נציבות האיחוד האירופי תכריז בימים הקרובים על סבב סנקציות נוספות על חמאס - וכמה ימים לאחר מכן יוכרזו סנקציות נגד חמישה מתנחלים שהוגדרו אלימים, וכן נגד ארגון להב"ה.
שרי החוץ של האיחוד האירופי הגיעו להסכמה פוליטית על הסנקציות נגד ה מתנחלים ב-18 במרץ, אחרי שצ'כיה והונגריה עיכבו את ההחלטה ודרשו להפריד אותה מהחרפת הסנקציות נגד חמאס, כדי לא ליצור קשר ישיר ביניהן. בנוסף, בלחץ ההונגרים, הרשימה שעמדה על 20 מתנחלים צומצמה לחמישה. סנקציות נגד מתנחלים, נזכיר, הטילו בין השאר גם ארצות הברית, ניו זילנד, צרפת, בריטניה ומדינות נוספות, בטענה לאלימות קשה שהפעילו נגד פלסטינים.
שר החוץ כ"ץ בפגישות באיחוד האירופי, בינואר האחרון
(צילום: newsroom)

מאז החלטת שרי החוץ האירופיים עבדו בנציבות האיחוד על הוצאת צווים שיופצו ל-27 המדינות החברות בו. לפי מקורות ישראלים ואירופיים, הטלת הסנקציות תהיה מדורגת: קודם כל יוחרפו הסנקציות על חמאס, לבקשת הונגריה, ורק כמה ימים לאחר מכן יוטלו סנקציות על המתנחלים. הכוונה היא להשלים את סבב הסנקציות עוד לפני מפגש שרי החוץ האירופיים ב-22 באפריל.
במקביל גובר הלחץ בתוך האיחוד האירופי להגיע להחלטה בקונצנזוס שתקרא בצורה מפורשת להפסקת אש מוחלטת. דיפלומטים אירופים בבריסל מעריכים שלא צפויה החלטה כזו בקרוב, על אף שהדברים בהחלט מתקדמים בכיוון זו - כשגם הידידות של ישראל באיחוד האירופי מתחילות לגלות סימנים של אי-נוחות. לדברי הדיפלומטים, ישראל בבעיה קשה בדעת הקהל באירופה ונתפסת כקולוניאליסטית. "לצערנו השקרים הפלסטיניים מאוד דומיננטיים", הוסיפו.
1 צפייה בגלריה
האיחוד האירופי אישר הסכם מהגרים ומבקשי מקלט
האיחוד האירופי אישר הסכם מהגרים ומבקשי מקלט
"השקרים הפלסטיניים דומיננטיים". מצביעים באיחוד האירופי
(צילום: JOHN THYS / AFP)
בינתיים, האיחוד האירופי פועל מאחורי הקלעים כדי להעביר מסרים לממשלת לבנון לרסן את חיזבאללה ולמנוע הסלמה למלחמה. האירופים העבירו לביירות מסרים שאם חיזבאללה ימשיך בהתקפות על ישראל, הוא מסתכן בתגובה ישראלית חריפה במיוחד.
האירופים גם מעבירים מסרים לקטאר בדבר הצורך בעסקת חטופים, ומנסים במקביל לקדם את פתרון שתי המדינות. בין היתר, למשל, בוחנים באירופה לכנס ועידה בינלאומית עם כל מדינות האזור שמשתפות פעולה ומוכנות להעביר סיוע כלכלי לפלסטינים, אך הנושא עדיין בראשיתו. האירופים גם מגבירים את המאמץ שלהם במשימת ההגנה בים האדום והצליחו ליירט 11 תקיפות של החות'ים נגד אוניות אזרחיות בים סוף.