כמאה נציגי משפחות חטופים הגיעו אתמול (רביעי) לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כדי להגיש תלונה נגד ראשי חמאס, והתקבלו על ידי מאות בני אדם, שהגיעו לעצרת מחוץ לבית הדין כדי לתמוך במשפחות. הם עמדו שם בגשם, וקראו לחזרה של כל החטופים בעברית, אנגלית והולנדית.
העצרת בהאג
(צילום: מטה משפחות החטופים)

ההולנדית שהגיעה לתמוך במשפחות
(צילום: יעל צ'כנובר )

אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל, שהוגדרה בתחילה כנעדרת עד שזוהתה גופתה, אמר אחרי העצרת: "אני כאן כדי לזעוק ולצעוק עבור האנשים שכבר לא נמצאים איתנו. ניתנה לי ההזדמנות להגיע לפה כדי להביא את העולם למודעות ולשמור בתודעה את מעשי הזוועה. הצדק חייב להישמע, ואנחנו לא נעצור ולא נשקוט לרגע עד שבסופו של דבר יהיה פה איזה שינוי".
לאייל גם חשוב להבהיר לעולם כי אמנם הם תובעים את ראשי חמאס, אבל "באותה שבת לא רק טרוריסטים נכנסו לישראל, אלא גם אזרחים תושבי עזה שהיו שותפים מלאים לכל מעשי הרצח והזוועה. אותם אזרחים שהיום מבקשים סיוע הומניטרי מהעולם".
גל גלבוע דלאל הגיע למסיבת נובה יחד עם אחיו גיא. הוא ניצל, וגיא נחטף. "אני כרגע עובד במשרה מלאה בלעשות מה שאני יכול בשביל אח שלי", סיפר על ההחלטה להצטרף למשלחת, "אין הרבה הזדמנויות להגיע להאג להציג את הסיפור שלנו ובאמת לנסות לגרום לבית המשפט הבינלאומי להפעיל סנקציות על ראשי חמאס. במקביל, המטרה היא להפעיל קצת יותר לחץ בינלאומי כדי להחזיר אותם כמה שיותר מהר. כל עוד יש לי את האופציה להשמיע את הסיפור בתור מי שהיה שם ויודע מה קרה כניצול בעצמי, זה המעט שאני יכול לעשות".
2 צפייה בגלריה
גל גלבוע דלל, אחיו של החטוף גיא גלבוע דלל, בהאג
גל גלבוע דלל, אחיו של החטוף גיא גלבוע דלל, בהאג
גל גלבוע דלאל
(צילום: יעל צ'כנובר )
לעצרת הגיע גם יזהר ליפשיץ, בנם של עודד ליפשיץ שעודו חטוף - ושל יוכבד ששוחררה. "זה אירוע היסטורי", קבע, ואמר כי "כשישמעו את עדויות הניצולים, נשמע פחות הכחשה של מעשי הזוועה ב-7 באוקטובר".
יעלה דוד, אחותו של אביתר דוד, הסבירה כי היה חשוב לה לקחת חלק במשלחת. "מרגש אותי לראות את התמיכה מכל המדינות", אמרה. "גם אם היא קטנה".
והתמיכה שיעלה סיפרה עליה אכן הורגשה, כשמאות בני אדם חיכו למשפחות בשטח העצרת - יהודים, ישראלים והולנדים כאחד. אחת מהן היא אידה, הולנדית שהגיעה לתמוך ואף אחזה בתמונתו של אברה מנגיסטו. "אני לא מצליחה להבין למה העולם נגד ישראל", אמרה.

"להדק את הטבעת על סינוואר"

רז בן עמי, ששוחררה משבי חמאס לאחר שנחטפה מביתה בקיבוץ בארי יחד עם בעלה אוהד, שמוחזק עדיין בידי חמאס ברצועת עזה, אמרה בעצרת מחוץ לבית הדין כי "היום זה יום האהבה, ובעלי אוהד - אהבת חיי ואבי הבנות שלי - עדיין בשבי. הגענו לפה היום כדי לדרוש צדק, העולם לא יכול להישאר בשקט. כל שנייה שהבעל שלי שם מסכנת את החיים שלו. אין לו זמן".
2 צפייה בגלריה
רז בן עמי בעצרת תמיכה במשפחות החטופים מחוץ לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
רז בן עמי בעצרת תמיכה במשפחות החטופים מחוץ לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
רז בן עמי נואמת בעצרת מחוץ להאג
(צילום: אייל רדושיצקי)
בהמשך השמיע איתי רגב, ששוחרר יחד עם אחותו מיה מהשבי, את שיחת הטלפון האחרונה שלה עם אביהם לפני חטיפתם. גם ימית אשכנזי, אחותה של דורון שטיינברכר שמוחזקת בשבי, השמיעה את ההקלטה האחרונה של אחותה צועקת לחברות שלה "תפסו אותי", לפני שנחטפה. בין בני המשפחה שהגיעו להאג, נמצאות גם הדר דניאל ורומי כהן. הן רק בנות 19, נלחמות להשבתם של אחיהם התאומים מהשבי, עוז דניאל ונמרוד כהן. הם נחטפו יחד בעת שהגנו כחיילים על הגבול, ועד כה משפחותיהם נמנעו משיח תקשורתי בשל הפחד מזיהוי ילדיהם כחיילים. כעת, הן החליטו שלא לשתוק עוד.
"חוסר הוודאות הוא קשה עד כאב", סיפרה הדר לפני העלייה למטוס, "תאומים זו שותפות לכל החיים. בחיים לא האמנתי שכדי לדעת מה מצבו של עוז אצטרך לחכות לסרטון שיפרסם ארגון טרור אכזרי. גם לא העלתי בדעתי שאחרי 131 ימים אמשיך לדעת את מה שאני יודעת מהיום הראשון: כלום. לא נאפשר את הנרמול הרווח בעולם בנוגע לאכזריות ומעשי הטרור של אונס. אני רק בת 19, את המשך חיי אני רוצה להעביר עם עוז כאן איתי. הדור שלנו הוא שיקבע איך ייראה העתיד, ולכן עלינו לעשות הכל כדי לוודא שהמשך חיינו לא ייראה כמו עכשיו, כי אלו לא חיים. הגיע הזמן שהצדק ייעשה". רומי הוסיפה כי "התחושה העיקרית שלי היא חוסר אונים. המחשבה על מה שאח שלי עובר כשהוא שם ואני כאן, ואין לי איך לעזור לו. אני מתגעגעת אליו. כל כך קשה לי להיות רחוקה מהבן אדם האהוב עליי, שתמיד מגונן ושומר עליי.
"הגעתי להאג כי השואה מ-7 באוקטובר לא נגמרה. היא ממשיכה ברגעים אלו. אנחנו חייבים לעצור את הזוועות שמתרחשות עכשיו ולשחרר את כל החטופים, ולחשוב גם על העתיד, שאסון כזה לא יקרה שוב. אני פונה לכל הצעירים והצעירות שבגילי בעולם: תתעוררו! תסתכלו על העתיד שלכם. זה תלוי בנו. אנחנו דור העתיד והכוח לשינוי בידיים שלנו. אנחנו חייבים להיות בצד הנכון של ההיסטוריה".
יחד איתן הגיעו האבות שלהן, אמיר דניאל ויהודה כהן. בעל כורחן, הפכו שתי המשפחות למשפחה אחת. יהודה: "הגענו להאג כדי שחמאס ישלם על פשעיו, כדי להדק את הטבעת על סינוואר". אמיר הוסיף כי "אני חושב שבסוף אין חזק ממראה עיניים. הסיפורים שאנחנו מציגים הם קשים, אנחנו חייבים לזעזע את העולם".
פורסם לראשונה: 23:30, 14.02.24