ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני אמר הערב (שני) כי "השיחות על עסקה במגמת שיפור", וכי הוא מקווה להציג את מסגרת העסקה לחמאס "ולהביא למצב שבו הם יהיו מעורבים באופן קונסטרוקטיבי בתהליך". הוא ציין כי "ההסלמה בעזה לא תוביל להתקדמות בנוגע להחזרת החטופים. הדרישה האזורית היא לשים סוף למלחמה ברצועת עזה". בשעה זו, מתכנס קבינט המלחמה בקריה בתל אביב כדי לדון בעסקה שעליה הוסכם אתמול בפסגת פריז - ושהועברה לחמאס.
2 צפייה בגלריה
 א-תאני וקטאר. "ישראל תמיד הייתה המכשול לפתרון שתי המדינות"
 א-תאני וקטאר. "ישראל תמיד הייתה המכשול לפתרון שתי המדינות"
א-תאני וקטאר. "ישראל תמיד הייתה המכשול לפתרון שתי המדינות"
(צילום: Christophe Ena / AFP)
א-תאני התייחס לפסגת שבה השתתף אתמול בפריז, בהובלת ראש ה-CIA ויליאם ברנס ובנוכחות ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, אלוף במיל' ניצן אלון ,שמפקד על מערך המודיעין במטה החטופים, וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. "התקדמנו אתמול בהנחת היסודות להתקדמות בנושא. השלב הנוכחי של השיחות עשוי להוביל להפסקת אש קבועה בעתיד. אנחנו לא יכולים לחזות את תגובת חמאס אבל מחויבים למאמצים. פתרון שתי המדינות מחייב שותף אחראי בצד השני. ישראל תמיד הייתה המכשול לפתרון שתי המדינות".
בניגוד לפסימיות שמביעים בישראל, א-תאני טען: "עשינו התקדמות בשבועות האחרונים, אנחנו במקום הרבה יותר טוב מכפי שהיינו לפני כמה שבועות. הייתה דרישה להפסקת אש קבועה לפני עסקה, אני מאמין שעברנו מהשלב הזה לאפשרות להפסקת אש קבועה בעתיד ולשם אנו מכוונים".
הוא נשאל מה יקרה אם חמאס יסרב להצעה החדשה, והשיב: "לשים סוף למלחמה זאת לא רק דרישת התושבים בעזה אלא דרישה של העמים באזור ומעבר לכך. ראינו את ממדי ההרס ומספר הקורבנות. אנחנו לא יכולים להעניש אוכלוסייה שלמה על מעשה של קבוצה קטנה". לדבריו, אם ארגון הטרור יסרב, "נצטרך לחפש דרך אחרת להגיע לעסקה".
בצל הביקורת בישראל על תפקוד דוחא, הוא אמר: "אנחנו מתווכים ולא צד בסכסוך ומנסים לגשר על הפער". א-תאני הדגיש כי "תפקידנו העיקרי הוא לפעול להגעה לפתרון שיוביל לשחרור חטופים ולסיום התקיפות בעזה. עברנו בשיחות למקום שיכול להוביל אותנו להפסקת אש. אנחנו לא חושבים שקטאר היא 'כוח על' שיכול לכפות משהו על צד כזה או אחר". א-תאני נשאל על ההקלטות שבהן נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר את התנהלות קטאר, ותמיכתה בחמאס. "אנחנו לא מצפים ממנו לתודה. אנו מבינים את התפקיד שלנו ומאמינים שהוא חשוב, היינו כנים מההתחלה ומאוד שקופים. להשוות אותנו לאו"ם או לצלב האדום, ארגונים הומניטריים? אנו גאים להיות ביניהם", השיב.
2 צפייה בגלריה
 א-תאני מתראיין בוושינגטון. "מנסים לגשר על הפערים"
 א-תאני מתראיין בוושינגטון. "מנסים לגשר על הפערים"
א-תאני מתראיין בוושינגטון. "מנסים לגשר על הפערים"
לדבריו, המסגרת לעסקה שעליה הוסכם בפריז עם כל הצדדים "מבוססת מה שהוצג על ידי הישראלים וההצעה הנגדית של חמאס. ניסינו לחבר את הדברים ולגבש אותם לבסיס הגיוני. אנחנו לא יכולים לנבא מה תהיה תגובת חמאס ואנו בטוחים שיהיו אתגרים ומכשולים".
בישראל הכחישו הערב את הדיווחים על סיכום בנוגע למספר האסירים שישוחררו במסגרת עסקת חטופים עתידית, בעקבות הדיווח ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית, לפיו השלב הראשון של העסקה יכלול שחרור 35 ישראלים - שבתמורה לכל אחד מהם ישוחררו בין 100 ל-200 אסירים ביטחוניים. בישראל אמרו כי בכלל לא היה דיון על מספר אסירים שישוחררו במסגרת עסקה - ולכן הדיווח אינו נכון. הכחשה רשמית בנושא פורסמה גם על ידי לשכת ראש הממשלה, שטענה כי "הדיווחים על העסקה אינם נכונים וכוללים תנאים שאינם מקובלים על ישראל".
עם זאת, בישראל מאשרים כי יש דיון על כמה ימי הפוגה תכלול העסקה. לפי גורמים בישראל, ישנה הערכה לגבי כמה ימים תימשך ההפוגה וכי היא תימשך פחות מחודשיים. אך כפי שדווח ברשת NBC, בישראל עדיין מחכים לתשובת חמאס אחרי שההצעה שעלתה אתמול בפסגת פריז, ושלפי הדיווח ישראל הסכימה לה, תישלח לארגון הטרור עוד היום.
שר החינוך יואב קיש כתב בחשבונו ברשת X על הדיווח ברשת "סקיי ניוז", כי "אם אכן זהו המתווה, או מתווה קרוב אליו, אז לצערי הרב, זהו מתווה כניעה לחמאס. מתווה שאסור להסכים לו בשום פנים ואופן. לעצור את המלחמה הצודקת בתולדותינו כדי לקבל חלק מהחטופים, ללא הכרעה ותוך שחרור אלפי מרצחים מבתי הכלא, שירצחו בנו שוב, זה טירוף הדעת".
בריאיון שהעניק הערב ראש ממשלת קטאר במהלך ביקורו בוושינגטון, הוא התייחס גם למתקפה בגבול ירדן-סוריה, שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים ונפצעו עשרות. "הזהרנו מהיום הראשון שלמלחמה יש פוטנציאל להתרחב. אני מקווה ששום דבר לא יסכן את התהליך אבל לתקיפה אמריקנית נגד איראן יהיו השלכות אזוריות".
על הפרטים שנחשפו על עובדי אונר"א, שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר, אמר א-תאני כי סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים היא "היחידה שיכולה לספק סיוע לפלסטינים בעזה. אם יש טענות נגד חלק מהצוות, יש לחקור את הטענות ולנקוט בצעדים, אבל אי אפשר להעניש את כולם בגלל מעשים של עובדים. זו התנהגות של בודדים או קבוצה קטנה בין עשרות אלפים שעובדים".