שרת התחבורה מירי רגב טסה לחו"ל מאוקטובר בשנה שעברה ועד לעת הנוכחית לפחות שש פעמים. חלק מהמסעות נועדו ל"ביקורים מקצועיים", אחרות לחופשות פרטיות, והיו גם כאלה ששילבו עבודה עם עונג. היעדים כללו את גאורגיה, מרוקו, צרפת, הודו, סרי לנקה, מקסיקו, יוון והונגריה. טיסות אלו, שאל רובן הצטרפה לשרה פמליה של כמה אנשים, מוערכות בעלות של יותר ממיליון שקל. איך כל זה מסייע לשיפור מערך התחבורה בישראל?
3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה רגב
(צילום: הדר יואביאן)
כשרגב כן הייתה בארץ, חלק לא-מבוטל מזמנה הושקע באירועים שאינם קשורים לתחום עשייתה בתפקידה הרשמי. לדוגמה: ארגון טקס הדלקת המשואות של יום העצמאות ה-76, אחריות על טקס הזיכרון הממלכתי והשנוי במחלוקת לציון טבח 7 באוקטובר (שנערך במקביל לטקס הזיכרון הלאומי של המשפחות השכולות ומשפחות החטופים), והצעתה לקיים יום אבל לאומי נוסף לציון הטבח בהתאם לתאריך העברי שבו הוא אירע.
לצד טענותיה של רגב על הנחיצות של אותן נסיעות מרובות לחו"ל לצורך קידום התחבורה בישראל, ועל החשיבות הלאומית של הטקסים הממלכתיים שאותם היא ניהלה לדבריה ביד רמה, קשה שלא לשים לב לכך שהמדינה התקדמה מעט מאוד מאז כינון הממשלה ומינויה לשרת התחבורה בתחומים שעליהם היא אמונה. במקרים רבים היא אף הידרדרה מאוד.
הצהרת השרה רגב על אירועי 7 באוקטובר
(צילום: לע"מ)

שנת 2024 בדרך להיות מהקשות ביותר בכל הנוגע לתאונות דרכים קטלניות בהתייחס לשני העשורים האחרונים. מתחילת השנה ועד היום נהרגו 342 בני אדם בתאונות דרכים - עלייה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ב-365 הימים האחרונים נהרגו 420 בני אדם בכבישים. יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יורם הלוי העיד באחרונה כי אם המצב יימשך, אנו עלולים לסיים את השנה האזרחית עם שיא שלילי שלא נראה מאז תחילת שנות האלפיים - 450 הרוגים בכבישים.
פקקי התנועה בישראל רק מחמירים, ובמקביל - התחבורה הציבורית ממשיכה להיות מהגרועות מבין המדינות המפותחות בעולם. פרויקטים נחוצים כמו הרכבת הקלה והמטרו נדחים שוב ושוב. (מנכ"ל נת"ע איתמר בן מאיר אמר השבוע כי הקו הירוק בגוש דן לא ייפתח לפני 2029). התחבורה הציבורית הקיימת - ובכללה אוטובוסים ורכבות - אינה מתייעלת בשיעורים ניכרים או בקצב מספק.

תדירות האוטובוסים לא הוגדלה

השרה רגב הביעה בעבר התנגדות לנתיבי תחבורה ציבוריים (נת"צים), ואינה פועלת ליישום האכיפה בהם באופן עצים אף על פי שאלו הוכחו ככלי שמשפר באופן דרמטי את היעילות ואת האמינות של התחבורה הציבורית, וכתוצאה מכך ככזה שגורם לאנשים לעזוב את רכבם הפרטי לטובת תחבורה ציבורית.
רגב טענה כי "להיתקע בפקקים ולראות נתצ"ים ריקים, זה לא יהיה בבית ספרי". ואולם, במקום להגדיל את תדירות האוטובוסים באותם נת"צים שלטענתה "ריקים" ולהפוך אותם לפעילים ולאפקטיביים יותר, השרה הנחתה לבחון מחדש את עצם קיומם.
3 צפייה בגלריה
מירי רגב בחופשה בבודפשט
מירי רגב בחופשה בבודפשט
השרה רגב עם ראש ממשלת הונגריה אורבן בפגישתם בבודפשט
במרץ השנה הציגה רגב את רפורמת "צדק תחבורתי" שכללה הנחות משמעותיות בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים, לתושבי הפריפריה, לזכאי הביטוח הלאומי ועוד. במקרה זה מדובר ביוזמה שכללה השקעה של כ-740 מיליון שקל עבור הנחה יחסית שולית רק לחלק מהאוכלוסייה, לעומת השקעה בתשתיות תחבורה חדשות או בשיפור התחבורה הציבורית הקיימת באופן שעשוי להשפיע באופן משמעותי יותר על שיעור המשתמשים הנמוך בה.
זאת ועוד: יותר משנה שתושבי הדרום מתמודדים עם קושי רב להתנייד באזור המוכה. הנסיעה ברכבת מכיוון שדרות צפונה - לכיוון גוש דן - אסורה. הסיבה: חשש מירי מכיוון הרצועה לעבר המסילה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי הוא מתנגד למיגון הרכבת מפני שלטענתו "יש להסיר את האיום". משרד התחבורה לא מעוניין לתקצב בעצמו את המיגון.
בינתיים, נוסעים רבים מתלוננים על כך שמערך השאטלים שמפעילה רכבת ישראל בניסיון להתמודד עם סגירת הקווים באותו אזור אינו מספק, בלשון המעטה. משרד התחבורה לא מציע פתרון יעיל למצב.
טענה נוספה שעלתה לא פעם, וחזרה שוב גם בראש השנה, היא היעדר המענה בשבתות ובחגים - גם למשרתי המילואים וחיילי הסדיר שנדרשים להגיע לחזית. בחג האחרון, כאמור, נותרו ללא מענה לפחות עשרות משרתים שנקראו להגיע לגבול הצפון בצו 8. כל זאת בשעה שהשרה שהתה שוב בחו"ל.
3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
חברות זרות לא חזרו (ארכיון)
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
ומה בנוגע לענף התעופה? רק באחרונה חגגה השרה רגב בפוסטים ברשתות החברתיות את ביטול ההמלצה של הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) שלא לטוס לישראל בגלל המלחמה עד סוף אוקטובר. רגב טענה כי ההחלטה התקבלה בעקבות שיחותיה עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שאותו כינתה "ידיד אמת".
בפועל, כמעט אף חברת תעופה בינלאומית לא חזרה לטוס לישראל מאז, ואזרחי המדינה שרוצים לטוס ולהתאוורר בתקופה קשה זו נאלצים לשלם מחירים מופקעים לחברות שממשיכות להמריא לחו"ל מנתב"ג ובראשן החברות הישראליות.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "השרה רגב פועלת במלוא המרץ ומקדישה את מירב זמנה ומשאביה לטיפול בנושאים הדחופים שבאחריות משרדה, במיוחד בתקופה מאתגרת זו של מלחמה. משרד התחבורה שומר על רציפות תפקודית מן היום הראשון למלחמה. השרה רגב עובדת ללא לאות כדי לקדם פרויקטים חיוניים בתחום התחבורה ולהבטיח את תפקודה התקין בשגרה ובחירום.
"השרה מעורבת באופן אישי בקבלת החלטות קריטיות, מקיימת פגישות רבות עם גורמים מקצועיים, ומובילה יוזמות חשובות לשיפור התשתיות והשירותים התחבורתיים. היא נמצאת בקשר הדוק עם הגורמים הרלוונטיים בשטח ומקבלת עדכונים שוטפים על מצב הפרויקטים השונים. השרה מקפידה על ניהול זמן יעיל ומקצועי, המאפשר לה לטפל במגוון רחב של נושאים ומשימות, בסיוע צוות מקצועי ומיומן. גם בתקופה מורכבת זו, היא ממשיכה לפעול ללא הרף לקידום האינטרסים של אזרחי ישראל בתחום התחבורה, תוך התמודדות עם האתגרים המיוחדים שמציבה המלחמה".