פרקליטות המדינה הגישה הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד שבעה צעירים בני 19 עד 23 משכונת בית צפאפא שבירושלים בגין עבירות ביטחוניות חמורות, בהן סיוע לאויב במלחמה ומסירת ידיעות לאויב, לאחר שבהכוונה איראנית ניסו לחסל מדען ישראלי.
לפי האישום, החוליה תכננה לחסל את מדען הגרעין ובני משפחתו, ולשרוף את ביתם. לשם "קידום החיסול", ניסו ארבעה מהנאשמים להיכנס למכון ויצמן ברחובות. לאחר שנמנעה כניסתם, תיעדו שניים מהנאשמים את הכניסה למכון, וסבו על עקבותיהם. לאחר מכן צולם גם ביתו של המדען.
השבעה, ראמי עליאן, עבד אל רחמאן עליאן, מוחמד חטיב, ממדוח חדר, עומרי אבו חמידה, מחמוד חדר ומוחמד טהה, מואשמים בביצוע עבירות, כל אחד על-פי חלקו, של סיוע לאויב במלחמה, מגע עם סוכן חוץ, מסירת ידיעה לאויב, קשר למעשה טרור של רצח, פעולה בנשק למטרות טרור, הצתה, סיוע למסירת ידיעה לאויב ושיבוש מהלכי משפט.
1 צפייה בגלריה
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
בחקירה המשותפת של שב"כ והיחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז ירושלים במשטרה נחשפה תשתית של גורמי מודיעין איראנים שפעלה מול ישראלים לצורך גיוסם והפעלתם לביצוע משימות בשטח המדינה.
לפי כתב האישום, במהלך חודש ספטמבר האחרון הופעל הנאשם המרכזי, ראמי עליאן, על-ידי סוכן איראני באמצעות הטלגרם, וביצע עבורו משימות שונות – בעצמו ובשיתוף אחרים. כאמור, במסגרת הקשר ביניהם, הורה הסוכן האיראני לעליאן לאסוף מידע על המדען. כמו כן, הורה הסוכן האיראני לעליאן לצלם את מכון ויצמן. עליאן נעזר בחלק מהנאשמים לביצוע המשימה, אך משנתקלו בעמדת הביטחון במכון ויצמן, צילמו רק את הכניסה. לטובת ביצוע החיסול רכש עליאן נשק, אך נעצר טרם השלמת התוכנית.
כתב האישום פירט שורה של פעולות נוספות שביצעו הנאשמים, בין היתר ניסיונות להשגת אמצעי לחימה, כולל נשק חם ורימונים, תכנון לפגוע בכוחות הביטחון ותליית שלטים להחזרת החטופים.
הסוכן האיראני ביקש משניים מהנאשמים לבצע ריסוס כתובות גרפיטי בירושלים שבהן נכתב: "שביתה עד החזרת החטופים". הכתובות רוססו בכמה מוקדים בעיר, וצולמו כראיה להשלמת המשימה. את הצילומים שלח עליאן לסוכן האיראני, שהעביר לנאשם תשלום של 2,000 שקל במטבעות דיגיטליים בתמורה.
התייחסות המשטרה למעצרם של השבעה
(צילום: דוברות המשטרה)

בשלב מאוחר יותר קיבל עליאן בקשה נוספת מהסוכן – לשרוף רכב בשכונת עין כרם בירושלים. עליאן פנה לנאשם נוסף, ושניהם הצטיידו בחומר דליק ובפטיש, הגיעו למקום והציתו את הרכב. האש כילתה את הרכב כליל, וגרמה לנזק רב גם לרכב סמוך. תמורת פעולה זו קיבל עליאן תשלום של 10 אלף שקל במטבעות דיגיטליים מהסוכן האיראני.
במסגרת הקשר ביניהם, ביקש הסוכן האיראני מאחד הנאשמים להשיג שני רימוני רסס, והעביר לו לשם כך 2,600 שקל לארנק הדיגיטלי. המעורבים רכשו במקום זאת רימוני הלם בסכום נמוך יותר. לאחר מכן צילם אחד הנאשמים את הרימונים – "כך שנחזה כי מדובר ברימוני רסס".
7 תושבי מזרח י-ם, בשליחות איראן - המחירון
כתב האישום חשף כי הנאשמים קיבלו יחד סכום כולל של 26 אלף שקל עבור ביצוע המשימות. בין היתר, 2,000 שקלים שולמו עבור ריסוס הכתובות, ו-10 אלף שקלים נוספים עבור הצתת הרכב. התשלומים הועברו לארנקים דיגיטליים באמצעות אפליקציות כמו Trust Wallet, והכספים שימשו בין היתר לרכישת טלפונים חדשים ולכיסוי הוצאות שוטפות.
בכתב האישום צוין כי הסוכן האיראני הציג בפני עליאן את מטרותיו – גרימת כאוס בישראל באמצעות פעולות תעמולה וטרור. הסוכן הביע את רצונו להרחיב את שיתוף הפעולה עם עליאן ולגייס צעירים נוספים מהאזור, בכוונה לבסס רשת של פעילים מקומיים שיבצעו עבורו פעולות נוספות בעתיד.
לאחר שחלק מהנאשמים נעצרו ונודע לעליאן על מעצרם, הוא נמלט מביתו, שבר את המכשיר המבצעי והשליך את שבריו בשטח פתוח כדי שלא יאותרו. בחיפוש בבתי הנאשמים נתפסו כ-50 אלף שקלים, לוחית זיהוי משטרתית מזויפת ומספר רב של כרטיסי אשראי. הפרקליטות ביקשה לעצור את הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.
בשנת המלחמה נחשפה שוב ושוב המעורבות האיראנית במתרחש במזרח התיכון, וכעת רצף פרשיות חמורות, החושפות את הניסיון שלה לגייס שליחים בתוך שטח ישראל, מטרידות את מערכת הביטחון.
שלשום הותר לפרסם כי שבעה ישראלים מהצפון שעלו מאזרבייג'ן, בהם אב ובן, חשודים שקיימו במשך שנתיים קשר עם גורמים באיראן - שבמסגרתו צילמו בסיסים צבאיים שהיו גם למטרות במתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן בתחילת החודש. חלק מהשבעה נתפסו כשעקבו אחר בכיר ישראלי ובנו, שבהם לפי החשד תכננו להתנקש.
פורסם לראשונה: 09:59, 23.10.24