועליה טילי נ"ט. המטרה - להראות שישראל אינה "מורידה רגל מהגז", אחרי שבזמן ביקור ביידן הופסקה הפעילות ההתקפית.
הכניסה של כוחות הביטחון לקסבה בשכם נחשבת למורכבת ומסוכנת ביותר - אך בצה"ל טוענים שהמבצע היה הכרחי: "מי שרוצה למנוע פיגועים בתל אביב חייב לפעול עמוק בתוך קיני המחבלים בצפון השומרון". מדובר במתחם צפוף, שבו לאחרונה חוליות מחבלים החלו להסתובב בחופשיות ולבצע פיגועי ירי רבים נגד כוחות צה"ל ואל עבר אזרחים ישראלים בצירי תנועה סמוכים.
תיעוד: הכוחות יורדים ממשאית אזרחית, ובהמשך חילופי האש

4 צפייה בגלריה
נשקים שנתפסו במהלך הפעילות בשכם
נשקים שנתפסו במהלך הפעילות בשכם
התחמושת שנמצאה בבית המבוקש בשכם
(צילום: דוברות המשטרה)
בצה"ל זיהו כי שכם מצטרפת לאזור ג'נין כמקור הטרור, ולפי הערכות הצבא מהאזורים הללו יצאו 75% מאירועי הירי. שב"כ ויחידת 8200 אספו מודיעין מקדים על החוליות, וכשהובן שתהיה התנגדות משמעותית הוחלט לשלוח למשימה את הימ"מ ולצרף גם את סיירת גבעתי.
בין השעה 1:20 בלילה לחמש לפנות בוקר התנהלו חילופי אש מטווח קצר בין כוחות צה"ל למחבלים. בין היתר נורו טילי מטאדור וטילים נוספים, ובקרבות נהרגו לפחות שני מחבלים. מחבל נוסף נפצע אנוש, ולפחות 15 נוספים נפצעו באורח קשה ובינוני.
4 צפייה בגלריה
החמושים שנהרגו הלילה: מוחמד אל-עזיזי, ועבוד סובח
החמושים שנהרגו הלילה: מוחמד אל-עזיזי, ועבוד סובח
מוחמד אל-עזיזי ועבוד סובח. המחבלים שנהרגו בשכם
4 צפייה בגלריה
איברהים אל נבולסי , המבוקש שהפלסטינים טוענים שהצליח להימלט
איברהים אל נבולסי , המבוקש שהפלסטינים טוענים שהצליח להימלט
איברהים אל-נבלוסי, שלטענת הפלסטינים הצליח להימלט. בצה"ל טוענים: הוא לא היעד
המבצע יועד באופן רשמי לתפיסת אמצעי לחימה ומעצר מבוקשים שנורו בחילופי האש, אבל מטרתו העיקרית הייתה להרתיע את המחבלים ולגרום להם לחוש שהם אינם בטוחים גם בקסבה שנחשבה למקום בטוח עבורם. הכוחות סגרו במקביל על שלושה מבנים ופתחו בירי טילים על המבנים שבהם התבצרו המחבלים. בתגובה, מחבלים רבים הגיעו וירו לעבר הכוחות מהגגות בעיר העתיקה בשכם, והלוחמים השיבו באש.
עם סיום קרב היריות נכנסו לוחמי הימ"מ לבית. בסריקות אותרו אמצעי לחימה רבים, נשקים ומטעני חבלה. למרות טענות הפלסטינים, שניסו להציג סיפור ניצחון ולפיו הצליחו למנוע את מותו של המחבל איברהים אל-נבלוסי, בצה"ל טוענים כי הוא לא היה היעד של המבצע. בצה"ל התייחסו ליעדים אחרים, כמו גם לשאיפה לגרום לארגוני הטרור לאבד את תחושת הביטחון. עם זאת, אכן סביר להעריך שבצה"ל היו שמחים אם אל-נבלוסי היה נעצר או נהרג.
הטבעת הסירה פלסטינית שניסתה להבריח נשק לרצועת עזה

בצבא אומרים כי המראות בקסבה אחרי הקרב ירתיעו את ארגוני הטרור בהמשך, ואת זה לא בטוח שניתן לבחון. עוד אמר גורם צבאי בכיר כי כדי להשיג שקט ולסכל פיגועים בעורף או ביהודה ושומרון, צריך לפעול בתוך קיני המחבלים - וזו הייתה אחת ממטרות המבצע.
במקביל, במחנה הפליטים קבטיה בצפון השומרון פעלה יחידת המסתערבים דובדבן ועצרה מבוקשים. בהיתקלות נפצעו שני מחבלים נוספים. מאזור קבטיה יצאו לאחרונה מחבלים רבים, ויחידת דובדבן פועלת שם באופן אינטנסיבי. "אי אפשר למנוע פיגועים רק מלסגור את הגדר ההפרדה" אמר קצין בכיר, שהוסיף: "אלה פעולות מסוכנות, אבל זו משימתו של הצבא".
בעזה, לוחמי זרוע הים סיכלו הברחת נשק ממצרים לרצועה דרך הים. הלוחמים ירו והטביעו סירה פלסטינית, והמבריחים שהיו עליה שחו לחופי עזה. לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל. בצבא העריכו שמדובר בסירה שנשאה תחמושת וטילי נ"ט שהוטבעו עמה, ודובר צה"ל הודיע כי היא נשאה ציוד שיועד לחמאס. מאז מבצע "שומר החומות" מתקשה החמאס בהברחת אמצעי לחימה לעזה דרך הים.