ראש הממשלה בנימין נתניהו מצהיר כי לא יהיה מוכן לוותר על ציר פילדלפי, ובכך בפועל מעכב את המגעים לעסקה, אבל במערכת הביטחון ממשיכים לאותת: זה הזמן להסכם שיציל את חיי החטופים. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי רמז לכך אחר הצהריים (יום ד'), בהודעה שפרסם דובר צה"ל על דברים שאמר אתמול בביקור במרכז רצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב ברצועת עזה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב ברצועת עזה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב ברצועת עזה, אתמול
(צילום: דובר צה"ל )
(צילום: דובר צה"ל )

"אסור לוותר על אף אחת ממטרות המלחמה", אמר הלוי לפי הודעת צה"ל. "צה"ל ממשיך להכריע את הזרוע הצבאית של חמאס ועושה הכול כדי להביא את החטופים בחיים. כל חטוף שנחזיר עכשיו בחיים יהיו לו עוד שנים רבות, וכל מחבל בסוף יחוסל". בביקור השתתפו מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן, מפקד אוגדה 252 תת-אלוף יהודה ואך ומפקדים נוספים.
במערכת הביטחון, נזכיר, הבהירו כבר לדרג המדיני שניתן לסגת מציר פילדלפי באופן זמני, במסגרת השלב הראשון במתווה המדובר של העסקה, שאמור להימשך 42 יום. מדובר במתווה שישראל עצמה הגישה במאי (הנשיא ג'ו ביידן חשף אז את ההצעה שכוללת שלושה שלבים) - ובו הסכימה ישראל בפועל לנסיגה מהציר. אולם נתניהו חזר בו ב"מסמך ההבהרות" מסוף יולי, שנחשף השבוע במלואו ב-ynet, ודרש לשמור על נוכחות ישראלית בציר - וזאת אחרי שחמאס כבר הסכים לרוב תנאי ההצעה ממאי.
נתניהו אמר במסיבת העיתונאים שלו שלשום - שבה פירט במשך 15 דקות על חשיבות הציר שבו עברו הברחות הנשק לחמאס מסיני - כי אינו מאמין להערכות מערכת הביטחון שניתן יהיה לחזור לפילדלפי אחרי נסיגה זמנית. "אומרים 'תצא ל-42 יום ותחזור'. היינו בסרט הזה. אמרו כשיצאנו מהרצועה 'ברקטה הראשונה נכנסים'. 20 שנה עברו ולא נכנסנו. זה לא קל לעשות, זו לא שאלה טקטית צבאית. אם אנחנו יוצאים, לא נחזור. יהיה לנו קשה להתגבר על הלחץ הבינלאומי".
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בטקס האזכרה במלאות 8 שנים לפטירתו של שמעון פרס ז״ל
יצחק הרצוג בטקס האזכרה במלאות 8 שנים לפטירתו של שמעון פרס ז״ל
הרצוג בטקס האזכרה לפרס, אחר הצהריים
(צילום: שלו שלום )
גם הנשיא יצחק הרצוג קרא אחר הצהריים להגיע לעסקה במהירות האפשרית. "חייבים לפעול ביתר שאת, עכשיו, בדחיפות קריטית, להצלת אחינו ואחיותינו שנמצאים בגיא צלמוות", אמר בטקס האזכרה לשמעון פרס בחלקת גדולי האומה בהר הרצל.
"ברוח תפיסתו של שמעון פרס, על מדינת ישראל ומקבלי ההחלטות להגביר ולהעצים את המאמצים ככל שניתן ולפעול ביצירתיות, שתביא לעסקה מיידית ודחופה להחזרת כל החטופים. החטופים והחטופות עדיין שם והם בסכנת חיים נוראה. השבתם היא צו מוסרי עליון".