ה-J6 Prison Choir, "מקהלה" המורכבת מאסירים שנשלחו לכלא בגין השתתפותם בפריצה לבניין הקונגרס ב-6 בינואר 2021, הוציאה בסוף השבוע הקלטה שבה היא משתפת פעולה עם לא אחר מאשר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מי שמואשם על-ידי יריביו כי הוא עצמו הסית את ההמון להסתער על הקפיטול.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב משפט סנאט דונלד טראמפ ג'ייק צ'נסלי מהומות קונגרס קפיטול
ארה"ב משפט סנאט דונלד טראמפ ג'ייק צ'נסלי מהומות קונגרס קפיטול
טראמפ והפורץ ג'ייקוב צ'נסלי, שנודע כ"מפגין עם הקרניים", בזמן המהומה בקפיטול
(צילום: AFP, gettyimages)
ההקלטה של טראמפ והאסירים:

ההקלטה שפרסמה קבוצת האסירים ביום שישי נקרא Justice for All ("צדק לכול"), ובמסגרתה הם נשמעים שרים את המנון ארה"ב, וטראמפ נשמע מדקלם את השבועה לדגל ארה"ב. לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, את החלק שלהם הקליטו האסירים מבית הכלא שבו הם מוחזקים בוושינגטון הבירה, ואילו טראמפ הקליט את חלקו באחוזת מאר א-לאגו שלו בפלורידה.
לפי גורמים המקורבים לטראמפ, הנשיא לשעבר השתתף בהקלטה בעקבות בקשה שקיבל מארגון המסייע למשפחותיהם של מתפרעי 6 בינואר 2021 שנשלחו לכלא. במסגרת ההפקה הקליטו עצמם כ-20 אסירים שרים דרך הטלפון בבית הכלא, שם נוהגים חלקם לשיר את ההמנון מדי לילה.
6 צפייה בגלריה
תמונות השנה של רויטרס 2021 פריצה קונגרס 6 בינואר ארה"ב
תמונות השנה של רויטרס 2021 פריצה קונגרס 6 בינואר ארה"ב
מתפרעים על מדרגות הקונגרס ב-6 בינואר 2021. טראמפ השתהה מאוד עם הקריאה לסגת
(צילום: רויטרס)
השמעת הבכורה של ההקלטה, שאורכה שתי דקות ו-20 שניות, נעשתה בפודקאסט של איש הימין הקיצוני ועוזרו של טראמפ לשעבר סטיב באנון. כעת היא זמינה ביוטיוב, באפל מיוזיק ובספוטיפיי.

טראמפ אמר: אשקול חנינה מלאה לפורצים

מהומות הקפיטול, נזכיר, הן האירוע שהתרחש חודשיים אחרי הבחירות לנשיאות של שנת 2020, אז הסתערו המונים מתומכי טראמפ על הקונגרס בשעה שבמקום נערכה הישיבה שבה היה אמור הסנאט לאשר את ניצחון ג'ו ביידן בבחירות. במקביל לישיבה קיים טראמפ, שטען כי הניצחון בבחירות נגנב ממנו, עצרת סוערת ליד הבית הלבן, ובה קרא לאוהדיו לצעוד אל בניין הקפיטול, מושבו של הקונגרס, ו"להילחם" כדי לסכל את מינוי ביידן.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
גז מדמיע בניסיון לעצור את המסתערים. 5 שוטרים התאבדו
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
 ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס מפגין בחדר של ננסי פלוסי
 ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס מפגין בחדר של ננסי פלוסי
אחד הפורצים מניח את רגליו על שולחנה של יו"ר בית הנבחרים דאז, ננסי פלוסי
6 צפייה בגלריה
חבר קונגרס עם מסיכה בתוך הקונגרס
חבר קונגרס עם מסיכה בתוך הקונגרס
חבר קונגרס עוטה מסכת גז בזמן הפריצה לקונגרס, לפני שנתיים
זמן קצר אחר כך הסתערו ההמונים על הבניין וזרעו בו הרס, תוך שהם מחפשים את יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי וסגן הנשיא מייק פנס כדי לפגוע בהם. עברו שעות עד שהנשיא טראמפ נענה לדרישה שיפרסם סרטון ובו יקרא להמונים לסגת. באירוע, שזעזע את אמריקה עמוקות, נהרגו חמישה בני אדם, ובשנתיים שחלפו מאז התאבדו לפחות חמישה שוטרים ממשטרת הקפיטול שהתקשו לשאת את הטראומה.
נכון להיום נתפסו יותר מ-1,000 מהפורצים לקפיטול, וכ-500 מהם כבר הודו באשמה. חלקם האשימו בדיעבד את טראמפ כי הוליך אותם שולל ואז נטש אותם. טראמפ מצדו ניפק בשנה האחרונה שלל הצהרות אוהדות כלפי הפורעים, וצייר רבים מהם כפטריוטים תמימים שנרדפים על-ידי הממסד. לאחרונה הצהיר כי אם ינצח במרוץ לנשיאות ב-2024 – שבו הוא מתכוון להשתתף – ישקול ברצינות רבה להעניק חנינה מלאה לפורצים.