מפלגת השלטון השמרנית בבריטניה צועדת ככל הנראה לעבר הפסד בבחירות, שעלולות להסתיים בתבוסה מהדהדת מבחינתה, ולפחות 78 חברי פרלמנט שמרנים כבר הודיעו שלא יתמודדו על כהונה נוספת בתפקיד. גורמים במפלגה אמרו שהמחוקקים החליטו לפרוש מכיוון שלא סביר שהמפלגה תנצח ותשמור על כוחה, ורבים מהם התעייפו מהקרבות הפנימיים בפרלמנט.
"מגיע הרגע שבו אתה מבין שזה הזמן לעזוב, ושדור חדש צריך להנהיג", אמר ביום שישי מייקל גוב, בכיר במפלגה השמרנית שבעבר כיהן כשר, ולא יתמודד בבחירות ביולי.
סונאק מכריז על בחירות בבריטניה
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מכריז על בחירות מחוץ ל דאונינג 10
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מכריז על בחירות מחוץ ל דאונינג 10
סונאק מכריז על הליכה לבחירות
(צילום: AP Photo/Kin Cheung)
בשנת 1997, אז הובסו השמרנים על-ידי מפלגת הלייבור, לא התמודדו 72 מחוקקים שמרנים על כהונה נוספת. ב-2017 רק 12 מחוקקים שמרנים לא ביקשו פעם נוספת את אמון הציבור, וב-2019 עמד המספר על 32. שתי מערכות הבחירות האחרונות הסתיימו בניצחון של השמרנים.
ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, הודיע ביום רביעי כי הבחירות הכלליות ייערכו ב-4 ביולי. ההכרזה של סונאק הפתיעה את הפרשנים הפוליטיים, מכיוון שההערכות היו שהוא יקבע מועד מאוחר יותר - על מנת לספק לשמרנים זמן רב יותר לשפר את הישגיהם בכלכלה, להתחזק בסקרים ולהגדיל את האפשרות לנצח כנגד כל הסיכויים.
3 צפייה בגלריה
מפגין נגד ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ב לונדון
מפגין נגד ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ב לונדון
מפגין נגד ראש ממשלת בריטניה בלונדון
(צילום: REUTERS/Isabel Infantes)
בבחירות האחרונות בבריטניה, שנערכו ב-2019, זכו השמרנים בניצחון אדיר וב-365 מתוך 650 המושבים בפרלמנט. מפלגת הלייבור מובילה על השמרנים בסקרים בפער של כ-20%, וצפויה לחזור לשלטון אחרי 14 שנה. לפי סקרים רבים השמרנים צפויים לזכות בפחות מ-200 מושבים.
ראש ממשלת בריטניה מנסה להתחזק בסקרים, ובסוף השבוע הודיע כי אם ינצח בבחירות הוא יחזיר את שירות החובה שחל בעבר על הצעירים בממלכה (אך במתכונת שונה). שירות החובה בבריטניה החל ב-1947 והסתיים ב-1960. גברים בני 17 עד 21 נדרשו לשרת בצבא במשך שנה וחצי.
3 צפייה בגלריה
חיילים בריטים ב נמל ב קאבול
חיילים בריטים ב נמל ב קאבול
חיילים בצבא בריטניה. שירות החובה יחזור - אם סונאק ינצח כנגד כל הסיכויים
(צילום: AFP)
היום אמרה המפלגה השמרנית כי בריטים בני 18 יידרשו לבחור בין גיוס לצבא, למשך שנה אחת, להתנדבות למען הקהילה: בריטים שיבחרו להתנדב יעשו זאת בסוף שבוע אחד מדי חודש, למשך שנה. הם יתנדבו לסייע לגופים כמו המשטרה, שירותי הכבאות ושירות הבריאות הלאומי.
סונאק אמר שהוא מאמין שהחזרת שירות החובה תחזק את "הרוח הלאומית" שהתגלתה במהלך מגפת הקורונה. מפלגת הלייבור דחתה את התוכנית ואמרה כי היא "נואשת" ו"חסרת ביסוס". למרות הגדרת השירות כ"חובה" אמר היום ל"סקיי ניוז" שר הפנים של סונאק, ג'יימס קלברלי, כי צעירים שלא ייקחו חלק לא ייענשו. "לא תהיה ענישה פלילית, אף אחד לא ילך לכלא", הוא טען.