שר החוץ של טורקיה הקאן פידאן הודיע היום (רביעי) כי המדינה החליטה להצטרף לתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ). הדרום-אפריקנים, וכעת גם הטורקים, מאשימים את ישראל במעשים שאופיים "רצח עם" ברצועת עזה. עוד אמר שר החוץ פידאן כי "פתרון שתי המדינות הוא בלתי נמנע".
"עם תום עבודתנו המשפטית, נגיש את ההצהרה על התערבות רשמית בתיק בפני בית הדין הבינלאומי במטרה ליישם את ההחלטה המדינית הזו", הכריז במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ של אינדונזיה באנקרה בירת טורקיה. "טורקיה תמשיך לתמוך בעם הפלסטיני בכל עת", אמר.
הקראת הצווים נגד ישראל
(צילום: רויטרס)

1 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן. מדינתו מצטרפת לתביעת דרום אפריקה
(צילום: AP Photo/Patrick Post, Sean Gallup/Getty Images)
כבר בחודש ינואר האחרון, נזכיר, אמר הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן כי טורקיה מספקת מסמכים נגד ישראל וכי הוא מאמין שלבסוף תורשע. "טורקיה מספקת מסמכים ותיעודים לדיון בהאג על רצח עם, ותמשיך לעשות זאת. אני מאמין שישראל תורשע שם", אמר אז הנשיא - שהרבה לתקוף את ישראל מאז 7 באוקטובר.
ארדואן אף לא חסך בהאשמות נגד מנהיגי ישראל - והשווה לא אחת את ראש הממשלה בנימין נתניהו לצורר הנאצי אדולף היטלר.
כשבועיים לאחר הצהרת הנשיא הטורקי, ולאחר שבית הדין קבע שיש לו סמכות לדון בסוגיה האם נעשה רצח עם בעזה, וציין שיש צדק מסוים בדרישה של דרום אפריקה להגן על אזרחי עזה - בית הדין הבינלאומי בהאג השית על ישראל ברוב גדול שישה צווים שקוראים לה בין היתר לאפשר את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, למנוע הסתה לרצח עם ולהעניש את מי שקורא לבצע אותו. אבל בין הצווים שפורסמו לא נכלל הצו המרכזי שאותו דרשה דרום אפריקה - להפסקת הלחימה - וגם לא כזה שדורש החזרה של אזרחים פלסטינים לבתיהם בצפון הרצועה.
במהלך הצגת טיעוני התביעה, טענו הדרום אפריקנים בין השאר כי ישראל "מפציצה את עזה במה שמוערך כמתקפה הגדולה בהיסטוריה. האזרחים בעזה יכולים למות ממנה ויכולים למות מרעב ומחלות בגלל שעזרה לא נכנסת. לנו ברור שחלק מהפעולות של ישראל עוברות על החוק הבינלאומי. ההרס הוא חגיגה עבור הצבא הישראלי. החיילים מצלמים את עצמם מפוצצים בתים שלמים ומניפים את דגל ישראל".
נציגי ההגנה מטעם ישראל הזכירו מצידם את זוועות 7 באוקטובר שביצעו מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, וציינו את המקום שממנו מגיעה התובעת. "דרום אפריקה מתגאה בקשריה עם חמאס. הם מתארים את הסבל של עזה ככזה שלא נראה מעולם - כאילו לא היו מלחמות בעולם. לצערנו, מה שבאמת לא ניתן להשוואה הוא השימוש של חמאס באזרחים כמגינים אנושיים".