לפיד ובלינקן בריגה, הערב
(צילום: Kaspars Norde)

שר החוץ יאיר לפיד ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגשו הערב (שני) בריגה, בירת לטביה, בצל הפלישה הרוסית לאוקראינה ובצל האפשרות שהמעצמות ישלימו את המגעים עם איראן - ויחזרו להסכם הגרעין שנחתם לראשונה ב-2015.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אנתוני בלינקן
יאיר לפיד אנתוני בלינקן
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אנתוני בלינקן
יאיר לפיד אנתוני בלינקן
"המלחמה היא תזכורת - ביטחוננו תמיד בידינו". הפגישה, הערב
(צילום: AFP)
בסיום הפגישה אמר בלינקן כי ארה"ב מעריכה את המאמצים, בין היתר של ישראל, ואת ניסיונות התיווך לסיום הפלישה הרוסית. "רוסיה בחרה שלא לדבוק בדרך הדיפלומטיה, אלא בתוקפנות", הוסיף בלינקן, שציין כי בעיני ארה"ב - כל פתרון חייב להבטיח את עצמאותה ואת שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. לפיד מצדו אמר כי "ישראל מסייעת במאמץ התיווך יחד עם גרמניה וצרפת, אבל אנחנו ממשיכים לגנות את הפלישה הרוסית. אין הצדקה להפרת הריבונות האוקראינית ולהרג אזרחים חפים מפשע".
הוא הוסיף: "בהנהגתו של ראש הממשלה בנט, ישראל מקיימת קשר רציף עם רוסיה והנשיא פוטין וגם עם אוקראינה והנשיא זלנסקי. מטרתנו אחת: לעצור את המלחמה ולמנוע עוד סבל וקורבנות. יש לנו אינטרסים ביטחוניים חיוניים מול רוסיה בגבולנו הצפוני, ואנחנו מחויבים לשלומם וביטחונם של מאות אלפי יהודים וישראלים ברוסיה ואוקראינה".
5 צפייה בגלריה
בלינקן האשים: "רוסיה בחרה בדרך התוקפנות"
בלינקן האשים: "רוסיה בחרה בדרך התוקפנות"
בלינקן האשים: "רוסיה בחרה בדרך התוקפנות"
(צילום: EPA, צילום: AFP PHOTO / Ukrainian State Emergency Service)
שר החוץ אמר כי ישראל קוראת לפתיחת מסדרונות הומניטריים בטוחים מהערים שנמצאות תחת אש, ומפצירה בצדדים להגיע להפסקת אש שתאפשר משא ומתן. "המלחמה הזו היא תזכורת למדינת ישראל: יש לנו חברים, יש לנו בעלי ברית, אבל ביטחוננו צריך תמיד להיות רק בידינו", הוא הוסיף.
גורם מדיני אמר כי הפגישה נמשכה שעה. בלינקן, לדברי הגורם, אמר ללפיד שארה"ב מעריכה את קשת הפעולות של ישראל באשר למשבר באוקראינה - מההצהרות, דרך ההצבעה באו"ם, הסיוע ההומניטרי ומאמצי התיווך. לדברי הגורם, בלינקן אמר ללפיד שארה"ב מבינה את מעמדה של ישראל בגלל המעורבות הרוסית בסוריה, וכן בשל הקהילות היהודיות ברוסיה ובאוקראינה.

בנט לאיראן: הוציאו כוחות מסוריה, אתם תשלמו בדם

פגישתם של בלינקן ולפיד התקיימה כאמור גם בצל ההתקדמות במגעים לחזרה להסכם הגרעין. "זה לא סוד שלארה"ב וישראל יש פערים לגבי השיחות עם איראן, אבל יש גם מטרה משותפת - מניעה מאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר לפיד. גם בלינקן השמיע דברים דומים - ואמר כי "אנחנו מחויבים שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני".
בנט: "יש לנו מחויבות למנוע מלחמות מיותרות"
(צילום: ניברן ברודקאסט)

לפיד הבהיר בפני בלינקן כי ישראל רואה את ההסכם שייחתם בין המעצמות לבין טהרן כהסכם רע ולא אפקטיבי, כלשונו. "ישראל אינה מחייבת לו, ושומרת לעצמה את החופש לפעול בכל דרך נגד תוכנית הגרעין האיראנית", הוא הוסיף.
הגורם המדיני ציין כי בלינקן עדכן את לפיד בנוגע לסטטוס השיחות, וכי השניים סיכמו שבלינקן יגיע לביקור בישראל בקרוב.
גם ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הערב למגעים לחזרה להסכם הגרעין בנאום שנשא בכנס לציון 30 שנה למותו של מנחם בגין במרכז למורשת בגין בירושלים. "הפעם, בניגוד לעבר אנחנו עוסקים בבניין כוח עוצמתי ומהיר. משנת 2015 עד 2019 איראן קיבלה מאיתנו פטור", הוא אמר. "הפעם זה הפוך, אנחנו כבר לא חוטפים וממשיכים הלאה. יש תגי מחיר מהירים, כואבים וקרובים לבית שלהם. אני מייעץ לאיראנים לחדול גם את הפעולות בסוריה ולהוציא את הכוחות משם. תשלמו בדם ובדמים, לא נרפה. נפעל כלכלית להסביר לכל חברה בינלאומית לא להתקרב לאיראן, אין להם מה לחפש שם".
"יש לנו כעם היהודי מחויבות להיות אור לגויים, לעשות הכול כדי למנוע סבל מיותר ומלחמות מיותרות בעולם", הוסיף בנט, בהתייחסו לניסיונות התיווך בין רוסיה לאוקראינה ולנסיעותיו המדיניות בסוף השבוע האחרון. "לצד זה, יש לנו גם מחויבות לשמור על נצח העם היהודי בארץ ישראל".
5 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר. תמנו שטה התנגדה לתואר "פרויקטור"
(צילום: קובי קואנקס)
בנט ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הודיעו הערב כי החליטו למנות את מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, לראש צוות המשימה הלאומי לקליטת עלייה מאוקראינה, רוסיה ומדינות חבר העמים. לשכת ראש הממשלה מסרה כי במסגרת תפקידו, יהיה שפיגלר אחראי על הטיפול הממשלתי בקליטת עולים מאוקראינה, רוסיה ומדינות חבר העמים בתיאום עם כלל הגורמים, בהם משרדי הממשלה הרלוונטיים, הסוכנות היהודית, נתיב ועוד. הוא יעבוד בכפיפות לראש הממשלה.
השרה תמנו שטה דרשה להימנע מכינויו של שפיגלר פרויקטור, והיא הייתה זו שהביאה את מועמדותו. שרים המעורבים במעורה במינוי ראש הצוות אמרו כי לפיד שוחח ביומיים האחרונים עם השר גנץ במטרה למנות את גדי איזנקוט לפרויקטור, אולם תמנו שטה סירבה בתוקף, גם בישיבת הממשלה. היא הציעה להקים מנהלת בראשות משותפת עם ראש הממשלה, ששוחח מוקדם יותר עם שפיגלר וקיבל את הסכמתו של מנכ"ל הביטוח הלאומי שמסיים בקרוב את תפקידו.