הרמטכ"ל כוכבי: "משתתף בצער המשפחה ומחבק אותם"
(צילום: דובר צה"ל )

דובר צה"ל התיר לפרסם הבוקר (רביעי) כי קצין צה"ל נהרג הלילה בחילופי האש סמוך למעבר ג'למה שצפונית לג'נין. הודעה נמסרה למשפחתו. מתחקיר ראשוני של צה"ל עולה כי שני החשודים החמושים זוהו במרחק של 15 מטרים מקו התפר שעתיים וחצי לפני התקרית, אך לא כחמושים, ולכן לא נורו עד ההיתקלות עם הכוחות שאיגפו אותם, בפיקודו של מח"ט מנשה, אל"מ אריק מויאל, ואז הסתערו עליהם מטווח קרוב.
מחשש לירי הצירים שמסביב למעבר ג'למה נסגרו הבוקר לתנועת כלי רכב. כוחות נפרסו באזור ומונעים מאזרחים וחיילים להגיע לצירים הסמוכים לגדר. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר הבוקר כי "לצערי בלילה איבדנו קצין צה"ל בפעילות מבצעית נגד פעילי טרור פלסטינים. אני משתתף בצער המשפחה ובת זוגו של הקצין, מחזק ומחבק אותם". גם שר הביטחון בני גנץ מסר תנחומים למשפחה: "הקצין הוביל את הכוח וחתר למגע בגבורה, כפי שמצופה ממנו. הוא הגן על אזרחי ישראל".
אלישע בן קימון מדווח ממעבר ג'למה
(צילום: אביהו שפירא, חגי דקל)

7 צפייה בגלריה
מחסום ג'למה
מחסום ג'למה
מחסום ג'למה, הלילה
(צילום: שמיר אלבז)
7 צפייה בגלריה
מעבר ג'למה
מעבר ג'למה
כל הצירים סביב המעבר נחסמו לתנועה הבוקר. החשש: ירי לעבר אזרחים וחיילים
(צילום: אלישע בן קימון)
7 צפייה בגלריה
אחמד עאבד
אחמד עאבד
אחד המחבלים - קצין במנגנוני הביטחון הפלסטיניים. "חמור"
מפקד אוגדת איו"ש, תת-אלוף אבי בלוט, התייחס הבוקר לתקרית הלילית ואמר כי "ב-23:39 זיהתה תצפיתנית של חטמ"ר מנשה שני חשודים ליד הגדר בסמוך לכפר ג'למה, צפונית למעבר עצמו. היא זיהתה אותם מתקרבים 15 מטרים מהגדר קו התפר ונשכבים על סוללה בקרבת עמדה צבאית", אמר הקצין.
לדבריו, אז התצפיתנית הקפיצה כוחות לנקודה "תוך אחיזה מלאה של השטח". היא אף הפעילה ירי אזהרה ונעשה שימוש גם באמצעים לפיזור הפגנות לעבר הנקודה. תא"ל בלוט סיפר כי "הלוחמים נשארו בעמדה מאחורי מיגון ובמקביל כוח נוסף נכנס מאזור השטח הפלסטיני, כדי לאגף את החשודים בצורה תחבולנית".
הכוח המאגף שנכנס מהשטח הפלסטיני הוא בפיקוד מח"ט מנשה אל"מ אריק מויאל וקצינים נוספים מיומנים ומנוסים מהגזרה. הכוח התקרב אל המחבלים בזחילה איטית בהכוונת התצפיתניות שמזהות לעיתים את המחבלים מרימים ראש, ואז מתרחשת ההיתקלות ב-02:15 בלילה - בטווח של מטרים בודדים.
המחבלים, שבנקודה זו לא זוהו כאמור כחמושים, פתחו באש לעבר הכוח שהיה מחולק לשני כוחות בפיקוד שני קצינים בכירים מהגזרה, אחד מהם הוא כאמור מח"ט מנשה. בלוט ציין כי "שני המחבלים היו חמושים בנשק אוטומטי, אחד מהם מאולתר ושני בנשק מאולתר בקוטר 9 מ"מ. הכוח הסתער בחזרה והרג את שני המחבלים ובכך נמנע פיגוע וייתכן מאוד שזה היה מארב על סיור שהיה צריך לעבור בנקודה".
7 צפייה בגלריה
פצצות תאורה סמוך לג'למה
פצצות תאורה סמוך לג'למה
פצצות תאורה סמוך לג'למה
7 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
תחקיר צה"ל בזירת התקרית
(צילום: דובר צה"ל )
7 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
(צילום: דובר צה"ל )
7 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
(צילום: דובר צה"ל )
מפקד אוגדת איו"ש אישר את הדיווחים הפלסטיניים, ולפיהם אחד המחבלים שחוסלו הלילה הוא איש המנגנונים הפלסטיניים. "זה חמור בפני עצמו. הוא מהמודיעין המסכל הפלסטיני", אמר בלוט. הוא שיבח את התצפיתנית שזיהתה את שני המחבלים: "היא מנעה פיגוע לצד גבורת הלוחמים. אנחנו אחרי 9-8 אירועי ירי על כוחותינו לאחרונה במרחב הגדר, כולל מהצד הישראלי ולכן כל הכוחות שפועלים בקו הדרך דרוכים וערוכים לאיומים הזה ולכן כל העמדות ממוגנות או לא על הציר עצמו".
בצה"ל ובשב"כ בודקים אם החשודים שייכים לחוליה שפתחה באש לעבר כלי הנדסי במעבר ג'למה אתמול, אך תא"ל בלוט ציין כי לא ידוע על קשר בין האירועים. בלוט ציין כי לא היה מקום לירי על המחבלים עד להיתקלות עצמה מאחר ולא זוהה עליהם הנשק: "השתמשנו באירוע ברחפנים והרמנו פצצות תאורה וגם במל"ט שהיה באוויר, אבל השניים לא חצו את קו התפר אלא היו בקרבתו".
"היו לנו אירועים רבים של מבקשי עבודה בהם נשים וילדים שהתקרבו לגדר בצורה הזו ולכן היה נכון כאן לבצע את נוהל מעצר חשוד שבוצע ע"י הלוחמות בעמדה הסמוכה, וע"י הקצין בפיקודן".
באשר לטענות על היחלשות פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים הוסיף מפקד אוגדת איו"ש: "בגזרות אחרות ביהודה ושומרון פעילות המנגנונים נמשכת והיא טובה אבל בצפון השומרון זה יותר מאתגר. התיאום עצמו בינינו לבינם נמשך באופן מלא, בשיחות בין מח"טים למקביליהם הפלסטינים, גם בגזרות ג'נין ושכם, כולל בימים האחרונים".
לאחרונה הוסמכו מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט, ומח"ט מנשה, אל"מ אריק מויאל, להשתמש במל"טים תוקפים. עם זאת, לדברי בלוט, לא היה מקום באירוע הזה לתקוף ממל"ט: "שני החשודים לא חצו לשטחנו ולא זוהו עם נשק עד לירי שביצעו. גם בגזרות כמו גבול עזה ולבנון לא היה מתבצע בנסיבות האלו שימוש במל"ט תוקף".