ד"ר מייק אוונס, מהדמויות הבולטות בעולם האוונגליסטי ויועץ בצוות של המועמד לנשיאות ארה"ב והנשיא לשעבר דונלד טראמפ, חושש מאוד שאיראן תורה לחמאס ולחיזבאללה לסיים את המלחמה עם ישראל כדי לעזור לקמלה האריס לנצח בבחירות. "אמרתי את זה לשגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג. האיראנים יתערבו בבחירות בארה"ב, וינסו לעזור לדמוקרטים כי הם לא רוצים את טראמפ", אומר אוונס בריאיון ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
דולנד טראמפ ומייק אוונס
דולנד טראמפ ומייק אוונס
דולנד טראמפ ומייק אוונס. דחפו אותו לפעולות עבור ישראל
(רה"ב הבית הלבן)
אוונס הוא מייסד המרכז למורשת ידידי ציון בירושלים, היה קרוב מאוד לשמעון פרס ומעריץ גדול של נתניהו. בסיום נאומו של ראש הממשלה בקונגרס, הוא אף נפגש איתו ביחד עם מנהיגים אוונגליסטים אחרים ותיאר כי זאת הייתה "פגישה מצוינת".
מה חשבת על הנאום של נתניהו בקונגרס? "חשבתי שהנאום היה נאום של רייגן וצ'רצ'יל. נאום מבריק. הנאום הכי מאחד שנשמע בקונגרס בשנים האחרונות. בשיטה הפוליטית שלנו יש קיטוב מאוד גדול, והנאום שלו היה מאוד רגיש עבור דמוקרטים ורפובליקנים. הוא היה כנה ונגע בכל סוגיות הליבה. אני חשבתי שזו היתה יצירת מופת".
האם ביבי נתניהו אכן "הנבחר" כמו שרואים אותו הרבה יהודים ונוצרים? "'הנבחר' זו מילה מורכבת להשתמש בה בגלל שנוצרים רבים חושבים על הנבחר כמשיח. האם אני מאמין שאלוהים בחר בביבי נתניהו? התשובה היא כן. אני יודע בוודאות שאלוהים בחר בו".
מהי הסיבה לכך שהאוונגליסטים בארה"ב אוהבים את נתניהו? "זה לא רק בארה"ב. זה גלובלי. האדם היחיד שמאחד את האוונגליסטים בעולם זה נתניהו. הסיבה קשורה לבהירות מוסרית. מבחינתם הכול שחור או לבן. טוב או רע. והוא תמיד היה חסיד של בהירות מוסרית. הוא היה חבר של האוונגליסטים. הוא תמיד הבין את הבייס שלנו. הוא תמיד כיבד אותנו. הוא בנה גשר איתנו במשך עשרות שנים".

"ה-7 באוקטובר תוכנן לגמרי על ידי השטן בטהרן"

אחרי האירועים הקשים של ה-7 באוקטובר, אוונס היה מזועזע, והוא מאשים את איראן בכך שנתנה לחמאס הוראה לתקוף. לדבריו, "ה-7 באוקטובר הייתה התקפה על ידי איראן בגלל שהיא קרובה לסיים את תוכנית הגרעין שלה. לאיראן יש ברית עכשיו עם רוסיה שהיא לא יכולה לעזור להם, אלא רק לספק מטרייה גרעינית. איראן אישרה לפרוקסי להתקיף. זה תוכנן לגמרי על ידי השטן בטהרן. רוסיה תעזור לאיראן לסיים את תוכנית הגרעין, וגם תספק בסופו של דבר מטרייה גרעינית. זה מה שיקרה בעתיד. איראן יודעת את זה. ישראל יודעת את זה. ולכן איראן מפעילה את הפרוקסי שלה חמאס, כחלק מתוכנית אסטרטגית להתיש לא רק את ישראל אלא את המערב. להתיש ולהטעות. רוסיה תספק מטרייה גרעינית – שזה אומר שמטוסים רוסיים יטוסו מעל שמי איראן וסוריה, מה שיגרום לכך שישראל וארה"ב לא יוכלו לתקוף את איראן. זאת מטרייה לתוכנית הגרעין שלהם".
2 צפייה בגלריה
ד"ר מייק אוונס
ד"ר מייק אוונס
ד"ר מייק אוונס. "יש חולשה בבית הלבן"
(צילום: פרי מנדלבאום)
אתה לא שוכח את האחריות של נתניהו ל-7 באוקטובר? "ה-7 באוקטובר לא קרה בגלל נתניהו. לצערנו זה קרה, והיו טעויות ותהיה ועדת חקירה שצריכה לחפש אשמים. זה נורא ואיום – אין מישהו שאני מכיר בישראל שאינו מזועזע מזה. החקירה תקבע, אבל אתה לא יכול להאשים את ביבי ב-7 באוקטובר. אתה יכול להאשים את חמאס ואיראן. ביבי לא אלוהים. הוא לא יכול לפתור כל בעיה בישראל".
האם ישראל יכולה לסמוך בימים אלה על אמריקה? "כן ולא. יש לך שתי בעיות. בעיה אחת, שיש בית לבן מאוד חלש עכשיו. בגלל החולשה של הבית הלבן, התפטרות ביידן, זה שולח מסר לטהרן ולכל הרשעים שנפתח להם חלון עכשיו. זה מאוד מסוכן. יש לך נשיא שרוצה לסיים את המלחמה, ויש את האריס שרוצה לסיים המלחמה עכשיו. יש לך את טראמפ שהוא אנטי-מלחמה. הוא לא רוצה מלחמות, והוא הבהיר את זה שהוא נגד המלחמה בעיראק. לא רוצה מלחמות במזרח התיכון. יש לך שני אנשים – שאחד מהם יהיה נשיא – ושניהם לא רוצים מלחמה. טראמפ יגיד לביבי לסיים את המלחמה מהר. זה אסון הסברתי בשבילך. ברקע, ישראל לא תאפשר לאיראן להיות גרעינית. ישראל תיאלץ להודיע לאמריקה שהיא הולכת להשמיד את הצנטריפוגות לבד. במוקדם או במאוחר יצטרכו להתעמת עם איראן".
מי עדיף לישראל, טראמפ או האריס? "טראמפ היה הנשיא הגדול ביותר בחיי עבור מדינת ישראל. מעולם לא היה נשיא טוב יותר עבור ישראל. אני הייתי בפנים, וייעצנו לו לגבי ההחלטות על ישראל. טראמפ עשה דברים אמיצים מאוד. יעצו לו לא להעביר את השגרירות והוא העביר. הוא עשה כל מה שיכל עבור ישראל. אין סיכוי שהאריס תהיה תומכת גדולה של ישראל. היא תגיד את זה בפה אבל לא תהיה. האריס תהיה הנשיאה הגרועה ביותר עבור ישראל אם תיבחר. הרבה יותר גרועה מאובמה".
אתה איש מאמין, מה תפקידה של ישראל בימים אלה בעולם? "אני מאמין שאלוהים בחר בישראל. זה מגיע עד ליעקב בתנ"ך, להיות אור לגויים. טהרן קוראת לישראל השטן הקטן ולאמריקה השטן הגדול. ישראל היא חומת האש של אמריקה. היא חומת אש לשמור את האיסלאם הרדיקלי מלהגיע לחוף שלנו. היה לך 11 בספטמבר – הם שונאים את אמריקה יותר מישראל. ולכן ישראל היא חייל קריטי בחזית – שנלחם בטרוריסטים שרוצים לפגוע באמריקה. ישראל חייבת את תמיכת אמריקה. ישראל היא אור לעולם. אין עוד מדינה בעולם שיצאו ממנה כל כך הרבה זוכי פרס נובל – למרות שהיא מדינה קטנה. היא מגדלור לעולם והיא שנואה. היהודים לא נרצחים בישראל בגלל אדמה אלא בגלל שהם יהודים".
איך אתה רואה את הפילוג בעם ישראל, האם זו סכנה? "אני חושב שישראל חווה את הדילמות שארה"ב חווה. בשנות ה-60 היתה מהפכה חברתית ומינית בארה"ב. באמריקה זה היה מרד ונולדה תנועת שמאל שהשתלטה על האוניברסיטאות, האמנות ומערכת החינוך. האידיאולוגיה השמאלנית הזאת השפיעה מאוד על ישראל. ישראל הושפעה בדיוק על ידי ההיגיון של השמאל האידאולוגי. בישראל או שאתה ימין או שמאל. אין מרכז. יש קרב אידיאולוגי שנמשך. שמעון פרס אמר לי שהמלחמות החדשות במאה ה-21 הן אידיאולוגיות ותקשורתיות. הוא אמר לי את זה בשנת 1996, והוא צדק. ישראל נלחמת לא רק מלחמה אידיאולוגית מחוץ לגבולות ישראל, אלא נלחמת מלחמה אידיאולוגית בתוך ישראל".
"נעשה הכול לשכנע את טראמפ לעמוד לצד ישראל. לא ניתן לו מנוח. אם טראמפ ינצח, לישראל יהיו בעלי ברית חזקים מאוד אצל האוונגליסטים. אין סיכוי שהאריס תהיה תומכת גדולה של ישראל. היא תגיד את זה בפה אבל לא תהיה"
בעולם הנוצרי מדברים על "אחרית הימים", מה אתה חושב על זה? "אני לא נביא. אני פרגמטי. אני לא מתמקד באחרית הימים. עבורי אחרית הימים זה שישראל סובלת. הייתי עם הסבא של שני הביבסים, התינוקות הג'ינג'ים שנחטפו. הוא חווה את אחרית הימים. עבורו זה אחרית הימים. סבל גיהינום על פני כדור הארץ. אני לא מעורב בנבואות ואני בוחן רק את הזמנים הנוכחיים. כאשר ישראלים נהרגים, נאנסים וכורתים את ראשם זה אחרית הימים".
דבריה של קמלה האריס לאחר פגישתה עם בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס )

מהי תחושת הבטן שלך לגבי מי שינצח בבחירות בארה"ב? "אנחנו מודאגים. בבחירות הקודמות רק 28% מהמצביעים הרשומים היו רפובליקנים. היום הרפובליקנים הרשומים הם רק 24%. המשמעות היא שכדי שטראמפ ינצח הוא צריך להביא יותר קולות מהעצמאים, אפילו יותר מאשר מהרפובליקנים. הוא בחר סגן נשיא לא נכון. אם היה בוחר סגן נשיא שחור כמו בן קרסון או אישה כמו ניקי היילי או היספאני כמו מרקו רוביו, זה היה עוזר לו עם העצמאים. בבחירה בג'יי.די ואנס הוא לא מקבל כלום מהעצמאים, ולכן אנו מודאגים. נעשה כמיטב יכולתנו לעזור לו. אנו יודעים שלהאריס יהיה את כל התקשורת מאחוריה. היא תתחזק בסקרים. יש עוד דבר שאנו מודאגים לגביו, וזה איראן. אני מאמין שהאיראנים שמשחקים שחמט ינסו לבצע מהלך שח. הם ישלחו מסר לחמאס לסיים את המלחמה ולחיזבאללה לסיים את המלחמה כדי שהכול יחזור להיות שקט, כדי לעזור להאריס כי הם לא רוצים את טראמפ".
אם טראמפ ינצח, האם אתם המנהיגים האוונגליסטים תלחצו עליו להמשיך לתמוך בישראל ולהגן עליה מול איראן? "ב-100%. כל אחד מאיתנו שנתן לו את הנשיאות הם פרו-ישראלים על סטרואידים. כל מה שקרה עם טראמפ היה בגללנו. דחפנו אותו להכרה ברמת הגולן. השגרירות לירושלים. חוק טיילור פורס. נעשה עכשיו את אותו הדבר. כולם מאמינים שאם אמריקה תקלל את ישראל, אמריקה תהיה מקוללת. זה מה שמאחד את כולנו. נעשה הכול לשכנע את טראמפ לעמוד לצד ישראל. לא ניתן לו מנוח. אם טראמפ ינצח, לישראל יהיו בעלי ברית חזקים מאוד אצל האוונגליסטים. ביבי יודע את זה. הוא יודע שהתמיכה האמריקנית בישראל היא אוונגליסטית. זה כוכב הצפון".