ארה"ב הפיצה היום (ה') לחברות מועצת הביטחון של האו"ם נוסח מתוקן של ההצעה שלה בעניין קידום עסקת החטופים. בניגוד לנוסח הקודם, בנוסח החדש יש שינוי לרעה מבחינת ישראל – והוכנסה בו קריאה "לשני הצדדים ליישם במלואם את תנאי העסקה ללא דיחוי וללא תנאים".
להצעה האמריקנית המלאה במועצת הביטחון (באנגלית) - לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו, ביידן וסינוואר
(צילום: SAUL LOEB / AFP, EPA, EPA)
בנוסח המקורי הייתה קריאה לחמאס לקבל את העסקה במלואה וליישם את תנאיה ללא דיחוי וללא תנאים, וכעת כאמור הקריאה היא גם לישראל ליישם את העסקה – אף שטרם התקבלה תשובה מחמאס, ולמעשה ממש היום דווח כי ארגון הטרור החליט לדחות אותה.
בנוסף לקריאה המשותפת שלמעשה שמה את ישראל וחמאס במשוואה אחת, ישראל הודיעה גם לממשל האמריקני שהנוסח הנוכחי של ההצעה שהופצה לחברות מועצת הביטחון לא משקף את מתווה העסקה הישראלי. בנוסח שהופץ נכתב שישראל הסכימה שבתמורה להחזרת כל החטופים המלחמה תסתיים, וכוחות צה"ל ייסוגו לחלוטין מהרצועה. אולם בישראל מדגישים כי ההסכמה לסיום המלחמה היא רק בתנאי שחמאס לא יהיה עוד הכוח השולט בעזה - וטוענים שלא הסכימו למה שנכתב בנוסח שמקודם במועצת הביטחון. בישראל מנהלים כעת מגעים מול האמריקנים, ומבקשים שינויים בהצעת ההחלטה.
מדובר במהלך נוסף שמעיד על הלחץ הכבד שמפעיל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כדי לקדם את העסקה – עסקה שהוא מקווה שתביא לסיום מוחלט של המלחמה בעזה ותשפיע גם על זירות אחרות כמו לבנון. ביידן, נזכיר, חשף בסוף השבוע האחרון את ההצעה הישראלית במהלך שנתפס כניסיון "לחשק" את ראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע האיום הפוליטי הפנימי מצד שותפיו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לפרק את הממשלה אם יסכים לסיום המלחמה.
3 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
לחץ אמריקני גם על ישראל
(צילום: EPA/SARAH YENESEL)
אף שבממשל ביידן מתעקשים כי חמאס הוא שאשם בעובדה שעד כה לא הושגה עסקה, בממשל האמריקני מפעילים גם על ישראל לחץ כדי להבטיח שתקבל את ההצעה שהיא עצמה גיבשה. מהלך נוסף שמעיד על שיטת הלחץ הכפול על ישראל וחמאס הגיע היום בהכרזה משותפת של ביידן ועוד 16 מנהיגי מדינות בעולם: בהצהרה שפרסמו הם אמנם קראו לחמאס לקבל את העסקה והדגישו כי ישראל מוכנה להתקדם איתה, אבל קראו לשני הצדדים "להתפשר" על מנת להוציא את ההסכם אל הפועל.
"ברגע מכריע זה, אנחנו קוראים למנהיגי ישראל כמו גם לחמאס לעשות כל פשרה סופית שנדרשת עבור סגירת העסקה", נכתב בהצהרה של ביידן ומנהיגי גרמניה, בריטניה, צרפת, קנדה, ארגנטינה, אוסטריה, ברזיל, בולגריה, קולומביה, דנמרק, פולין, פורטוגל, רומניה, סרביה, ספרד ותאילנד – מדינות שלפי ההודעה אזרחיהן מוחזקים בשבי ברצועה. "אנחנו קוראים לחמאס לסגור את העסקה, שישראל הסכימה להתקדם עמה הלאה, ולהתחיל בתהליך של החזרת אזרחינו", מסרו המנהיגים.
ובחזרה להצעת ההחלטה שארה"ב הגישה למועצת הביטחון: בנוסח המעודכן נכתב עוד כי "המועצה מדגישה את חשיבות המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים של מצרים, קטאר וארה"ב שמטרתם להגיע לעסקה מקיפה – שתוביל להפסקת אש מיידית בעזה עם שחרור כל בני הערובה, עלייה משמעותית ומתמשכת בסיוע ההומניטרי עבור הפצה ברחבי עזה, והפסקת אש מתמשכת שתסיים את המשבר, שתביא הקלה מיידית הן לאזרחים הסובלים ממושכות בעזה והן לחטופים ולבני משפחותיהם הסובלים".
נאום ביידן שבו חשף את ההצעה לעסקה
(צילום: רויטרס)

ההחלטה מברכת על הצעת הפסקת האש שאותה חשף כאמור ביידן, "המקובלת על ישראל, קוראת לחמאס לקבל גם אותה, וקוראת לשני הצדדים ליישם במלואו את תנאיה ללא דיחוי וללא תנאים", לשון הנוסח.
בהצעת ההחלטה מפורטים כאמור שלושת השלבים שביידן חשף בנאומו – השלב הראשון של הפסקת אש זמנית בת שישה שבועות, שבמהלכה ישוחררו חטופים מהקטגוריות ההומניטריות, בהם נשים, קשישים ופצועים; שלב שני של הפסקת אש מוחלטת, נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה ושחרור כל שאר החטופים. כדי להגיע אל השלב השני, כך לפי ביידן, יש להשלים משא ומתן שייפתח בשלב הראשון – וכל עוד הוא נמשך תימשך גם הפסקת האש הזמנית. בישראל הדגישו כי יוכלו לחדש את הלחימה, אם המו"מ יתגלה כ"עקר"; השלב שלישי כולל תוכנית שיקום רב-שנתית לעזה והחזרת גופות החטופים.
סעיף שנוסף בהצעה האמריקנית המתוקנת במועצת הביטחון בעייתי גם הוא מבחינת ישראל. נכתב בו כי חברות המועצה "מדגישות את החשיבות של דבקות הצדדים בתנאי הצעה זו לאחר שיוסכם עליה וקוראות לכל המדינות החברות והאו"ם לתמוך ביישומה. המועצה דוחה כל ניסיון לשינוי דמוגרפי או טריטוריאלי ברצועת עזה, לרבות פעולות המצמצמות את שטחה של עזה, כגון דרך מוסד הקבע באופן רשמי או לא רשמי של מה שנקרא אזורי חיץ".
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ההצעה גם חוזרת על מחויבותה הבלתי מעורערת של מועצת הביטחון להשגת החזון של פתרון שתי מדינות באמצעות משא ומתן שיביא למצב שבו שתי מדינות דמוקרטיות, ישראל ופלסטין, חיות זו לצד זו בשלום בגבולות בטוחים ומוכרים, בהתאם לחוק הבינלאומי והחלטות האו"ם הרלוונטיות. "במסגרת זו מודגשת החשיבות של איחוד רצועת עזה עם הגדה המערבית תחת הרשות הפלסטינית", נכתב בהצעה.

המדינות החדשות במועצת הביטחון, והשפעתן

בתוך כך, היום בחרה העצרת הכללית של האו"ם חמש חברות חדשות במועצת הביטחון: פנמה, יוון, דנמרק, סומליה ופקיסטן נבחרו להחליף את מלטה, שווייץ, אקוודור, יפן ומוזמביק. נציגיהן ייכנסו למועצה ב-1 בינואר 2025, כך שהם לא יצביעו על ההצעה האמריקנית בנוגע לעסקה.
העובדה שפקיסטן וסומליה ייכנסו למועצה היא רעה לישראל, אולם יציאתה של מלטה חיובית מבחינתה. גם הצטרפותן של פנמה, יוון ודנמרק נתפסת כחיובית מבחינת ישראל. יש גם לזכור כי לחמש החברות הקבועות במועצה (ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין) יש אפשרות להטיל וטו, ועל רקע מתיחות השיא בין מוסקבה לוושינגטון, רוסיה הטילה לא אחת וטו על ההצעות האמריקניות.
3 צפייה בגלריה
העצרת הכללית של האו"ם
העצרת הכללית של האו"ם
העצרת הכללית של האו"ם. בחרו חברות חדשות במועצת הביטחון
(צילום: gettyimages)
במועצת הביטחון חברות בסך הכל 15 מדינות, ולצד חמש הקבועות השאר הן חברות תורניות שנבחרות לכהונה בת שנתיים. בנוסף לחמש המדינות החדשות שייכנסו בתחילת השנה הבאה, חמש החברות המתחלפות הנותרות הן דרום קוריאה, סלובניה, גיאנה, אלג'יריה וסיירה ליאון.
פורסם לראשונה: 16:44, 06.06.24