מפגין שנפצע באוזנו מרימון, אתמול
(צילום: יריב כץ)

אם ההפגנות אתמול (רביעי) לא היו גובות את המחיר הקשה שגבו – מכת"זיות, רימוני הלם, עשרות פצועים ועצורים – צילום היח"צ שהפיץ בצהריים השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יכול היה להיות משעשע. הוא ניצב בו בחפ"ק המשטרה לצד קיר מסכי פלזמה, מפקח מקרוב על המתרחש ברחובות תל אביב, מורה באצבע סמכותית אל אחד הצגים כמפקד המעביר לפקודיו תדריך מבצעי, מבסוט מעצמו כל כך שמתבקש להזעיק למקום מדריכת הורים ממכון אדלר עם טיפים להרחקה של ילד מגודל ממסכים.
מאחורי בן גביר בתמונה עומדים קציני משטרה, ובראשם המפכ"ל קובי שבתאי בשילוב ידיים, ששותה את דבריו בצמא. בכל זאת, כבוד השר לביטחון לאומי מכיר מקרוב הפגנות וחסימות כבישים. אמנם בדרך כלל מהצד שגוררים ומעמיסים לזינזנה, אבל למה לדקדק בפרטים. מבטו של המפכ"ל בתצלום התדמית דרוך וממוקד; לא נעים להגיד, אבל מאחורי יהודה לוי בפרסומת של רנואר רואים ניצבים עם יותר מעמד.
באותו זמן ממש – מה יכול להשתבש כשהידיים של בן גביר על ההגה – אזרחים ישראלים המפגינים בעד דמוקרטיה וזכויות אדם פוגשים אלימות שמזכירה בדיוק למה מלכתחילה יצאו להפגין. חשוב להגיד: המשטרה אינה אויב, רוב השוטרים אינם אלימים, המפגינים לא תמיד נחמדים, מחאה של המוני בני אדם שטופי ייאוש וזעם יכולה לצאת משליטה – אבל שום דבר מזה לא מתאר את מה שקרה אתמול בצהריים בתל אביב. בסרטון שבו שוטר משליך, ללא פרובוקציה או סיבה נראית לעין, רימון הלם לתוך קהל של אזרחים, מומלץ לכל ישראלי לצפות, ואז לצפות בו שוב. ככה לא נראית הפגנה שיצאה נקודתית משליטה. ככה נראית התנהלות מכוונת, הנחיה מלמעלה, רוח המפקד.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
מבסוט. איתמר בן גביר, אתמול
2 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
ההפגנה בתל אביב, אתמול
(צילום: רויטרס)
המחשבה על בן גביר – אפס ניסיון מבצעי, טמפרמנט של מתאבק WWE, לא ניהל שום דבר מימיו – בתפקיד המבוגר האחראי מול מחאה אזרחית מסלימה והולכת מטרידה מאוד. המחשבה על בן גביר בעיצומו של גל טרור פלסטיני כשהוא ניצב – כפי שקורה עכשיו – מול השוקת השבורה של הבטחות הבחירות המופקרות שלו, מורחק מקבלת החלטות, כבודו פגוע והוא להוט לכבוש מחדש את קהל תומכיו, מפחידה הרבה יותר.
עינב גליליעינב גליליצילום: אביגיל עוזי
זמנים קיצוניים מחייבים אמצעים קיצוניים, וכך יצא שהאזנתי אתמול לראיון ברדיו עם ח"כ לימור סון הר מלך, החתומה על הצעת חוק עונש מוות למחבלים. את הח"כ המסית צביקה פוגל והח"כ הדוקומנטריסט אלמוג כהן כבר למדנו להכיר ולהוקיר, אבל מסתבר שגם מספר 4 ב"עוצמה יהודית" לא קוטלת קנים. לשאלות המראיינים המתבקשות על הצעת החוק השנויה במחלוקת – לא ברורה מידת ההרתעה, מערכת הביטחון אינה תומכת, חוק כזה כבר קיים בספר החוקים – הסבירה המרואיינת שלטעמה האישי רצוי וכדאי להוציא להורג מחבל גם אם לא הורשע על ידי השופטים פה אחד, כפי שמחייב החוק הקיים, ואם אפשר, הייתה שמחה להפעיל את עונש המוות רטרואקטיבית באופן גורף על כל המחבלים העצורים בישראל.
ואני מוסיפה – למה לא, ואם אפשר מומלץ עכשיו, בדיוק לפני הרמדאן. מי שחושב שאין קשר בין הכוחנות חסרת הרסן או השכל של בן גביר ולהקתו – וואן דיירקשן להבערת המזרח התיכון – לאלימות חסרת הרסן נגד ישראלים מפגינים, לא חי סתם בסרט – אלא בסרטון ממצלמת גוף של שוטר.
  • עינב גלילי היא אשת תקשורת וסטריקנית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il