הריאיון עם ח"כ צחי הנגבי
(צילום: גיל יוחנן, סטס קופולו)

ח"כ צחי הנגבי (הליכוד) התייחס הבוקר (שלישי) להודעת ראשי מפלגות האופוזיציה ששייכות ל"בלוק נתניהו" כי מעתה יתנגדו באופן גורף לכל חוק ממשלתי שתעלה הקואליציה במטרה להפיל את הממשלה. "ברגע שהממשלה איבדה את הרוב בכנסת, ולפי הסקרים איבדה את הרוב בציבור, לא יהיה הגיוני לתבוע מהאופוזיציה להציל אותה מעצמה", אמר ח"כ הנגבי בריאיון לאולפן ynet.
נכון לעכשיו המצב בכנסת הוא תיקו 60 בחלוקה לקואליציה ואופוזיציה. "בלוק נתניהו" כולל את מפלגות הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה וכן את חברי הכנסת עמיחי שיקלי שהופרש מימינה ועידית סילמן שפרשה מהקואליציה. באופוזיציה עוד ששת חברי הכנסת של הרשימה המשותפת.
נתניהו בהצהרה לתקשורת
(צילום: אלי מנדלבאום )

"אם יהיו הצעות שנחשוב שמן הראוי לאמץ, למשל הצעות שהצענו לקואליציה לתמוך בהן בכל הנוגע למאבק בטרור, לשלילת קצבת מחבלים ערבים-ישראלים שביצעו מעשי רצח, שלילת ביטוח לאומי מהמשפחות שלהם והריסת בתי מחבלים, זה יהיה מוזר שאנחנו נכשיל אותן", אמר ח"כ הנגבי. "באופן כללי, תפקיד האופוזיציה מטבע הדברים זה להכשיל את הממשלה".
על השאלה האם יש אפשרות להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, השיב ח"כ הנגבי: "להערכתי אין אופציה ממשית כזאת. נכון שזו החלופה הטובה ביותר, לא ללכת לבחירות נוספות לאחר תקופת משבר ארוכה של בחירות חוזרות ונשנות, אלא להתבסס על הכרעת הציבור בכנסת ובבחירות האחרונות לכנסת.
"כמו שכולנו יודעים יש באופן עקרוני תמיכה בכנסת הזו בהשקפות העולם של המחנה הלאומי, ומתוך ההתנגדות האישית לנתניהו חלק מן המפלגות שהיום שותפות לקואליציה החליטו להימנע מלחולל ממשלה לאומית הרמונית. האם הנפילה של הממשלה צפויה? להערכתי לא רחוק. האם יחול שינוי בגישת המפלגות? אני סקפטי בעניין הזה".
- השניים שרלוונטיים לכך הם גדעון סער ובני גנץ. "לכאורה גם המפלגה של ליברמן רלוונטית, אבל זו אפילו לא ספקולציה כי אנחנו מכירים את הגישה של ליברמן בכל הנוע למרכיבי האופוזיציה. זה נכון שאם יש שתי מפלגות שמחפשות קווים מחדש למחנה המסורתי שלהן, בכנסת הזו ניתן לכונן ממשלה יציבה - ממשלת ימין-מרכז. מהיכרותי עם הנושאים האישיים והיחסים האישיים בין המנהיגים, אני מעריך שאם הממשלה לא תחזיק מעמד, החלופה תהיה בחירות חדשות והכרעת הציבור".
- האם אפשר לבנות על זה שאיילת שקד תבוא אליכם לליכוד? "כידוע ימינה, זכרה לברכה, גם אם כל השבעה מתייצבים לצד נתניהו, עדיין אנחנו מגיעים ל-59. כך שהשאלות האלה פחות רלוונטיות, השאלה הרלוונטית היא האם יש סבירות שמפלגה שהיום נשבעת בכל תוקף שהיא לא תשב עם הליכוד ולא תהיה חלק מקואליציית ימין בכנסת הזאת, האם היא תעשה שינוי של 180 מעלות בעמדתה, ולכן זה לא קשור לאיילת שקד".
הריאיון עם סגן שרת הכלכלה יאיר גולן
(צילום: סטס דופולו)

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ), התייחס במשדר לאמירות שכיוון יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער לרע"מ, שלפיהן כל התנגדות בקואליציה לחוק ממשלתי מעידה על כך שלמתנגד אין רצון בהמשך קיום הממשלה. "גדעון מודע היטב לכך שללא העברת 'חוק יו"ש' (החוק שמסדיר את המציאות המשפטית ביהודה ושומרון), תיווצר פה לקונה משפטית בלתי מתקבלת על הדעת.
"אני לא בטוח שמנסור עבאס בקיא בפרטים. צריך לשבת איתו ולהסביר לו כמה המצב בלתי אפשרי, ושהוא לרעת כל האינטרסים שהוא מנסה להגן עליהם, בראש ובראשונה על שלטון החוק ואכיפתו ביהודה ושומרון", אמר סגן השרה גולן.
הוא הוסיף: "לעולם החיבור בין שמונה מפלגות בקואליציה יישאר מורכב. אני משוכנע שבשיח ענייני ומקצועי אפשר לפתור את זה, בעיניי בקלות. כל שבוע יזמן לנו משברון מסוג כזה הוא אחר. אנחנו נצלח את המשברים האלה, אני לא מוטרד מזה יותר מדי".
- אתם בונים על האופוזיציה, היא לא חייבת להציל אתכם. "לא חשבתי לרגע שהאופוזיציה צריכה להציל אותנו והיא גם לא תציל אותנו. הממשלה הזו יודעת לתפקד יפה מאוד גם ללא חקיקה נמרצת בכנסת. האתגר האמיתי הוא העברת התקציב, כל השאר זה מכות קלות בכנף. לא נעים, לא נוח ומעצבן - אבל אני חושב שנצלח את העניין הזה. אני מקווה שהאופוזיציה תגלה בגרות ותדע איפה נכון לשתף פעולה ואיפה נכון להתנגד. בסוף יש אזרחים שצריך לשרת ולא רק את ביבי, ביבי וביבי".
הריאיון עם שר הרווחה מאיר כהן
(צילום: גיל יוחנן, סטס קופולו)

שר הרווחה מאיר כהן (יש עתיד) אמר בהתייחסו לקשיים של הקואליציה: "אין שום ספק שיש מורכבות בזה שאתה 60-60. נכון, לעיתים הלהבות עולות, אבל בסופו של דבר אני אומר לכל אלה שמספידים השכם והערב - הממשלה הזו קיימת ותהיה קיימת. היא עושה דברים טובים, מעבירה דברים מצוינים, ואני שמח שהוויכוחים הם על דברים ענייניים - פריפריה, בדואים בנגב, רמת פשיעה ותקציבים כדי להפוך את המדינה הזאת למקום טוב".
בנוגע לאיומים שנשמעים באופוזיציה, אמר השר כהן: "רק לפני שבועיים, אני כשר הרווחה, דאגתי שארבעה חוקים טובים של האופוזיציה יעברו. האופוזיציה בחרה לעשות הכול כדי לפגוע. להצביע נגד ילדים עם מוגבלויות זו חציית קו אדום. להצביע נגד דבר שהוא המדיניות והשליטה שלנו ביהודה ושומרון זו חציית קו אדום".
- בסוף זו פוליטיקה, זו קצת תמימות מצדך. "לפני שנה אמרו שלא נקים את הממשלה, אחרי זה אמרו שלא נעבור את המושב הזה ואחרי זה את המושב האחר. בינתיים אנחנו מתפקדים ועסוקים ביומיום. אני מקווה ונעשה הכול כדי שיאיר לפיד יגיע לרוטציה ויגיע להיות ראש ממשלה, ראש ממשלה מצוין. מעשיו והתנהגותו מוכיחים בימים האחרונים שהוא ראוי להיות ראש ממשלה".