1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
ביוני 2017, ביומו האחרון ובפסק הדין האחרון שלו כשופט עליון, הורה אליקים רובינשטיין למדינה ליישם את החוק הקובע מהו "שטח מחיה" הולם לאסירים בבתי הכלא בישראל. אלא שמאז, מלבד דיונים חסרי תכלית ובקשות חוזרות ונשנות של שב"ס מהכנסת להאריך שוב ושוב את תקן הכליאה, לא קרה דבר ממשי.
דוח החירום של הסניגוריה הציבורית מציג הבוקר (שלישי) תמונת מצב עגומה ביחס המדינה לחשודים. השורה התחתונה והמדאיגה היא שמשטרת ישראל פוגעת יום-יום בדבר הבסיסי ביותר: כבוד האדם. אין מקום בבתי הסוהר, אז מחזיקים באנשים בתת-תנאים ובצחנה, לעיתים ללא אוכל, שתייה או גישה לשירותים.
חשוד שנעצר לחקירה הוא חף מפשע. חלק אף משתחררים כאשר התיק נגדם נסגר מחוסר אשמה, אבל הם לא מצליחים להשתחרר מהחוויה המזוויעה של שהייה בתא מעצר במדינת ישראל. אצל רבים נשארות צלקות וטראומות לכל החיים. חייזר שינחת בתא מעצר בישראל עלול לחשוב שהגיע לעולם שלישי. הדרג הפוליטי מודע לבעיה החמורה ולא עושה דבר. האמת שזה לא מעניין אותם. זה לא הטריד את ממשלות נתניהו השונות וגם לא את ממשלת בנט-לפיד.
חשודים שנעצרים נאלצים לישון בניידות משטרה, בתאים קטנים שמכילים ספסלים צרים, זוהמה ומחנק. השרים לביטחון פנים הפקירו את הטיפול בנושא. עצורים לא מעניינים את הפוליטיקאים. אמנם הדוח כעת מתייחס לתנאי הכליאה בתחנות משטרה, אך גם בשב"ס חלק מהמתקנים לא ראויים למגורי אדם, ובכל זאת ממשיכים לשכן שם עצורים ואסירים.
יש מספיק פתרונות שיוכלו לשנות את המצב. מהקמה של מתקני כליאה חדשים בנגב ועד השמשת מתקני חולות וסהרונים. הכל עניין של תקציבים וסדרי עדיפויות, וגם למשטרה יש כאן אחריות. היא מנסה להתמודד עם מצוקת כוח אדם מחריפה והולכת, אמון ציבורי נמוך ומפכ"ל חלש תחת אזהרה, ובכל זאת ממשיכה לדרוס את כבוד האדם ועוברת לכאורה על החוק מדי יום.
לירן לוי כתבלירן לויאמיל מושאילוב
גם ליחידת התביעות במשטרה, תחת פיקודו של תת ניצב דדו זמיר, שמגישה 90% מכתבי האישום בישראל, יש חלק בעומסים. היחידה הזו מתנהלת בחוסר שקיפות ובצורה לא יעילה ובמקרים רבים מגישה כתבי אישום עם בקשות למעצרים עד תום ההליכים גם בתיקים שאין הכרח לכך.
למשטרה לא נוח שהציבור יראה איך מחזיקים עצורים בתחנות שלה. אז מה עושים? מונעים מנציגי הסניגוריה הציבורית לצלם תמונות, כדי שהישראלים לא יראו איך משכנים פה עצורים. כנראה שרק כשיתרחש אסון המדינה, אולי, תתחיל להתייחס לבעיה. עד אז? כולם בורחים מאחריות.
  • לירן לוי הוא כתב המשטרה של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il