בלבנון דיווחו אמש (יום חמישי) כי צה"ל ביצע שתי תקיפות אוויריות במרכז ביירות, ובפעם השלישית מתחילת המלחמה מדובר בתקיפות מחוץ לרובע הדאחייה - שנחשב למעוז חיזבאללה. לפי חלק מהדיווחים, היעד בתקיפות הוא וופיק ספא, איש אמונו של מזכ"ל ארגון הטרור לשעבר חסן נסראללה, שחוסל בתקיפת צה"ל בדאחייה.
תיעוד מביירות

כשעה וחצי לאחר התקיפה, משרד הבריאות הלבנוני הודיע כי 22 בני אדם נהרגו ו-117 נוספים נפצעו בתקיפות בביירות. במקביל, גורם ביטחון לבנוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי התקיפה כוונה ל"גורם אחד לפחות בחיזבאללה". בהמשך, ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית ציטטו מקורות ביטחוניים, שטענו כי "גורלו של וופיק ספא לא ידוע", ובמקביל, שלושה מקורות ביטחוניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ספא שרד את ניסיון החיסול.
בלבנון כאמור דיווחו כי מדובר בשתי תקיפות באזורים סמוכים במרכז העיר: ברחוב א-נווירי ובשכונת אל-בסטא. נטען כי התקיפה הראשונה פגעה בקומה השלישית של מבנה בן שמונה קומות בא-נווירי, בעוד שהתקיפה השנייה פגעה במבנה בן ארבע קומות - שקרס לחלוטין.
ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'", שדיווח בין היתר כי וופיק ספא היה היעד, טען גם כי התקיפות כוונו ל"אתרי בריאות" של חיזבאללה. לאחר התקיפות, בלבנון דיווחו עוד כי התושבים בבירה התבקשו להתרחק מהאזור, כדי להקל על עבודת צוותי ההצלה. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח על הרוגים ופצועים, אך לא נמסרו פרטים נוספים. כמו כן, בלבנון דווח כי מספר אנשים עדיין לכודים בבניין שהותקף באזור א-נווירי.
7 צפייה בגלריה
תקיפות בביירות לבנון
תקיפות בביירות לבנון
אחד הבניינים שהותקף
7 צפייה בגלריה
בניינים הרוסים שנפגעו מתקיפה אווירית ישראלית במרכז ביירות, לבנון
בניינים הרוסים שנפגעו מתקיפה אווירית ישראלית במרכז ביירות, לבנון
ההרס בביירות
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
7 צפייה בגלריה
הודעת פינוי של דובר צה"ל לתושבי כמה בניינים בדאחייה בביירות
הודעת פינוי של דובר צה"ל לתושבי כמה בניינים בדאחייה בביירות
הודעת פינוי מהדאחייה של דו"צ בערבית, אחרי התקיפה במרכז ביירות
(מתוך X)
בהמשך, דובר צה"ל בשפה הערבית אלוף-משנה אביחי אדרעי, פרסם הודעת פינוי לתושבי כמה בניינים ברובע הדאחייה. המבנים שתושבי הדאחייה התבקשו לפנות ממוקמים באזור "חארת חריכ" ברובע המזוהה עם חיזבאללה.

מבריח נשק, מעורב בחטיפת חיילי צה"ל

מתוקף היותו אחד מחברי המעגל הקרוב של נסראללה, בכיר חיזבאללה וופיק ספא היה חלק מוועדת המו"מ שהקים חיזבאללה בשנת 2000, באירוע חטיפת שלושת חיילי צה"ל בהר דב - בנימין אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד. גופות השלושה הוחזרו בשנת 2004, בעסקת חילופי שבויים. יחד עם ספא, היו בצוות נסראללה, עימאד מורנייה ומוסטפא בדר א-דין, יורשו של מורנייה שנהרג בפיצוץ מסתורי בדמשק ב-2016.
ספא השתתף גם במו"מ להחזרתם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב, שחטף חיזבאללה במהלך שהביא לפתיחת מלחמת לבנון השנייה ב-2006. ביום שחרורם, ב-2008, הוא סירב בתוקף למסור מידע על גורלם ומתח את אזרחי ישראל והמשפחות עד לרגע האחרון - שבו הובאו ארונות השניים לנאקורה.
7 צפייה בגלריה
תקיפות בביירות לבנון
תקיפות בביירות לבנון
התקיפה בביירות
7 צפייה בגלריה
תקיפות בביירות לבנון
תקיפות בביירות לבנון
התקיפות בביירות
שמו של ספא עלה גם כמי שהפך לדמות ידועה לשמצה בנמל התעופה רפיק אל-חרירי בביירות, בהמשך לפרסום של "הטלגרף" הבריטי מחודש יוני השנה, שממנו עלה כי חיזבאללה מאחסן מאגר נשק עצום במקום. אחד העובדים אמר לעיתון כי ספא מנהל קשרים קרובים עם מנהלי המכס. שמו וחלקו בנמל הימי ובנמל התעופה בביירות עלה לא אחת, גם בסנקציות שהוטלו עליו מצד הממשל האמריקני - ושם נכתב כי הוא אחראי על הברחות, כולל משלוחי סמים ונשק - שלא נבדקים.
ב"טלגרף" נכתב כי ספא הוא דמות ידועה לשמצה בנמל התעופה בביירות. "הוא תמיד מופיע במכס. אני מרגיש שאם לא נעשה מה שהם אומרים - המשפחות שלנו יהיו בסכנה", סיפר עובד בנמל התעופה לעיתון הבריטי. לדבריו, ספא מקיים קשרים קרובים עם מנהל המכס.
ספא נחשב למקורב למנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. הוא אחראי יחידת הקישור והתיאום של חיזבאללה, ועוסק בתיאום עם כוחות הביטחון הלבנוניים. עוד בשנת 1987 מונה לראש "הוועדה הביטחונית", ששמה שונה מאוחר יותר ל"יחידת הקישור והתיאום".
באתר משרד האוצר של ארה"ב נכתב כי ספא מנצל את הנמלים בלבנון ואת מעברי הגבול גם כדי להקל על נסיעות של אנשי חיזבאללה. לפי הפרסום האמריקני, יחד עם בכיר חיזבאללה מוחמד רעד, שבנו עבאס חוסל בנובמבר האחרון, היה ספא גם מעורב בניסיון להשיג אזרחויות זרות עבור 100 אנשי חיזבאללה - שאמורים היו להישלח ל"שליחות ארוכה" במדינות מערביות, או במדינות ערב.
פורסם לראשונה: 21:39, 10.10.24