טסים לבריטניה לפני שהופכת למדינה אדומה: "ישראלים מכרו כרטיסים למשחקי כדורגל"
(צילום: אריק מרמור)

בחצות הלילה (בין חמישי לשישי) בהתאם להוראות הממשלה ומשרד הבריאות יהפכו בריטניה ודנמרק למדינות אדומות בשל התפשטות זן אומיקורון בהן. המשמעות - ישראלים לא יוכלו לטוס אליהן, אלא באישור ועדת חריגים. אלה שיחזרו מהן, גם אם שהו בהן לפני הפיכתן לאדומות, יאלצו להיכנס לבידוד של שבוע - חלק בבידוד ביתי וחלק בבידוד במלונית - ולבצע שתי בדיקות PCR.
"מוגנים" (מחוסנים בבוסטר או מחוסנים בשתי מנות בחודשים האחרונים או מחלימים בחצי השנה האחרונה) ישהו בבידוד ביתי ואילו "לא מוגנים" יופנו לאחת משתי מלוניות הקורונה הפועלות כיום בישראל.
10 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"מקבלים את גזירת הבידוד". התורים בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)

ראשי משרד הבריאות שהודיעו על המהלך לפני שלושה ימים, ומאז דחו את ההחלטה שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה כבר הלילה למחר. בנוסף, הם הודיעו כי יפרסמו בתדירות גבוהה אילו מדינות הפכו לאדומות ולא ניתן יהיה לטוס אליהן. אמש, רגע לפני הצורך באישור ועדת חריגים, מאות נוסעים מיהרו לעלות על טיסות לממלכה הבריטית.
בטיסה שהמריאה מנתב"ג ב-16:25 מצאנו דיפלומטים בריטיים שהחליטו לשוב הביתה לפני שיהיה מאוחר, ישראלים שחיים בלונדון והיו כאן בחופשה שקוצרה מוקדם מדי לטעמם כדי לשוב הביתה וגם כמה ישראלים אמיצים שהחליטו לטוס לחופשה באנגליה, ולקחת על עצמם את "גזירת" הבידוד.
10 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"גם אנחנו היינו אדומים". נוסעים בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
10 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
10 צפייה בגלריה
טטיאנה מלנצ׳וק
טטיאנה מלנצ׳וק
"לדעתי אין טעם לבידוד, התחסנתי". טטיאנה מלנצ'וק, תפגוש את בתה שלומדת בלונדון
(צילום: אריק מרמור)
טטיאנה מלנצ'וק מרמת גן הגיעה לשדה בסערה, וסיפרה כי החליטה לטוס מהרגע להרגע כדי לבקר את בתה שלומדת בלונדון ועימה לא נפגשה שנתיים. "אני מקווה שעד יום שני יבטלו את הבידוד. התלבטתי מאוד ובסוף התחסנתי ולדעתי אין טעם לבידוד. אם היינו מחזקים את הגוף ושומרים מרחק אף אחד לא היה חולה וצריך לחיות עם המחלה. אני לא דואגת לטוס למדינה אדומה, גם אנחנו היינו אדומים".
אבי סטרן הבריטית שעשתה עלייה לא מזמן החליטה לנצל את המצב ולטוס הביתה ללונדון להיות עם המשפחה בחג המולד. "הייתי אמורה לטוס בשבוע הבא ולחזור. אני גרה לבד ואני לא רוצה להיות במלון, אז לבינתיים קניתי כרטיס לכיוון אחד", היא מספרת ומבטיחה: "אשוב כשזה יהיה אפשרי".
10 צפייה בגלריה
דניאל מרדר
דניאל מרדר
"ישראלים נתקעים פה ומוכרים כרטיסים למשחקי כדורגל". דניאל מרדר, מיהר להקדים את טיסתו
(צילום: אריק מרמור)
10 צפייה בגלריה
חנן שטרן
חנן שטרן
"לקחנו בחשבון את הבידוד". חנן שטרן
(צילום: אריק מרמור)
לדבריה, השנתיים האחרונות ללא משפחתה בארץ היו קשות. "הוריי לא היו יכולים להגיע לישראל ואני עולה. אני חושבת שצריכים להיות החרגות כי זה לא פייר לעולים ואין כבוד אלינו. אני רוצה לראות את המשפחה שלי".
דניאל מרדר מתל אביב המתגורר בלונדון בארבע השנים האחרונות, סיפר כי מיהר להקדים את טיסתו. האחרון אף שיתף אותנו בסערת הכרטיסים המתחוללת כרגע ברשת. "לא נתנו לנו יותר מדי ברירות. אני בקבוצות בפייסבוק יש כאלו שרצים ללונדון חזרה הביתה או ישראלים שמוכרים כרטיסים למשחקי חג המולד בליגה האנגלית כי הם נתקעים פה".
השהייה בארץ נתנה לו פרספקטיבה לגבי ההתייחסות לקורונה בארץ לעומת בבריטניה והוא בינתיים מאמין יותר בדרך הישראלית. "זה מרגיש שמי שמסתכל על ישראל רואה את העתיד. למשל רק עכשיו אני אלך לעשות בוסטר באנגליה, שם גם הוסיפו בידוד של שלושה ימים למי שחוזר. אבל עדיין, מי שמסתובב בלונדון מרגיש כאילו אין קורונה".
10 צפייה בגלריה
אילנה מור
אילנה מור
"יש קצת התרגשות יתר בארץ". אילנה מור, טסה לפגוש את בנה מניו יורק - בלונדון
(צילום: אריק מרמור)
10 צפייה בגלריה
אופק טפר
אופק טפר
"ביטול היה קורע לנו את הכיס". אופק טפר, חייל משוחרר
(צילום: אריק מרמור)
10 צפייה בגלריה
רוזלין אלפר
רוזלין אלפר
"לא מפחדת, רק רוצה לחגוג". רוזלין אלפר, טסה לחגוג את חג המולדון בלונדון
(צילום: אריק מרמור)
חנן שטרן ואילנה מור מגבעת עדה החליטו לטוס ללונדון עם כלל בני המשפחה ולפגוש בה את בנם שמגיע לשם מניו יורק. "תכננו את הטיול ולקחנו בחשבון את הבידוד", הם אומרים. "במסגרת זה שנמאס מהקורונה בכלל, אנחנו מבינים שיש עלויות ומורדות אבל אני חושבת שפה בארץ יש קצת התרגשות יתר", טענה מור. "יש חכמים מאיתנו שמקבלים את ההחלטות. שמענו שבלונדון פחות שומרים אבל אנחנו נישמר בטוח".
אופק טפר ובת זוגו לא היו מוכנים לוותר על הטיסה הראשונה שלהם כזוג חיילים משוחררים, לה חיכו כל כך הרבה. "אנחנו חיילים משוחררים וטסים לתקופה ארוכה. זה היה קורע לנו את הכיס אם היינו מבטלים. זה צריך להיות עם התראה מראש או אזהרה ולא 'עוד שלושה ימים'. זה לא משהו שאפשר לבטל מעכשיו לעכשיו אין לנו מה לעשות עם זה".
רוזלין אלפר מהוד השרון נסעה אף היא ללונדון בכדי לחגוג את חג המולד עם המשפחה לאחר שלא ראתה אותם שנתיים. "הייתי מתוכננת לשבת וברגע ששמעתי הזזתי את הטיסה מיד. אני לא מפחדת ורק רוצה לחגוג את החופש. הם מגזימים בטירוף, וסתם. הבנתי שאנשים לא ממש חולים מזן האומיקרון, צריך לחיות את החיים לצד הקורונה".
10 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
סגירה הדרגתית של העולם. "זה לא נראה טוב"
(צילום: יריב כץ)
אמש הודיע משרד הבריאות על צירופן של שבע מדינות לרשימת המדינות האדומות. לרשימה נוספו אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת, שבדיה ואיחוד האמירויות. ההחלטה תכנס לתוקף ב-19 בדצמבר בחצות (בלילה שבין ראשון לשני), בכפוף לאישור הממשלה וועדת החוקה של הכנסת.
גורם בכיר במשרד הבריאות אמר ל-ynet שלשום כי המשמעות בפועל של הגדלת רשימת המדינות האדומות היא סגירה הדרגתית של העולם כי "המצב לא נראה טוב". לפי ההחלטה שהתקבלה שלשום בדיון אצל ראש הממשלה נפתלי בנט משרד הבריאות יגבש המלצה לרשימת המדינות המעודכנת בתדירות גבוהה יחסית, וזו תיכנס לתוקף בכפוף לאישור הממשלה וועדת החוקה של הכנסת.
פורסם לראשונה: 22:51, 15.12.21