ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (חמישי) כי "איש מחאה דחף את הרב ליאו די ששכל את רעייתו ובנותיו בפיגוע טרור רצחני רק בגלל שעטה טלית והחזיק בארבעת המינים בלב תל אביב". נתניהו האשים כי "אין גבול לשנאה ולטירוף", וקרא: "תתביישו".
התפילה בכיכר דיזנגוף, אתמול בבוקר
(צילום: מוטי קמחי, ILTV News)

דברי נתניהו מגיעים אחרי התפילה בכיכר דיזנגוף, שאותה הוביל די. בשיחה עם ynet אתמול הוא דחה את הטענות לאלימות, ואמר: "הייתה תפילה מקסימה ומכובדת. היו אולי חמישה עד עשרה אנשים שהפריעו ועשו רעש, אבל היה בסדר ולא הפריעו לי".
די הוסיף: "התפללנו שעה וחצי וסיימנו את התפילה למרות האנשים שהגיעו להפריע, שלא מאמינים בחופש דת וזכויות אדם". לדבריו, הוא הגיע מאפרת להשתתף בתפילה בתל אביב כדי לצאת נגד "מה שקרה בכיפור" ולקדם חופש דת. "יש עניין עכשיו של חופש דת בתל אביב, יש ציווי מראש העיר ש'אסור להתפלל ככה ואפשר רק ככה', וזה נגד זכויות האדם וחופש הדת. התפילה הזו הייתה למען חופש דת בתל אביב. ראש העיר כנראה רוצה להפוך את תל אביב לרוסיה הסובייטית, שם יש דת שהיא המדינה וכולם אותו דבר. זו הזכות שלנו להתפלל עם מחיצה, בלי מחיצה, מי שרוצה ואיך שהוא רוצה - זה חופש הדת האמיתי".
אתמול בערב, הגיב עו"ד מיכאל ספרד, האדם ש"דחף" את די, לסערה סביב התיעוד. "וואו, איך אירוע של כלום ושום דבר מתגלגל להאשמה בתקיפת נפגע טרור. גיליתי לפני כמה שעות שאני במרכזו של סיפור שהתנפח, ולתומי חשבתי שאם גם הרב ליאו די אמר שלא הותקף - מישהו יאמין לו. אז ככה: אני האדם המצולם בסרטון וכמובן שלא תקפתי את הרב די", כתב ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר).
ספרד תיאר: "עברתי הבוקר בכיכר דיזנגוף ונחשפתי להתקהלות בשל התפילה שנעשתה שם בהפרדה עם שלט ששימש כפרגוד. רגע לפני מה שרואים בסרטון החתוך, התפתח ויכוח עם אחת הנשים ב'עזרת נשים' כאשר מנהל התפילה (שלא ידעתי מי הוא) ניגש וחצץ בינינו. הוא נעמד ממש עליי, כמעט נוגע בי, ובאמצעות ההגברה שהייתה עליו הסיטואציה הפכה לקשה יותר. ברגע זה הבנתי שהדברים עלולים להתלהט ושאני צריך להיחלץ משם - מה שרואים בסרטון החתוך הוא הניסיון שלי (גם אם גמלוני) להיחלץ מהסיטואציה ולהתרחק. לא ידעתי במי מדובר וכמובן שבלי קשר לחילוקי הדעות בינינו, הרב די חווה טרגדיה בלתי נתפסת שאסור שאף אדם יעבור".
4 צפייה בגלריה
דתיים מתפללים בהפרדה בכיכר דיזנגוף, תל אביב
דתיים מתפללים בהפרדה בכיכר דיזנגוף, תל אביב
התפילה בהפרדה בדיזנגוף
(צילום: מוטי קמחי)
התפילה בכיכר דיזנגוף הגיעה בעקבות העימותים בתל אביב במהלך תפילת ערב יום כיפור לפני כשבוע וחצי. אתמול בבוקר, מתפללים פרסו שלט ששימש כמחיצה ועליו נכתב "תפילה לאחדות עם ישראל". במקום התפתחו עימותים עם תושבים שביקשו להוריד את המחיצה, וכמה ניידות משטרה וסיור עירוני הגיעו למקום. במקביל, ארגון "ראש יהודי", שלא ארגן את התפילה, ערער לבית המשפט העליון על ההחלטה לא לאפשר לו לקיים הקפות שניות בעיר.
הפקחים שהגיעו לכיכר פירקו את המחיצה בעקבות חידוד התקנה העירונית שלא מאפשרת הפרדה במרחב הציבורי, ובהמשך התפילה הנשים הן אלה שהחזיקו את המחיצה. לאחר מכן הסתובבו הגברים בכיכר והציעו לעוברים ושבים ברכה עם ארבעת המינים. יש לציין כי מי שרצה להתפלל ברחבה מעורבת יכול היה לעשות זאת, אך בפועל זה לא קרה והתפילה התקיימה תחת הפרדה.
4 צפייה בגלריה
דתיים מתפללים בהפרדה בכיכר דיזנגוף, תל אביב
דתיים מתפללים בהפרדה בכיכר דיזנגוף, תל אביב
ליאו די, מוביל התפילה
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
דתיים מתפללים בהפרדה בכיכר דיזנגוף, תל אביב
דתיים מתפללים בהפרדה בכיכר דיזנגוף, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בכיכר התפתחו כאמור עימותים בעקבות ההפרדה המגדרית בתפילה, ולמקום הגיעו מפגינים עם מגפונים. בתיעוד מהמקום נראה מתפלל דוחף אישה שצעקה לעברו, ואז אדם אחר דחף אותו והפיל אותו לקרקע. לאחר שאישה שהגיעה למקום ביקשה מדי להפסיק את התפילה, הוא תועד שר לה "עם ישראל חי" עם מיקרופון והולך אחריה. בקואליציה הפיצו ברשתות החברתיות תיעוד חתוך, שאותו פרסם גם נתניהו, שבו נראה לכאורה די נהדף אחורה על ידי מפגין.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ששיתף את הסרטון, כתב אתמול: "התיעוד בו נראה ליאו די נדחף רק בגלל שהעז להתפלל ברחובה של עיר הוא מזעזע ומטריד, אני מגנה את זה בכל תוקף. הנחיתי את המשטרה לפעול באופן נחוש נגד אותם פורעים בדיוק כמו שעצרו את היורקים אתמול לעבר הצליינים". ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד כתב: "פראי אדם שקמים בבוקר ומחליטים לעשות רק רע - מול אדם שחרב עליו עולמו שלוש פעמים בפיגוע אכזרי, ומחליט בכל בוקר לקום ולעשות טוב".
העימותים בדיזנגוף בערב יום הכיפורים
(צילום: יעל צ'כנובר, דנה קופל)

סגנית ראש העיר תל אביב, מיטל להבי, מסרה בעקבות האירועים: "מדובר על מיעוט קיצוני-משיחי שמגיע לתל אביב כדי ליצור פרובוקציה. עצוב לי שהם משתמשים בחגים היהודיים כדי לפלג ולשסע את העם, בדיוק כמו שביזו את כבוד יום הכיפורים. אנחנו לא נאפשר הפרדה מגדרית במרחב הציבורי בתל אביב ואני מצפה מהפיקוח העירוני לאכוף זאת בשטח. אנחנו נעמוד מול הגרעינים התורניים הקיצוניים כחומה בצורה במועצת העיר ונחסום את הניסיונות שלהם לפגוע באורח החיים הליברלי בעיר".
עיריית תל אביב, נזכיר, ביטלה את ההיתרים שנתנה לעמותת "ראש יהודי" לקיום אירועים במרחב הציבורי בסוכות, אחרי הפרת הנחיות העירייה והחלטת בית המשפט בערב יום הכיפורים בתפילה בדיזנגוף. בשל כך בוטל ההיתר להקמת סוכה ברחבת זמנהוף בעיר, וכן ההיתר לקיום הקפות שניות בשמחת תורה בכיכר דיזנגוף.
4 צפייה בגלריה
ישראל זעירע
ישראל זעירע
יו"ר "ראש יהודי" ישראל זעירע, שלשום בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
שלשום דחה בית המשפט המחוזי את ערעור הארגון על כך, ואתמול באי כוחם של הארגון הגישו כאמור ערעור לבית המשפט העליון. השופט מגן אלטוביה ציין בהחלטתו כי הוא סבר ש"נכון היה כי הצדדים יגיעו להבנות", ושברוח החג "תצא בשורה של אחדות ופיוס". לדבריו, גם הדיון שלשום, שהתקיים בדלתיים סגורות, נועד למטרה זו - אך הצדדים לא הצליחו להגיע להבנות.
פורסם לראשונה: 20:50, 05.10.23