לפיד עם המתווך האמריקאי הוכשטיין
(צילום: דוברות ראש הממשלה)

המתווך האמריקני בין ישראל ללבנון, עמוס הוכשטיין, נפגש הערב (חמישי) עם ראש הממשלה יאיר לפיד בקריה בתל אביב לאחר חתימת ההסכם על הגבול הימי בין המדינות. לפיד הודה להוכשטיין על העבודה המאומצת ואמר כי "בלעדיך ובלעדי הנשיא ביידן זה לא היה קורה. מעריכים את המחויבות שלך לתהליך".
לפיד ציין כי "זה הסכם היסטורי שמחזק את ביטחון ישראל, ישראל החלה להפיק גז מכריש ותהפוך לספק חשוב לאירופה בזמן שהעולם זקוק לגז. אנו אסירי תודה על זה וכל הממשלה שולחת את ברכתה. עבדת באמת קשה על זה חודשים ארוכים עם הצוות המחויב שלך". הוכשטיין בירך גם הוא את ישראל על ההסכם והוסיף: "זה ללא ספק יום היסטורי לשתי המדינות שמחזק את הביטחון והיציבות של ישראל, ויוביל לשגשוג כלכלי בשני צדי הגבול".
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה נפגש נפגשו מתווך תיווך אמריקאי אמריקה עמוס הוכשטיין
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה נפגש נפגשו מתווך תיווך אמריקאי אמריקה עמוס הוכשטיין
לפיד להוכשטיין: "בלעדיך זה לא היה קורה"
(צילום: GPO)
הוכשטיין הדגיש כי ההסכם יאפשר לשתי המדינות להפיק גז ואמר: "מגיע לעם בלבנון להנות מזה. היום הזה של יותר שיתוף פעולה, שילוב נוסף של ישראל באזור היה בעדיפות עליונה לנשיא ביידן. ארה"ב שמחה מאוד שהיא יכולה למלא את התפקיד הזה ולהבטיח את ביטחון ישראל ושגשוגה. היום זאת רק ההתחלה ולא הסוף. התחלה להעמקת שיתוף הפעולה והרחבת השגשוג כלכלי. אם יש לבנון משגשגת מצפון לישראל - זה נצחון לכולם. זהו יום טוב לא רק לביטחון ישראל, אלא לכל המזרח התיכון".
עם כניסתם לפגישה התבדח לפיד עם הוכשטיין בעברית, ואמר לו: "אף אחד לא האמין בך, יסלחו לך על שהרסת את היחסים עם סעודיה". לפיד התכוון לכך שהוכשטיין, שליחו המיוחד של ביידן לענייני אנרגיה בינלאומיים, "אשם" במשבר בין האמריקנים לסעודים על מחירי הנפט. הוכשטיין פרץ בצחוק בתגובה לדבריו.
7 צפייה בגלריה
מישל עאון
מישל עאון
הוכשטיין עם נשיא לבנון עאון
(צילום: AFP)
בתוך כך, אחרי שהחברה הרוסית עזבה את תשלובת חברות הגז שיפעילו את האסדות, עלתה מועמדות של חברת "קטאר אנרג'י" לדיונים. ישראל דאגה לכלול בהסכם סעיף להטלת וטו על חברות ממדינות שאין להן יחסים דיפלומטים עם ישראל או שהן מדינות אויב - אך במקרה של קטאר מדובר במדינה שמנהלת קשרים הדוקים עם ישראל.
בירושלים ראו בכך התפתחות חשובה שעשויה לקרב את דוחא עוד יותר, ולא יטילו וטו על כניסתה של קטאר לקידוח הגז, והוכשטיין צפוי לטפל בנושא מול הצרפתים. גם האמריקנים שמחו על המעורבות הקטארית האפשרית ואמרו כי הדבר יגביר את השתלבותה של ישראל באזור. "זה עוד לא אושר, אבל אם זה יקרה - זה יהיה דבר מדהים", אמר ל-ynet בכיר ישראלי. "אם קטאר תצטרף לצרפתים ולאיטלקים - המשמעות היא שקטאר תשלם תמלוגים לישראל. זאת נורמליזציה על נורמליזציה".
אחר הצהריים, לאחר ששני הצדדים חתמו בנפרד על ההסכם על הגבול הימי, שאותו הגישו למתווך האמריקני, התקיים טקס החתימה הרשמי בהשתתפות צוותי המשא ומתן הישראלים והלבנוניים בבסיס האו"ם בנאקורה. שתי המדינות הגישו את ההסכם כמסמך רשמי לאו"ם, שבו הצהירו שהגיעו להסכמה לגבי קו הגבול הימי. ההסכם אושר לקול מחיאות כפיים של חברי המשלחות, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך כי ההסכם "מקרב אותנו למזרח תיכון בטוח ומשגשג יותר".
הטקס נפתח בנאום של הוכשטיין, לאחר שלאוהל במפקדת האו"ם נכנסו ארבעת המשלחות: הישראלית, הלבנונית, האמריקנית וזו של האו"ם, כאשר הישראלים ישבו מול הלבנונים. הנציג הלבנוני נאם בהמשך ואחריו מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת. לאחר מכן הצדדים הגישו את המסמכים להוכשטיין, שחתם עליהם. בשלב הזה הפקידו את הקוארדינטות באו"ם, הוכשטיין הכריז כי "יש לנו גבול ימי", וכל הנוכחים באוהל מחאו כפיים.
7 צפייה בגלריה
ליאור שילת
ליאור שילת
המשלחת הישראלית שהגיעה לנאקורה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
רכבי או"ם ב א-נאקורה
רכבי או"ם ב א-נאקורה
רכבי או"ם בנאקורה
(צילום: AFP)
בטקס לא הייתה כל אינטראקציה בין הישראלים ללבנונים, ולא התפרסמה תמונה משותפת, שכן צלם האו"ם צילם את הוכשטיין בנפרד עם כל משלחת. האמריקנים לא רצו להביך את הלבנונים, שלא היו מעוניינים לשוות לטקס נופך של נורמליזציה כלשהי בין המדינות. קודם לכן דווח בלבנון כי המשלחת הלבנונית הגיעה לנקודת הגבול אך סירבה להיכנס עד שספינות חיל הים לא יצאו משטחה של לבנון. זמן קצר לאחר מכן מסר הצבא הלבנוני כי חיל הים עזב את האזור.
מסוק של חיל האוויר הטיס את המשלחת הישראלית ואיתה ההסכם החתום לנאקורה. המשלחת כללה את מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת, אביבית בר אילן מהמל"ל, ראש המערך המדיני במשרד החוץ עליזה בן נון, נציג החטיבה האסטרטגית בצה"ל ונציג היועץ המשפטי של משרד החוץ, שליווה את המו"מ. מהצד הלבנוני הודיעו על השתתפות מנכ"ל משרד הנשיא, נציגי הממשלה ביונפי"ל, חבר מועצת ניהול הנפט ויו"ר מועצת הייעוץ המשפטי במשרד החוץ של לבנון.
מנכ"ל משרד האנרגיה שילת אמר לאחר הטקס כי "אנחנו רוצים להודות לשליח המיוחד הוכשטיין וצוותו על מאמצי התיווך ימים ולילות, שבתות וחגים שאפשרו לנו להגיע להסכם הימי. הסכם זה מהווה פתרון הוגן וקבוע לסכסוך הימי בין ישראל ללבנון, וככזה הוא משרת את האינטרסים של שני הצדדים ומאפשר לישראל להגן על אזרחיה ונכסיה הכלכליים מעבר לתרומתו של ביטחונן וכלכלתן של שתי המדינות. אנחנו מאמינים שהסכם יסייע בקידום היציבות והסגסוג באזורנו. אנחנו מעריכים את המאמצים הלבנוניים להגיע להסכם ומאחלים לעם הישראלי ולעם הלבנוני שנים רבות של שקט, שלום ופריחה".
7 צפייה בגלריה
ספינת חיל הים ליד ראש הנקרה
ספינת חיל הים ליד ראש הנקרה
ספינת חיל הים ליד ראש הנקרה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מעבר גבול ליד ראש הנקרה
מעבר גבול ליד ראש הנקרה
מעבר הגבול
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"המשימה הסתיימה". נסראללה
(צילום: AP)
גם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בירך על חתימת ההסכם, ואמר כי "המשימה הסתיימה": "אני מברך את כל פעילי חיזבאללה על פעילותם. מה שקרה זה ניצחון גדול מאוד ללבנון. זה נכון למדינה, לעם הלבנוני ולחיזבאללה".
בישיבת ממשלה מיוחדת שהתקיימה הבוקר אישרו השרים את ההסכם, שבועיים לאחר שהונח על שולחן הכנסת. בתום הישיבה חתם רה"מ לפיד על ההסכם, שאותו העביר למתווך האמריקני. שרת האנרגיה קארין אלהרר אמרה לפני הישיבה כי "להסכם משמעויות ביטחוניות, כלכליות, אנרגטיות ואסטרטגיות לאזור כולו. אחרי אישור הממשלה והחתימה על ההסכם, נעבור לחתימה על הסכם מפורט עם חברת 'טוטאל', שתפיק את הגז ותעמוד על הזכויות הכלכליות של מדינת ישראל. זה יום משמח".
במהלך הישיבה עודכנו השרים על עיקרי ההסכם גם עם החברה הצרפתית "טוטאל" שייחתם ביום שני הקרוב. לפי הפרטים שהוצגו לשרים ישראל תקבל בתוך שלוש עד שש שנים תשלום ראשון על חלקה במאגר הגז קאנה-צידון בגובה 35% מכלל השווי הישראלי במאגר. לישראל תהיה זכות וטו על שילוב חברות נוספות, ובכך היא תוכל למנוע צירוף של חברות "בעייתיות" עם קשר כזה או אחר לאיראן או לחיזבאללה. תהליך החיפוש יימשך בין שנתיים לארבע שנים כדי לגלות את כמות הגז במאגר. רק בתום הבדיקה תיבחן ההיתכנות הכלכלית להפקה ורק אז ייחתם הסכם סופי בין הצדדים שיגדיר את שווי התמלוגים שתקבל ישראל בדולרים.