5 צפייה בגלריה
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר
שי סיילאס ניגרקר ובנו אביעד ניר, שנרצחו בפיגוע הירי בחווארה
(מתוך עמוד הפייסבוק של שי סיילאס ניגרקר)
אביעד ניר (28) ואביו שי סיילאס ניגרקר (60), תושבי אשדוד, הם הנרצחים בפיגוע הירי שאירע הצהריים (שבת) בחווארה. הם הגיעו לחווארה כדי לתקן את המזגן ברכבם ולקנות אביזרים לרכב - ולאחר מכן הכניסו אותו לשטיפה בעסק סמוך, שאליו הגיע המחבל.
לאחר שהתבשרו על מותם של השניים, התאספו בני משפחתם אצל בנות המשפחה שמתגוררות באשקלון. "בחייהם ובמותם הם לא נפרדו", אמר ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי. "אשדוד כולה אבלה הערב על הירצחם במהלך השבת של תושבי העיר אב ובנו, בפיגוע הירי הקשה בו נגזלו חייהם באופן כל כך אכזרי ונפשע".
מחקירת הפיגוע עלה כי הכוחות שפועלים באופן קבוע בחווארה לא שמעו או יצרו קשר עין עם המחבל בחסות הרעש של מכון שטיפת המכוניות שבו אירע הפיגוע. בצה"ל נערכים לפעולות נקם באזור חווארה.
החיפושים אחר המחבל וסייענים, לאחר הפיגוע
( צילום: אלכס גמבורג, דובר צה"ל)

5 צפייה בגלריה
הרכב של הנרצחים בפיגוע בחווארה
הרכב של הנרצחים בפיגוע בחווארה
זירת הפיגוע בחווארה, ורכבם של הנרצחים
(צילום: לירן תמרי )
קרובת משפחתם של השניים סיפרה ל-ynet: "אנחנו בהלם מוחלט. אשתו של אביעד דיברה איתו כמה דקות לפני הפיגוע, אנחנו מרוסקים. הפיגוע היה ממש כמה שניות אחרי שהם דיברו, הוא בדיוק ניתק את השיחה. זה אסון בלתי נתפס. המשפחה התפרקה".
שרון מוזס, חברו של שי, סיפר על החברות שלהם: "הכרנו במסגרת העבודה שלנו כנהגי הסעות לפני 20 שנה. הוא היה בן אדם מיוחד. הייתי מתייעץ איתו על כל דבר, והוא תמיד ידע לתת את העצות הכי טובות, גם בעבודה וגם בחיים האישיים. כשהתחתנתי בנובמבר השנה הוא עמד לצדי באירוע. הוא היה אדם מבריק, אהבתי אותו אהבת נפש. כששמעתי שהוא נרצח בפיגוע פשוט לא האמנתי שזה הוא. אני עדיין לא מצליח לעכל. איש מיוחד, החבר הכי טוב שלי. זו פשוט אבדה נוראית".
הפיגוע התרחש בזמן התרעות רבות לפיגועים בצפון השומרון שחלקם סוכלו. בצבא אומרים שתושבי השומרון מגלים זהירות במצבים כאלה וממעטים להיכנס לשם. בזמן השבת כביש 60 שסמוך לחווארה פחות מתוגבר בכוחות צה"ל בגלל נוכחות מועטה של יהודים במקום.
השניים לא היו חמושים ושהו בחווארה כבר משעות הבוקר, לפני הפיגוע הקטלני שאירע סביבות 15:00. השניים היו ליד רכבם שהיה בשטיפה. גדוד התגבור של סיירת גבעתי כבר פועל במרחב, ומבצעים שם מחסומים ובידוקי רכבים.
בצה"ל נערכים כעת לאירועי פטיש כחול - פעולות נקם של יהודים בפלסטינים. במרחב חווארה-יצהר כבר נמצאים כוחות מתוגברים של משטרה ומג"ב. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיע לזירת הפיגוע בחווארה יחד עם מפקד האוגדה ומפקד חטיבת שומרון, וקיים שם תחקיר ראשוני לפיגוע. כמו כן, המפקדים ערכו הערכת מצב, שבמסגרתה הוצגה לרמטכ"ל פריסת הכוחות והחסימות במרחב והמאמצים המודיעיניים לתפיסת המחבל. הרמטכ"ל אמר כי מדובר בפיגוע קשה, שיתוחקר מה הביא להתממשותו.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפיגוע הקשה: "אני שולח תנחומים למשפחת שני הנרצחים, אב ובנו, שחייהם נגדעו בצורה כל כך אכזרית ונפשעת במהלך השבת. כוחות הביטחון פועלים במשנה מרץ כדי להשיג את המרצח ולבוא איתו חשבון, בדיוק כפי שעשינו עם כל המרצחים עד כה".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לפיגוע: "שבת עצובה שמסתיימת עם כאב גדול על שני נרצחים, אב ובנו, בפיגוע קשה בחווארה. סמוך ובטוח שצה״ל וכוחות הביטחון ישימו ידם בנחישות על המרצח המתועב. אסור לנו לתת לטרור לנצח אותנו".
משרד החוץ האמריקני גינה את הפיגוע: "אנו מגנים באופן חד-משמעי את מתקפת הטרור היום בגדה המערבית שבה נהרגו שני ישראלים. ארצות הברית מביעה את תנחומיה למשפחותיהם וקוראת לצעדים מידיים להפסקת האלימות וההסתה לאלימות".
5 צפייה בגלריה
אביעד ניר
אביעד ניר
אביעד ניר
(מתוך עמוד האינסטגרם של אביעד ניר )
5 צפייה בגלריה
שי סיילאס ניגרקר
שי סיילאס ניגרקר
שי סיילאס ניגרקר
(מתוך עמוד הפייסבוק של שי סיילאס ניגרקר)
5 צפייה בגלריה
שרון מוזס, חברו של שי סיילאס ניגרקר
שרון מוזס, חברו של שי סיילאס ניגרקר
שי סיילאס ניגרקר עם חברו שרון מוזס. "היה אדם מבריק, זו אבדה נוראית"
כוחות גדולים של צה"ל הוקפצו לאזור ופתחו במרדף אחר המחבל. הכוחות חסמו צמתים מרכזיים באזור, ופירקו מצלמות אבטחה מהכביש, שנוטה להיות עמוס בשעות הצהריים של יום שבת. לפי דיווחים פלסטיניים, בחיפוש אחר המחבל וסייענים שאולי היו, כוחות נכנסו גם לכפר עוריף דרומית לשכם, וגם לכפרים הסמוכים ביתא ועווארתא. לפעילות הוקפצו מאות לוחמים, וגם כלי טיס שסורקים את מטעי הזיתים הסמוכים לזירת הפיגוע. בסריקות משתתפים לוחמים מיחידת דובדבן, גדוד האיסוף 636, סיירת גבעתי ויחידת מרעול המתמחה באיתור עקבות.
מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הגיע לזירה יחד עם מפקד אוגדת איו"ש תת-אלוף אבי בלוט ומפקד חטיבת השומרון אלוף-משנה שמעון סיסו. גם שר הביטחון יואב גלנט מקבל עדכונים שוטפים על הפיגוע וזימן את בכירי מערכת הביטחון להערכת מצב.
כמו כן, גדוד תגבור הוקפץ לאזור כדי להשתתף במשימות ההגנה, מחשש לפיגועי השראה נוספים. במקביל, כוחות גדולים, גם של משטרה ומג"ב, נפרסים באזור ונערכים לפעולות נקם של יהודים. מספר קורבנות פיגועי הטרור עומד על 33 מתחילת השנה - מספר קורבנות זהה לכל שנת 2022.