6 צפייה בגלריה
 הרב חיים קניבסקי
 הרב חיים קניבסקי
יובא למנוחות ביום ראשון. הרב חיים קניבסקי
בכירי הנהגת המדינה והמערכת הפוליטית ספדו למנהיג הציבור הליטאי, הרב חיים קניבסקי, שהלך אחר הצהריים (שישי) לעולמו בגיל 94. נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי "אהבת התורה, צניעותו, ענוותנותו והנהגתו הרוחנית יחסרו לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו". ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי הרב "היה מנהיג ציבור אמיתי, אשר מביתו הצנוע בבני ברק הנהיג רבבות מעם ישראל - בחוכמה, ביישוב הדעת, בבקיאות נדירה. חרף גדולתו בתורה ובציבור, הרב הקפיד לקבל תמיד בלב פתוח ובמאור עיניים כל אדם".
הרב קניבסקי עבר החייאה בביתו לאחר שחש ברע - אך מותו נקבע זמן קצר לאחר מכן. הרב חש חולשה בימים האחרונים, ואתמול - חג הפורים - לא קיבל קהל בביתו, שלא כמקובל. לאחר התייעצויות עם רבנים, סביב סוגיית הלנת המת - הוחלט על קיום הלווייתו ביום ראשון.
המונים בבני ברק לאחר הבשורה על מותו של הרב קניבסקי
(צילום: נדב אבס)

6 צפייה בגלריה
הרב חיים קנייבסקי ויצחק הרצוג
הרב חיים קנייבסקי ויצחק הרצוג
"כואב את הבשורה המרה". הרב קניבסקי והנשיא יצחק הרצוג
(צילום: קובי גדעון, לע''מ)
6 צפייה בגלריה
הרב קנייבסקי
הרב קנייבסקי
לומד תורה: הרב קניבסקי בהופעתו הפומבית האחרונה, בחודש שעבר
( צילום: מרווין שישפורטש)
לדברי הנשיא הרצוג, "יחד עם המוני בית ישראל, אני כואב את הבשורה המרה עם עלייתו של גדול הדור ושר התורה, הגאון הרב חיים קניבסקי לגנזי מרומים. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. תנחומיי הכנים למשפחתו תלמידיו ומוקיריו".
גם הרב הראשי לישראל דוד לאו ספד: "יחד עם כל בני ישראל בארץ ובגולה אנו דומעים כואבים והמומים עם הסתלקותו לגנזי מרומים של רבם של כל בני הגולה מרן שר התורה הגאון הגדול רבי חיים קניבסקי זכר צדיק וקדוש לברכה. עם ישראל איבד את גדול הדור, שתורתו, תפילותיו וברכותיו עמדו לימין כלל ישראל עשרות שנים".
יו"ר ש"ס אריה דרעי ספד: "נהפך לאבל מחולנו - אוי נא לנו. ‏בלב מוכה הלם ויגון התבשרנו על עלייתו בסערה השמיימה של גדול הדור שר התורה מרן הגאון רבי חיים קניבסקי זצוק"ל, אשר החזיק את העולם בתורתו ובתפילותיו. ‏זכיתי לקרבתו, לעצותיו וברכותיו המופלאות. ‏בא השמש בצהריים. וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'".
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר כי הוא "דואב עמוקות עם כל בית ישראל על פטירתו של ענק התורה ומנהיג הרבים. עם ישראל איבד תלמיד חכם עצום שהיה חוליה מרכזית בשרשרת מסירת התורה מדור לדור. ביתו של הרב קניבסקי בבני ברק שימש מוקד של עלייה לרגל לבני עמנו מכל שדרות הציבור. הם שתו בצמא את מוצא פיו, ביקשו את ברכתו ואת עצותיו, ושאבו תעצומות נפש מסמכותו התורנית המיוחדת במינה. תמונתו של הרב הישיש ששוקד בלא הרף על תלמודו עוררה השראה בלב סובביו. הוא ניצל כל רגע פנוי ללימוד, והדבר התבטא בבקיאותו העצומה בתורה שבכתב ובתורה שבעל-פה".
6 צפייה בגלריה
תום ניידס והרב קנייבסקי
תום ניידס והרב קנייבסקי
שגריר ארה"ב תום ניידס בביקור אצל הרב קניבסקי
שר הדתות מתן כהנא אמר כי "‏ניצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש. ברוך דיין האמת. יחד עם כל בית ישראל, אני כואב על פטירת הרב חיים קנייבסקי זצ"ל אשר העמיד תלמידי חכמים רבים והגדיל תורה בישראל במשך שנים רבות. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".
שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "הרב קניבסקי היה מנהיג חשוב ומשמעותי בחייהם של יהודים רבים, אני שולח את תנחומיי להם ולמשפחתו. יהי זכרו ברוך".
שר הביטחון בני גנץ כתב בטוויטר: "אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו. צער עמוק על לכתו של שר התורה. מעבר לגדולתו ההלכתית, היה הרב קניבסקי אדם עם חוכמת חיים עמוקה ממנה התרשמתי במספר שיחות שהיו לי עימו".
שרת הפנים איילת שקד אמרה כי "הרב היה תלמיד חכם דגול שהוביל בחכמה ובענווה את צאן מרעיתו. שולחת תנחומים למשפחתו ולתלמידיו הרבים".
שר המשפטים גדעון סער התייחס למותו של הרב: "הערצתי את צניעותו, תבונתו העמוקה ומסירות-הנפש שלו בלימוד התורה. פעמים רבות ביקרתי בביתו, בעיקר לפני חגי ישראל. כל ביקור היה חוויה שלא אשכח. הוא היה ענק שיחסר לא רק למי שראו בו את מנהיגם, אלא לכלל ישראל. יהי זיכרו ברוך".
6 צפייה בגלריה
הרב חיים קנייבסקי ובני גנץ
הרב חיים קנייבסקי ובני גנץ
"חוכמת חיים עמוקה ממנה התרשמתי במספר שיחות שהיו לי עימו". גנץ והרב קניבסקי
(מתוך הטוויטר של בני גנץ)
6 צפייה בגלריה
הרב חיים קנייבסקי וגדעון סער
הרב חיים קנייבסקי וגדעון סער
"הערצתי את צניעותו" גדעון סער עם הרב קניבסקי
(מתוך הטוויטר של גדעון סער)
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כתב בטוויטר: "תּוֹרָה תּוֹרָה חִגְרִי שַׂק וְהִתְפַּלְּשִׁי בֲַעפָרִים אֵבֶל יָחִיד עֲשִׂי לָךְ מִסְפַּד תַּמְרוּרִים. ‏אבל וכואב עם כל עם ישראל על הסתלקותו של ארון האלוקים, גדול וגאון בתורה ובמידות".
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר כי שלח לח"כ גפני את תנחומיו בעקבות מותו של הרב: "משתתף בצער הציבור החרדי על האובדן הכבד. מי ייתן וציבור המוחלשים יידע לשתף פעולה".
גם אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, הביע צער על מותו של הרב קניבסקי: "ישראל חופשית משתתפת בצערם של תלמידיו, נאמניו וההולכים לאורו של הרב חיים קניבסקי שהלך לעולמו. יהי זכרו ברוך".
יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב, אמר כי "ציבור יהודי ענק וחשוב בישראל ובתפוצות מתאבל מרה על מותו, והלב יוצא לכל איש ואשה, נער ונערה שחשים כעת תחושת אובדן קשה. מסכת חייו, תורתו ומנהיגותו של הרב קניבסקי תיוותר כעדות למקומם היסודי של ערך לימוד התורה והדר זקני הדור בעם ישראל לדורותיו".
ח"כ מירי רגב: "אני מרכינה ראש ואבלה יחד עם כל עם ישראל על פטירת גדול הדור. הרב קניבסקי היה לדמות מופת, חכמתו וברכותיו ליוו את ההנהגה הלאומית בצמתים רבים. מדינת ישראל תנצור את דמותו של הרב ואני שולחת תנחומים לכל האבלים על פטירתו בעם היהודי כולו".
הרבנות הצבאית פרסמה רשומה בדף הפייסבוק שלה: "בית הרבנות הצבאית, יחד עם כל בית ישראל, מבכים את הסתלקותו של שר התורה הגאון. שר התורה, ששלט בכל פינה ממכמני תורה והאיר עיני ישראל בתורתו ובהלכותיו, ולא פחות מכך בצניעותו המופלגת ובטוהר מידותיו, שימש עבור כולנו דמות מופת של דביקות בתורה ובעבודת ה'. ההתבוננות בשקידתו הנדירה חיזקה את כולנו – בכל התפקידים המוטלים עלינו – לבצע כל משימה ולקבל כל החלטה מתוך עומקה של תורה ועומקה של הלכה. מי ייתן לנו תמורתו".