עורך הדין של העותרים בבית המשפט, היום
(צילום: גיל יוחנן)

הדיון בבג"ץ בעתירה לפינוי המאחז חומש שבשומרון החל הבוקר (שני), ונדמה שעד כה השופטים לא עושים חיים קלים למדינה. במהלך הדיון, הפרקליטות הודיעה כי המדינה שינתה כיוון והיא מתכננת לפעול לתיקון חוק ההתנתקות שמונע שהיית ישראלים והקמת יישובים חדשים באזורים שפונו במהלך ההתנתקות, בין היתר בצפון השומרון. בתגובה, השופטים תהו כיצד תיקון החוק יעזור להסדיר את המאחז שיושב על קרקע פלסטינית פרטית.
בתשובה המדינה צוין גם כי תפעל להסדרת המאחז, כפי שמופיע בהסכמים הקואליציוניים, ובתשובה לשאלת השופטים אמרה הפרקליטה עו"ד דניאל מארקס כי "לדרג המדיני דרוש פרק זמן נוסף להתארגן". השופט עוזי פוגלמן המשיך להקשות על הפרקליטה, ואמר כי "מדובר בקרקע פרטית, וגברתי מכירה את המשטר שחל באזור". פוגלמן אף הזכיר את פסק דין "אלון מורה" של בית המשפט העליון מ-1979, שקבע שהתנחלויות אינן צורך ביטחוני, ולכן אסור להשתמש בצווי תפיסה לצורך הקמתן. עם זאת, בג"ץ עדיין לא קיבל שום החלטה בנוגע לעתירה.
4 צפייה בגלריה
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
"לדרג המדיני דרוש עוד זמן להתארגן". הממשלה החדשה, שהושבעה בחמישי האחרון
בתגובה, מארקס חזרה על דבריה ואמרה כי "השאלות הן שאלות מוקדמות. הממשלה הושבעה ביום חמישי, והדברים טרם לובנו". לאחרונה ביקשה המדינה לדחות את מועד הדיון למרץ, על רקע השבעת הממשלה החדשה, אך בג"ץ דחה את הבקשה. כעת, המדינה מבקשת שלושה חודשים נוספים, שרק לאחריהם היא תעדכן בנוגע לתיקוני החקיקה. בעתירה, שהוגשה על ידי פלסטינים תושבי הכפר בורקא הסמוך שטענו כי מדובר באדמות בבעלותם ועל ידי ארגון "יש דין", דנים נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ויעל וילנר.
המתנחלים ייחלו לשינוי המגמה המדובר מצד הממשלה, שעד כה ביקשה מבית המשפט שלא להתערב בסוגיה מכיוון שמערכת הביטחון אוכפת את איסור הבנייה במקום ואת חוק ההתנתקות האוסר כניסת ישראלים לשטח. אם השופטים יחליטו כי דין העתירה להתייתר לאור תשובת המדינה, הרי שמדובר באירוע משמעותי מאוד המסמל שינוי כיוון במדיניות ישראל בשטחים.
4 צפייה בגלריה
סמוטריץ' וגלנט
סמוטריץ' וגלנט
סמוטריץ' וגלנט. הבהירו כי הממשלה החדשה אכן שינתה כיוון בנוגע לחומש
(צילום: קובי קואנקס)
שר הביטחון יואב גלנט (הליכוד) והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) הכירו היום במפורש בעובדה שמדובר ב"שינוי כיוון". בהודעה שיצאה מטעם השניים, נמסר כי "בהמשך לסיכום הקואליציוני של הליכוד והציונות הדתית, גיבשו השרים גלנט, סמוטריץ' ולוין עמדת מדינה שהוצגה היום בדיון בבג"ץ. במסגרת התשובה מבהירים השרים כי בכוונת הממשלה לבצע תיקוני חקיקה ולגבש מתווה שיאפשר את המשך לימוד התורה במקום בהתאם לחוק".
ראש מועצת שומרון יוסי דגן בירך היום את הממשלה החדשה על תשובתה לבג"ץ, אותה כינה "החלטה נכונה ואמיצה". לדבריו, "זה הדבר הנכון והמתחייב לעשות לטובת תיקון עוול ההתנתקות. כל יום ולילה מאז הגירוש אנחנו חולמים לחזור לשם ולהקים את היישובים מחדש. הגיע הזמן לתקן את העוול, לבטל את חוק ההתנתקות הנפשע ולהסדיר את הישיבה בחומש".
4 צפייה בגלריה
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
"כל יום ולילה אנחנו חולמים לחזור לשם". צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה מחוץ לכנסת ישראל
הפגנת מחאה מחוץ לכנסת ישראל
"התגובה מוכיחה עד כמה נתניהו מובל על ידי הכוחות הקיצוניים והלאומניים בממשלתו". קריב בהפגנה נגד השבעת הממשלה
(צילום: עמית שאבי )
גם מנכ"ל ההנהגה העולמית של תנועת בית"ר, תושב השומרון יגאל ברנד, בירך על המהלך: "חומש הוא ישוב שהוקם על ידי תנועת בית"ר ההיסטורית לפני יותר מ-40 שנה, וחורבנו הוא אות קלון להתיישבות כולה. כעת, עם הקמת הממשלה החדשה, ראוי להשיב את הסדר על כנו ולהקים אותו מחדש. אין צדק היסטורי חשוב מזה".
עם זאת, לצד המתנחלים, היו כאלו שביקרו את תשובת המדינה, וח"כ גלעד קריב (העבודה) אף כינה אותה "הסנונית הראשונה של מדיניות הסיפוח של הממשלה החדשה". לדברי קריב, "המדיניות הזו תוביל בהכרח למציאות של מדינה דו-לאומית מדממת ומסוכנת. התגובה מוכיחה עד כמה נתניהו, שהצביע בעד תכנית ההתנתקות, מובל על ידי הכוחות הקיצוניים והלאומניים בממשלתו".
מארגון "יש דין" נמסר בתגובה: "הסדרת מאחז חומש היא הפרה של החוק הבינלאומי, ותעמיק את הדיכוי והנישול של התושבים הפלסטינים בעלי האדמות במקום. המאחז חומש נמצא על קרקע פרטית ולא ניתן להסדירו - כך נראים גזל וגניבה ברשות החוק. המדינה מאותתת שחומש היא עיר מקלט לעבריינים ועל כל מי שמאמין בשיוויון אסור לשתוק. על בית המשפט לקבוע כי יש לפנות את חומש באופן מיידי ולאפשר לבעלי הקרקעות החוקיים לשוב אליהן".