אמיר יהב, מנהל ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה בישראל, אמר הבוקר (שני) בריאיון ל-ynet radio כי "רעידה חזקה יכולה בהחלט לעשות נזק גדול מאוד בכל חלקי מדינת ישראל". על רקע רעידת האדמה הלילית שגבתה את חייהם של מאות בני אדם בטורקיה ובסוריה הזהיר יהב: "המצב שלנו בארץ לא מזהיר בלשון המעטה. יש בישראל כ-80 אלף מבנים שנבנו לפני תקן שמחייב היערכות לרעידות אדמה".
2 צפייה בגלריה
הריסות בטורקיה
הריסות בטורקיה
הריסות בטורקיה
(צילום: EPA)
רעש האדמה שעוצמתו הייתה 7.8 הורגש היטב בבתים רבים בישראל. כמו במקרים דומים בעבר, שוב עולה החשש מתוצאות הרסניות גם בישראל. יהב, האיש שאמון על ניהול ההיערכות לרעידות אדמה, גילה כי ועדת השרים שצריכה לטפל בנושא לא התכנסה מ-2016: "צריך לכנס את הוועדה שוב, יש דברים שאנחנו צריכים להסתכל עליהם ואחד מהם זה נושא חיזוק המבנים והאם מוקדשים תקציבים לעניין הזה.
"את השאלה מדוע הוועדה לא התכנסה כבר שבע שנים לא צריך להפנות אליי. זו תקופה שהיו בה הרבה מאוד שינויים של שרים, ומפה לשם זה התגלגל בצורה כזאת. אחד הדברים שאנחנו עושים עכשיו למשל זה עבודה גדולה מאוד יחד עם משרד החינוך. אנחנו מתרגלים תלמידים איך להגיב נכון בזמן רעידת אדמה באמצעות מציאות מדומה. אני מקווה שפעילות כזאת תעלה את מודעות האוכלוסייה והגופים השונים בצורך למוכנות לרעידת אדמה".
רעידת אדמה קשה בטורקיה: ראיונות עם ד"ר אבני וד"ר שגיא
(צילום: משי בן עמי)

ד"ר אמיר שגיא, מנהל האגף לסיכונים גיאולוגיים במכון הגיאולוגי, אמר בריאיון לאולפן ynet בעקבות רעידת האדמה העוצמתית שהורגשה בארץ כי "יש הרבה רעידות אדמה לאורך השנים באזור הזה, זו אחת הגדולות שידענו באזור הזה. היא התרחשה לאורך העתק שבר, העתק טקטוני. הקרע, התנועה, הייתה בערך לאורך כ-200 קילומטרים, ויש לא מעט הרוגים. כשיש כזאת רעידה בכזה סדר גודל, התנודות עוברות דרך הסלע ומגיעות לאזורים נרחבים. לכן הרגשנו את התנודות".
ד"ר רון אבני, מומחה לרעידות אדמה מאוניברסיטת בן גוריון, אמר בתשובה לשאלה אם קיים סיכוי לרעידת אדמה חזקה בישראל: "אי אפשר לדעת מתי, אבל אפשר לדעת היכן זה יהיה. ממוצע גס של אחת ל-100 שנה, כשהאחרונה הייתה ב-1927".
כמה אנשים בסכנה בישראל? "תלוי איפה יהיה המוקד, תלוי באיזו שעה. אם בלילה כמו זו של היום, ואם בקיצוניות השנייה אז יהיו יחסית מעט מאוד נפגעים".
2 צפייה בגלריה
ז'קי לוי ראש עיריית בית שאן
ז'קי לוי ראש עיריית בית שאן
"הכתובת על הקיר והיא אדומה ובוהקת". ראש העיר בית שאן לוי
(צילום: שרון צור)
ראש העיר בית שאן ז'קי לוי פנה במכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע אזהרת גיאולוגים מפגיעה קשה באזור במקרה של רעש אדמה חזק. "הכתובת על הקיר והיא אדומה ובוהקת - רעידת אדמה שתגרום להרס, מוות וחורבן בבית שאן היא לא תרחיש בדיוני אלא מוחשי", כתב לוי לנתניהו.
הוא ציין עוד כי "אנו קוראים לממשלת ישראל לתקצב באופן מיידי תוכניות שכבר אושרו לחיזוק מבנים באזורים וערים שהוגדרו כמסוכנות בעת רעידת אדמה. על הקבינט להתכנס כפי שהיה נעשה בעת איום טילים מעזה וכפי שקרה בתקופת הקורונה משום שהתוצאות במקרה של רעידת אדמה יהיו קשות פי כמה - אלפי הרוגים וזה רק בבית שאן".