משמר הגבול האוסטרלי חקר לפחות שלושה אזרחים שנחשדו בתכנון נסיעה לישראל כדי לשרת בצה"ל. כך פורסם היום (רביעי) ב"גרדיאן" האוסטרלי שחשף את החקירה.
בדיווח צוין כי הממשלה האוסטרלית הזהירה את האזרחים שמבקשים לשרת בכוחות מזוינים של מדינה זרה "לשקול היטב את המצב החוקי ולוודא שהתנהגותם אינה מהווה עבירה פלילית".
1 צפייה בגלריה
תיעוד מהלחימה של אוגדה 162 במרחב רפיח
תיעוד מהלחימה של אוגדה 162 במרחב רפיח
כוחות צה"ל בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
מקורות רשמיים אמרו ל"גרדיאן" שהחוק הפלילי אינו אוסר על אוסטרלים "לשרת בכוחות מזוינים של מדינה זרה או עם הכוחות המזוינים של מדינה זרה", אך יש לוודא שלא עוברים על החוק בנוגע לסעיפים שונים.
למשטרה הפדרלית האוסטרלית יש את האישור לחקור פשעי מלחמה ופשעים חמורים אחרים שבוצעו לכאורה מעבר לים. משרד הפנים האוסטרלי מסר כי "ארבעה אזרחים אוסטרלים נסעו לישראל מאז 7 באוקטובר 2023, ועל פי החשד שלושה שנחקרו עזבו את אוסטרליה כדי לשרת או לנסות לשרת בצה"ל".
בעיתון האוסטרלי דווח כי האזרחים לא נעצרו או נמנעו מלנסוע, אך הם נשאלו באופן מפורט יותר לגבי תוכניות הנסיעה שלהם במהלך בדיקות במכס.
גורם שמעורה בנושא אמר ל"גרדיאן" כי משמר הגבול האוסטרלי אינו עוקב באופן ספציפי אחר אנשים שמתכוונים לשרת בצבאות זרים, אך "כל התנועות מעבר לגבול נבדקות באמצעות מגוון טכניקות עם הכוונת מודיעיניות".
דובר מחלקת הפנים בקנברה אמר כי ממשלת אוסטרליה "ערה לפוטנציאל של אוסטרלים לנסוע לישראל ולשטחים הפלסטיניים הכבושים ולעסוק בפעולות איבה".
הדובר אמר עוד: "הממשלה מעודדת את כל האוסטרלים המבקשים לשרת בכוחות המזוינים של מדינה זרה לשקול היטב את חוקיות הנסיעה ולוודא שהתנהגותם אינה מהווה עבירה פלילית".

האזהרה של דרום אפריקה לאזרחיה

בדצמבר בשנה שעברה, חודשיים אחרי פתיחת המלחמה, איימה דרום אפריקה על אזרחיה שחיים בישראל והזהירה אותם כי הצטרפות לצה"ל מסכנת אותם בהעמדה לדין בארצם בגין הפרת הדין הבינלאומי.
"ממשלת דרום אפריקה מודאגת מאוד מהדיווחים כי כמה אזרחי דרום אפריקה ותושבי קבע הצטרפו, או שוקלים להצטרף, לצה"ל במלחמה בעזה ובשאר השטחים הפלסטיניים הכבושים", נמסר אז בהודעה שפרסם משרד החוץ של המדינה. "פעולה כזו עלולה לתרום להפרת החוק הבינלאומי ולביצוע פשעים בינלאומיים נוספים - ולהגשת תביעה נגדם בדרום אפריקה".