הבוקר (חמישי) עלה לדוכן העד האחרון של התביעה במסגרת משפט נתניהו, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו. בתום עדותו של פרדו תסתיים "פרשת התביעה", השלב שבו הפרקליטות מעלה את כל העדים שלה במשפט, ותחל "פרשת ההגנה" – אז יעלו עדי ההגנה, כולל הנאשמים - ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא גם יהיה העד הבא במשפט, אולם עדותו תחל בעוד חודשים ארוכים - רק ב-2 בדצמבר, כפי שקבעו השופטים לאחרונה.
6 צפייה בגלריה
תמיר פרדו בעדותו במשפט נתניהו
תמיר פרדו בעדותו במשפט נתניהו
תמיר פרדו בעדותו במשפט נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שלב ההוכחות נמשך עד כה כבר יותר משלוש שנים, והדרך עוד ארוכה. הוא התחיל באפריל 2021 ומאז המשפט ממשיך בקצב של 2-3 דיונים בשבוע, אך היו הפסקות - למשל פגרות בתי המשפט בפסח ובסוף שנת המשפט, סגירת בתי המשפט בתחילת המלחמה, דחיית דיונים בשל הקורונה, ביטולי דיונים שונים עקב מחלות ועוד. בסך הכול, התקיימו בשלב ההוכחות 284 ישיבות, והעידו 120 מתוך 143 עדים בפרשת התביעה.
כמות בעלי התפקידים הבכירים שהעידו במשפט היא כנראה חסרת תקדים. כך למשל העידו בין היתר יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד, שר המשפטים יריב לוין, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין, שרת החוץ לשעבר ציפי לבני, ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. כמו כן, העידו שורת חוקרי משטרה שניהלו את החקירה, עורכים באתר "וואלה", אנשי תקשורת ועוד בעלי תפקידים רבים במדינה. אלה חלק מהדברים שנשמעו בבית המשפט:

תיקי 1000, 2000 ו-4000: מי העיד עד כה?

העד הראשון היה מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, שעדותו במסגרת תיק 4000 מרכזית עבור התביעה. הוא מסר את גרסתו במשך חצי שנה ו-34 דיונים, מאפריל ועד אוקטובר 2021. עדותו התרכזה בסיקור באתר "וואלה" והלחצים שנטען כי הופעלו עליו לשינוי הסיקור של משפחת נתניהו, כמו גם אלו שהוא עצמו הפעיל על העורכים תחתיו. אחת הסיבות להימשכות עדותו הייתה קבלת השופטים את בקשת הסנגורים לחיפוש מחודש במכשיר הנייד שלו להתכתבויות נוספות במהלך המשפט, בינו לבין גורמים נוספים שאינם נתניהו, למשל פוליטיקאים נוספים.
בתיק זה העידו שלושה עדי מדינה – ראש מערך ההסברה לשעבר של נתניהו ניר חפץ, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה "מומו" פילבר, שהיה מקורבו של נתניהו, וראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה, ארי הרו.
6 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ. הראשון ממקורבי נתניהו להעיד
(צילום: יואב דודקביץ')
הראשון מביניהם להעיד היה חפץ, שהיה גם ראשון המקורבים לשעבר של נתניהו שעלה לדוכן. עדותו נמשכה 17 ישיבות. בתיק 4000 העיד בין היתר על מעורבות נרחבת של נתניהו בתחום התקשורת, על מעורבותו הישירה בסיקור ב"וואלה", חשיבות אתר החדשות מבחינת נתניהו ב-2015, ועל מחיקת התכתבויות עם יו"ר האתר וחברת בזק שאול אלוביץ', שמיוצג ע"י עורך הדין ז'ק חן - לדבריו לאחר בקשת שרה ויאיר נתניהו.
הוא העיד גם בתיקי 1000 ו-2000 על השיחות להגבלת התפוצה של עיתון "ישראל היום", עוד ב-2009. חפץ ביקר קשות את החקירה שלו, "הדרקונית" לדבריו, אך הדגיש כי תרגיל החקירה הבעייתי שנערך לו עם המקורבת, לא היווה שיקול שלו בהחלטה להיות עד מדינה.
עד המדינה הבא, שלמה פילבר, סיפק דרמות רבות במהלך המשפט. תחילה, לקראת עדותו התחוללה מיני-דרמה אחת מתוך רבות בתיק, כשהתפוצצה פרשת "פגסוס". בסופו של דבר, לפי בדיקת הפרקליטות, לצד הצו החוקי הופקו מהטלפון של פילבר תוצרים שלא פורטו בבקשה למתן הצו - אך החומר לא היה רלוונטי לחקירה ולא הועבר ליחידה החוקרת. החומר בהחלטת השופטים לא הועבר להגנה.
לאחר מכן העיד פילבר במשך שלושה חודשים, ו-28 ימי עדות. פילבר תיאר בחקירה הראשית לפרטים את "פגישת ההנחיה" עם נתניהו - שבה לדבריו סימן לכאורה ראש הממשלה והנחה אותו עם ידו למתן את ירידת המחירים ברפורמת השוק הסיטונאי, ולאשר את מיזוג בזק-יס, באופן שהיטיב עם אלוביץ'. הוא חזר על פגישת ההנחיה פעם אחר פעם במשך כל ימי עדותו, אם כי לעיתים סיפק פרשנות משתנה למה שהתחולל בה. פילבר הוסיף כי לא עדכן את גורמי המקצוע במשרד התקשורת על הנחיות אלה.
עם זאת, עדותו הפכה מהר מאוד למה שבפרקליטות חשו שלא תואם את חקירתו במשטרה, ואף ביקשו להכריז עליו כעד עוין. באופן די חריג, הוסכם כי חקירותיו במשטרה יוגשו לשופטים. חודשים אחר כך, הודיעה לו הפרקליטות על כוונתה לבטל את הסכם עד המדינה עמו, לאחר שחרג ממנו לטענתה, וכעת הוא עומד בסכנת כתב אישום בכפוף לשימוע.
6 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
שלמה פילבר. בוטל הסכם עד המדינה עמו
(צילום: יואב דודקביץ')
הנקודה העיקרית בעדותו הייתה דווקא בחקירה הנגדית - מהלך יוצא הדופן של סנגורי נתניהו בעז בן צור וישראל וולרנמן, שבה הראו שפגישת ההנחיה לא יכולה הייתה להיות בין נתניהו לפילבר בשבוע הראשון לכהונתו של העד בתפקיד. ההגנה הציגה שורת ראיות, שלפי הנראה שוללים את התאריכים.
בעקבות כך, ביקשה הפרקליטות לשנות את הנוסח של כתב האישום כך שיהיה כתוב בסעיף שהפגישה נערכה בטווח תאריכים אחר - רק לאחר שנתניהו החליט למנות את פילבר לתפקיד, ולא אחרי שהמינוי כבר אושר. השופטים דחו את הבקשה וההגנה רשמה לעצמה הישג משמעותי.
בהתאם להחלטת השופטים, לפרקליטות ניתנת עדיין האפשרות להוכיח שהייתה פגישת הנחיה במועד אחר, ובכך להביא להרשעת הנאשמים. הפרקליטים הציגו תאריכים אפשריים בחקירה החוזרת. כמה חודשים אחר כך, בשיחה סגורה בלשכתם, הציעו השופטים כי המדינה תשקול לחזור בה מעבירות השוחד באישום זה בשל קשיים ראייתים, אך בפרקליטות לא קיבלו את ההצעה. לכן, נתניהו עדיין נאשם בשוחד ובשלוש עבירות מרמה והפרת אמונים.
עדותו של עד המדינה ארי הרו התמקדה בעיקר בתיק 2000 - שיחות מוזס-נתניהו. ראש הסגל, שהקליט את השיחות עם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס לבקשת נתניהו, העיד בכמה ישיבות. הוא סיפר בין היתר כי "היו פגישות דיסקרטיות בין נתניהו ומוזס", תיאר כיצד הפך לעד מדינה, ואישר שנתן מידע על נתניהו בתמורה להקלות בתיק הפלילי האישי שלו.
הוא סיפר גם על חוק "ישראל היום" שהעסיק את נתניהו ומוזס, ועל ההקלטות, שנמסרו למשטרה. כמו כן, פירט על השיחות בין נתניהו למוזס, ואמר שהיה רצון לנסות להוריד את הלהבות ולהנמיך את ההתקפות בסיקור נגד נתניהו. הרו הוסיף כי נתניהו התקשר אליו וביקש להעביר מסר למוזס, ש"יעשה מה שדרוש לגבי 'ישראל היום'". הוא סיפר שנתניהו חשש שנוני מקליט אותו, והשיחה הוקלטה בהוראת נתניהו. לדבריו, מוזס לא האמין לנתניהו ופקפק בצורך הפגישות. הסנגוריות של מוזס נוית נגב ואיריס ניב סבאג העלו בין היתר טענות לקבילות ההקלטות.
6 צפייה בגלריה
ארי הרו במשפט נתניהו
ארי הרו במשפט נתניהו
ארי הרו. העיד על שיחות נתניהו-מוזס
(צילום: רפי קוץ )
6 צפייה בגלריה
הדס קליין בבית המשפט
הדס קליין בבית המשפט
הדס קליין בבית המשפט. העדה המרכזית בתיק 1000
(צילום: גיל יוחנן )
ביולי 2022 עלתה להעיד לראשונה העדה המרכזית בתיק 1000 הדס קליין, העוזרת האישית של אנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. היא העידה 14 פעמים, ועדותה נחשבת למשמעותית מאוד בתיק. היא תיארה את הבקשות החוזרות והנשנות של שרה נתניהו לבקבוקי שמפנייה, אותם רכשה ומסרה קליין בשמו של מילצ'ן, כמו גם את רכישת הסיגרים עבור ראש הממשלה, במה שתואר כ"שרשרת אספקה".
קליין סיפרה שפגשה פעמים רבות את הגברת נתניהו "כשהיינו מביאים שמפניות", ולדבריה, היו לה בקשות מיוחדות. היא תיארה כיצד סופקו לראש הממשלה סיגרים באופן אישי, והעידה גם שהשתתפה בהעברת תכשיטים לרעייתו. לדבריה, אספקת הסיגרים גררה מאמץ מיוחד ויקר, ו"ארנון לא התנדב לתת מתנות". היא סיפרה עוד כי העריכה בפני המשטרה כי מילצ'ן השתמש בעצמו בכ-35% מהשמפניות שרכש, ונתניהו ב-65%.
בהמשך סיפרה על פעולות שביצע נתניהו עבור מילצ'ן, וכיצד פעל עבור חידוש הוויזה של מילצ'ן לארה"ב. על כך שמעה את נתניהו אומר: "נעזור, נבדוק, ננסה". בהמשך דבריה סיפרה על חולצות יקרות שרכש מילצ'ן עבור נתניהו ב"מאות סטרלינגים", והעידה על רכישת תכשיט בשווי 42 אלף דולר על-ידי פאקר עבור שרה נתניהו, לטענתה לבקשתה של אשת ראש הממשלה. נציין כי רכישות אלה אינם חלק מהאישום, ואושר לספר עליהם כרקע בלבד.
בחקירה הנגדית, ניסה עורך הדין עמית חדד להראות שהמתנות הן תוצאה של חברות ללא אינטרס כלכלי ולא על-פי דרישה, ובעיקר להוכיח כי כמויות הסיגרים והשמפניות שסופקו עבור נתניהו קטנות בהרבה בפועל.
6 צפייה בגלריה
"שרשרת אספקה". מילצ'ן ופאקר
"שרשרת אספקה". מילצ'ן ופאקר
"שרשרת אספקה". מילצ'ן ופאקר
(צילום: EPA)
בחודשים יוני ויולי 2023 העיד בשיחת וידאו מאנגליה איש העסקים ארנון מילצ'ן, שמיוחסת לו הענקת טובות הנאה לבני הזוג נתניהו במסגרת תיק 1000. הוא העיד במשך שבועיים רצופים, כשמי שצופה מקרוב בעדותו היא שרה נתניהו - שטסה במיוחד לאנגליה בימי העדות.
מילצ'ן עצמו ציין כי אינו יודע מה היה היקף השמפניות והסיגרים שהועברו לבני הזוג נתניהו, אך אישר את ההוצאות עבורם בדיעבד: "חתמתי על זה". לדבריו, סמך על קליין. מבחינת הטענה לאספקת מתנות, מילצ'ן אישר נתינת סיגרים, שמפניות ותכשיטים. הוא העריך שנתן מתנות בעצמו לבני הזוג ב-70% מהפעמים שנפגש איתם, כחמש פעמים בשנה, וכי היו גם משלוחים. הוא טען כי המתנות ניתנו מתוך חברות, אך בשלב מסוים דאג שהן גם לא עוברות את הגבול.
גם הפרקליטות וגם ההגנה הסכימו בסופו של דבר שהחקירות של מילצ'ן במשטרה יוגשו לעיון השופטים באופן חריג כחומר עזר ולא כראיה, לפחות כרגע - בעקבות פערים בין החקירה הנגדית לראשית. מילצ'ן אישר שהיו "מתנות הדדיות" בין בני הזוג, וההגנה ניסתה להראות שלמרות הפער הגדול בסכומי הכסף בהדדיות זו, הדבר נבע מהונו הרב של מילצ'ן ובפער בסטטוס הכלכלי ביניהם. מילצ'ן הוסיף כי אם נתניהו סייע לו בכלל, היה זה ממניע של "טובת המדינה". הוא ניסה להמעיט בחשיבות פניותיו לנתניהו לסיוע, והכחיש שסייע לו עם הוויזה.
בעניין מיזוג רשת-קשת, שנטען כי היה מיטיב עם מילצ'ן ומיוחסת לו פעולה שלטונית עבורו לנתניהו, אמר כי לא היה משא ומתן כלכלי. הוא סיפר גם על מאמצי התיווך בתיק 2000 בין מוזס לנתניהו, שסביר להניח כי ביצע לבקשת ראש הממשלה.
לצד העדים המרכזים, העידו כאמור יותר מ-100 עדים, שבעזרתם ניסו בפרקליטות ליצור פאזל שיוביל בהמשך להרשעת ארבעת הנאשמים - נתניהו, בני הזוג אלוביץ' ונוני מוזס. מנגד, הסנגורים בחקירות הנגדיות עשו הכול כדי להראות שהטענות באישום אינן מספיקות להרשעה. כך או אחרת, הדרך לסיום המשפט עדיין ארוכה, ותמשיך, כאמור, עם עדותו של ראש הממשלה ב-2 בדצמבר.