(צילום: דו"צ, אבי חי)

בצה"ל רצו להתמקד אתמול (שני) בחילופי הרמטכ"לים אביב כוכבי והרצי הלוי, אך בזרוע הצבאית של חמאס קלקלו את התוכניות ושלחו "מתנת כניסה" לרמטכ"ל ה-23, בדמות התיעוד שבו נראה לכאורה אברה מנגיסטו לראשונה מאז נפל בשבי לפני יותר משמונה שנים. כמעט יממה חלפה מאז, אך בישראל עדיין לא אישרו רשמית את אותנטיות הסרטון. גם דובר צה"ל, תת-אלוף רן כוכב, התעקש הבוקר כי עוד מוקדם לקבוע עד כמה הוא אמין.
עם זאת, ההערכה בישראל היא שאכן מדובר בתיעוד אותנטי של מנגיסטו, והבוקר טוענים בחמאס כי הוא צולם לאחרונה. דובר חמאס חאזם קאסם אמר כי מדובר בסרטון אותנטי שצולם "בשבועות האחרונים". "הכיבוש לא יראה את חייליו השבויים עד עסקת חילופים מכובדת", הבהיר.
"לא הייתי רוצה לאשר או להכחיש מה היא רמת האמינות של הסרטון הזה", אמר תא"ל כוכב בריאיון לאולפן ynet. לדבריו, "זו בעיקר מניפולציה שעושה חמאס, שמחזיק באזרח ישראל כבר כמעט תשע שנים, אזרח שחצה את הגבול כשהוא אינו בריא. זה דבר ציני שאינו ראוי ומעיד יותר מהכול על המצוקה בה נמצא חמאס. אני מציע שלא ניתן לה פתחון פה בניסיון למשוך את תשומת הלב של התקשורת הישראלית להתנהגות הלא-ערכית והלא-חוקית של חמאס".
4 צפייה בגלריה
תת אלוף רן כוכב
תת אלוף רן כוכב
תת-אלוף רן כוכב, מסרב לאשר אם הסרטון אמין. "נמשיך לבדוק"
(צילום: דובר צה"ל)
צפו: אחיו של אברה מנגיסטו בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אבי חי)

תא"ל כוכב אף טען כי לא רק בצבא מתקשים להגיד האם מדובר בתיעוד מהימן, ואמר כי "אני לא יכול לאשר אם מדובר בתמונתו או בקולו של מנגיסטו. גם משפחתו מתקשה להגיד את זה בוודאות וגם במערכת הביטחון כולם". זאת על אף שאחיו יאלו מנגיסטו אמר הבוקר לאולפן ynet כי "ב-99% זה אברה, אנחנו מקווים שזה באמת הוא". הוא ציין: "במראה זה הוא, בקול זה לא הוא". אמו צפתה אמש בסרטון לראשונה ואמרה כי היא "מזהה אותו". כוכב הוסיף בתגובה כי הסרטון ימשיך להיבדק גם בשעות הקרובות וציין כי מערכת הביטחון כולה בקשר עם משפחתו.
"מערכת הביטחון כולה עוסקת לילה כיום בסוגיית השבויים והנעדרים ואני מאוד מקווה שנמשיך ונצליח לעמוד במשימה", אמר דובר צה"ל. הוא התייחס לתחושת הפספוס של הרמטכ"ל היוצא, רב-אלוף במיל' אביב כוכבי, שאמר בריאיונות הפרידה שלו כי הוא "לא הצליח לעמוד במשימת השבת הבנים" ואמר כי הוא "מקווה מאוד שהרמטכ"ל הנכנס, רב-אלוף הרצי הלוי, יצליח במשימה החשובה". הודאת הכישלון של כוכבי, יש לציין, הופיעה גם בסרטון שהפיצה הזרוע הצבאית של חמאס אתמול.
יאלו מנגיסטו הגיב בריאיון גם על התחושות שהיו לו בפעם הראשונה שצפה בסרטון: "בהתחלה נבהלתי והתרגשתי בו-זמנית. הבנתי מצד אחד שזה הוא, מצד שני הכול השתנה במראה. אני יודע שהוא חי וזה אמיתי. אמא לא צריכה סרטון. אמא בוכה בכל פעם שמזכירים את השם שלו, אז קל וחומר אתמול. זה היה רגע קשה מאוד".
הוא מתח ביקורת על הדרג המדיני ואמר: "כשפוגשים אנשי צבא פוגשים אנשים אמיתיים עם רצון לעבוד, אבל כשאני פוגש פוליטיקאים - רק הבטחות ומילים. קשה לי מאוד להאמין לדרג המדיני". הוא קרא לממשלה החדשה "לפעול בכל דרך כדי להחזיר את אברה אלינו, לביתו". בשיחה עם ynet הוא ציין כי "המשפחה בסערת רגשות. שפת הגוף, המראה, מצביעים על כך שזה הוא. בראש אנחנו מעכלים את זה, אבל הלב מתקשה להאמין".
4 צפייה בגלריה
בחמאס מאיימים לחטוף עוד חיילים. דו"צ: "הארגון במצוקה"
בחמאס מאיימים לחטוף עוד חיילים. דו"צ: "הארגון במצוקה"
בחמאס מאיימים לחטוף עוד חיילים. דו"צ: "הארגון במצוקה"
חבר הנהגת חמאס, עלי אל-עאמודי, איים במקביל כי הארגון "יגדיל את מספר החיילים בשבי" כל עוד לא תתבצע עסקת חילופי שבויים. לדבריו, שחרור האסירים בישראל הוא בלתי-נמנע. דובר צה"ל ענה לו בריאיון: "לא הייתי רוצה לעסוק בהתראות מודיעיניות. יש רצון של חמאס לנסות ולמשוך את תשומת הלב הציבורית כדי להניע עסקת שבויים ונעדרים. נכון יהיה לעשות את הדברים האלה בחדרי חדרים. חמאס במצוקה, והישגי מבצע שומר החומות ועלות השחר מראים יותר מכל את מצבה של תנועת החמאס".
- יש כרגע תנאים טובים יותר לעסקה בגלל ה"מצוקה" המדוברת של חמאס? "אני מתעקש לא לדבר על משא ומתן מול חמאס בתקשורת. יש מקומות אחרים לעשות את הדבר הזה. הדרך שלהם צינית ומניפולטיבית ויש לנו ציפייה לדרך חוקית, מוסרית, הומניטרית ואנושית".

"גלנט אמר בקולו: הצבא כפוף לרמטכ"ל"

תא"ל כוכב התייחס בריאיון באולפן גם לטקסי החלפת הרמטכ"לים אתמול, בצל קרב הסמכויות שגלש גם לעימותים פומביים בין הרמטכ"ל היוצא כוכבי לשר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. "אנחנו מאוד מקפידים בכל השנים, וגם בתקופה המורכבת הזאת, לנסות ולגדר את צה"ל מכל השפעה שאינה השפעה ביטחונית", אמר.
טקס הענקת דרגת רב-אלוף לרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי במשרד רה"מ
(צילום: גיל יוחנן, לע"מ)

4 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
המסר של גלנט לסמוטריץ'
(צילום: אוהד צויגנברג, יואב דודקביץ', מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
המתנחלים בכרזות נגד יהודה פוקס ורן כוכב
המתנחלים בכרזות נגד יהודה פוקס ורן כוכב
הכרזות נגד דובר צה"ל. הוא הגיב: "גאה לשרת את עם ישראל"
שר הביטחון יואב גלנט אמר בנוכחות סמוטריץ' אתמול כי "בין סמכות לאחריות במערכת הצבאית עובר מושג יסוד אחד: אחדות הפיקוד. לכל חייל וקצין – מפקד אחד, ומעל כולם הרמטכ''ל, הדרג הפיקודי העליון בצבא, הכפוף לשר הביטחון ונתון למרות הממשלה. מתוקף תפקידי וכמתחייב מן החוק, אפעל כדי שהרמטכ''ל, רב-אלוף הרצי הלוי, יוכל לממש את אחריותו. אוודא כי לחצים חיצוניים – פוליטיים, משפטיים ואחרים – נעצרים אצלי ולא מגיעים לשערי צה"'ל".
דובר צה"ל גיבה את דברי גלנט: "אנחנו מתעקשים לשמור את צה"ל ממלכתי, ענייני, מקצועי ולא לתת לשום השפעה שאינה השפעה ביטחונית להשפיע על פעולות. לא רק מבחינת צה"ל, מבחינת מדינת ישראל יש שר ביטחון והוא המנחה את ראש המטה הכללי".
כוכב התייחס גם לתקרית שבה הוא עמד בעין הסערה לפני מספר חודשים, אז ביהודה ושומרון הפיצו כרזות נגדו ונגד אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס בטענה שהם שבויים ב"תפיסת אוסלו" ולא יוצאים נגד גל הטרור. "אני לא נושא האייטם הזה", הבהיר, "אני משרת ציבור למעלה 30 שנה כלוחם, כמפקד קרבי, כקצין וגאה מאוד להיות דובר צה"ל. אנחנו משרתים את הציבור, וזהו. מכיוון ששירתי בלבנון, ביהודה ושומרון, בעזה ובכל המקומות האלה, ועשיתי תפקידים שהם תפקידים משרדיים, אני לא רואה ב'פקיד' מילת גנאי. אנחנו גאים לשרת את עם ישראל".