אפי נוה מגיע להצביע
(צילום: אדם קוטב, יעל צ'כנובר)

אחרי תורים ארוכים שנרשמו אתמול (שלישי) בקלפיות ברחבי הארץ בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, ומצביעים שהמתינו במשך שעות - ספירת הקולות בעיצומה. ייקח זמן עד שיתקבלו התוצאות הסופיות, אך כבר ניתן לומר שיו"ר הלשכה הנוכחי, עו"ד עמית בכר, מוביל בפער די גדול. הוא ניצח בפער גדול מאוד במחוז הצפון ובמחוז ירושלים שבו אחוזי ההצבעה היו גבוהים במיוחד, ובפער קטן במחוז הדרום שנחשב למעוז של יריבו אפי נוה.
בריאיון הבוקר לכאן רשת ב', נוה כבר הודה בהפסד. "לצערנו זה מה שקרה בבחירות האלה. לא עניינה אג'נדה מקצועית, הכל התמקד למהפכה המשפטית - בעד נגד, ימין שמאל".
אתמול נשמעו טענות לעיכובים מכוונים בקלפיות. נוה הגיע להצביע בבית ציוני אמריקה ונחסם על ידי המונים שקראו לעברו "בושה". זמן ההצבעה תם, התוצאות צפויות להגיע היום.
עורכי הדין סער גרשוני ואיילת זיגדון הגיעו להצביע אתמול ב-09:30 בבוקר בקלפי בהרצליה, ובשעה 16:00 עדיין המתינו בתור. "מ-09:30 עמדתי בתור, אנחנו עדיין ממתינים ויש 40-30 איש לפנינו. אני מספר 112", אמר גרשוני. "זה לא כמה אנשים יש בקלפי אלא איך עובדים וכמה מריצים. יש פה מאות אנשים בחוץ. אומרים לנו 'יש ספר אחד, צריך לבדוק'".
הבחירות ללשכת עורכי הדין
(צילום: ניצן דרור, נועם לניר)

5 צפייה בגלריה
תורים לבחירות ראש לשכת עורכי הדין בהרצליה
תורים לבחירות ראש לשכת עורכי הדין בהרצליה
תור בקלפי בהרצליה
(צילום: עו״ד יונתן אהרונסון)
5 צפייה בגלריה
תורים לבחירות ראש לשכת עורכי הדין בהרצליה
תורים לבחירות ראש לשכת עורכי הדין בהרצליה
תור בקלפי בהרצליה
(צילום: עו״ד יונתן אהרונסון)
זיגדון אמרה כי "אני 115. יש טענה שאנשים מעכבים בכוונה ממחנה מסוים. יש לך שם משפחה באות פ', מחפשים אותך מא' בכוונה".
גם עו"ד אורלי מנדיי גורמן המתינה במשך שעות בתור לקלפי בהרצליה. "אני כאן כבר שבע שעות", היא סיפרה אחר הצהריים. "אני מספר 129. הכניסו לחדר ההמתנה הפנימי עד מספר 125. עוד מעט יגיע תורי להיכנס לחדר הפנימי ששם מחכים גם בערך חצי שעה. הגעתי ב-10:00, באתי עם חברה ומאז אנחנו מחכות".
היא הוסיפה כי "יש שמועות שהדבר נעשה במכוון. לא ייתכן שבהרצליה פותחים רק קלפי אחת. בהרצליה יש הרבה מאוד עורכי דין והיה ברור שיגיעו גם עורכי דין שגרים קרוב, רמת אביב, יישובים קטנים אחרים פה באזור ופחות קטנים ששייכים למחוז תל אביב. זה שערורייה. זה נעשה בכוונה כדי שעורכי הדין יתייאשו ויילכו הביתה".
אתמול אחר הצהריים הציעו לממתינים בהרצליה לנסוע באוטובוס שהמתין במקום או ברכבים פרטיים לקלפי בתל אביב, שם התור קצר. "עכשיו נכנס מספר 110 ו-500 לקחו מספרים. עדיף לכם לצאת לתל אביב מאשר להמתין במקום עד מאחור", קראו בכריזה. אחרי המתנה של שעות, הובאה להרצליה קלפי נוספת.
אחד הממתינים בתור בהרצליה צעק: "בירושלים ההצבעה רצה. במחוזות שבהם נוה מנצח ההצבעה רצה. לא לוותר גם אם יש פה עיכוב".
5 צפייה בגלריה
צילום: מוטי קמחי
צילום: מוטי קמחי
תור בקלפי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
תורים ארוכים בקלפי בבחירות ללשכת עורכי הדין בבורסה ברמת גן
תורים ארוכים בקלפי בבחירות ללשכת עורכי הדין בבורסה ברמת גן
תור גם בקלפי בבורסה ברמת גן
בתל אביב המצביעים המתינו בתור כרבע שעה. לקלפי הגיעו גם מצביעים מהרצליה, חלקם סיפרו שבאו אחרי שהמתינו שלוש שעות, אחרים המתינו אף יותר.
בשל העומסים, ההצבעה בקלפיות הראשיות הוארכה עד השעה 21:00. כמו כן, שר המשפטים יריב לוין האריך את ההצבעה עד לשעה 20:00 בקלפיות המשנה - אחרי שיו"ר ועדת הבחירות של הלשכה, עו"ד שלומי באשי, שלח לו שני מכתבים בתחינה שיקבל החלטה. "אנו מקבלים פניות רבות על עומסים כבדים בקלפיות השונות, בכל רחבי הארץ", הדגיש באשי. "נודה בכל לשון של בקשה לקבל את החלטתך בהקדם ככל הניתן, על מנת שנוכל להיערך מבחינת כוח האדם וזאת ככל ששעות ההצבעה יוארכו בקלפיות. כל החלטה היא החלטה".
נכון לשעות הערב אתמול, שיעור ההצבעה עומד על כ-40% מבין כלל בעלי זכות הבחירה, בהם רעיית הנשיא מיכל הרצוג והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שהגיעו להצביע. שיעור ההצבעה נחשב יחסית גבוה, בהשוואה לכ-28% שהצביעו בסך הכול בבחירות הקודמות.
במטה של יו"ר הלשכה הזמני עמית בכר וגם מצביעים שעמדו בקלפיות, טענו כי אפי נוה מפעיל את אנשיו, "כדי לעכב בכוונה את ההצבעות בקלפיות, וליצור תורי ענק בתקווה לייאש את המצביעים ולהכריע לטובתו את הבחירות". סמוך לקלפי בבית משפט השלום בהרצליה אמר בכר: "על מה אנחנו נלחמים? לא ניתן לעבריינים מורשעים לחבור לחבורה שרוצה לרסק את הדמוקרטיה. זה גורלנו בכל המדינה הזאת, ועל זה הבחירות האלה. אנחנו נלחמים בשביל העתיד של המדינה".
(צילום: ניצן דרור, ירון ברנר)

5 צפייה בגלריה
עמית בכר
עמית בכר
המועמדים לראשות לשכת עורכי הדין
(לשכת עורכי הדין, אבי מועלם, סיון פרג')
במטה נוה הכחישו את טענות המטה של בכר, ובהמשך האשימו אותו: "בשעות האחרונות אנשי המחאה שאינם עורכי דין בשליחותו של בכר עומדים בתורים במטרה להאריך אותם ולייאש את עורכי הדין שבאים להצביע. עוד ניסיון אנטי דמוקרטי של בכר להשפיע על תוצאות הבחירות".
נתי פרץ, חבר בוועדת הבחירות המרכזית, קרא לבטל את הבחירות עקב פגמים בהליך. לטענתו, הוא קיבל דיווחים על ליקויים רבים, ובהם תורים ארוכים ובעיות עם פתקי הצבעה.
אתמול בבוקר אמר יו"ר הלשכה הזמני בכר בריאיון ל-ynet radio: "הבחירות האלה גורליות לדמוקרטיה, עצמאות מערכת המשפט עומדת על הכף". לדבריו, "זו לא הגזמה. על הכף עומדת עצמאות מערכת המשפט, והיכולת לשמור על הוועדה לבחירת שופטים".
נוה, המתחרה המוביל מולו, השיב לדבריו בריאיון ל-ynet radio: "אף אחד מהקואליציה לא ידבר איתו ואף אחד לא יענה לו לטלפון. שום קשר לא יהיה לו. הוא צובע את עצמו שמאלה ממרצ, חבר לארגונים קיצוניים, והוא רוצה להביא את הפרקליטות שתנהל את לשכת עורכי הדין".
פורסם לראשונה: 18:47, 20.06.23