אוגוסט 2021. דוד (שם בדוי), לוחם בסיירת, נכנס לחדרו בבית לחיילים בודדים שבו התגורר יחד עם חיילים נוספים. הוא הבחין בתיק לא מוכר, פתח אותו וראה בתוכו רימון תרגול, כדורים חיים וחפץ שנראה לו כמו עט. דויד נטל את מה שהיה נראה ככלי כתיבה תמים לידיו - ואז אירע פיצוץ.
"ראיתי תיק ירוק לא מוכר", שחזר בעדותו. "הוצאתי מתוכו הכול וראיתי בפנים עט. החזקתי אותו ופתאום שמעתי בום של החיים". חברתו, שהייתה בסביבה ושמעה את הפיצוץ, נכנסה לחדר ונחרדה לראות אותו מדמם ואוחז בגרונו.
רסיס פילח את צווארו של הלוחם, והוא, למזלו, לא נפגע בעורק הראשי. דויד נפצע באורח בינוני עד קשה, נותח ואושפז במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים. הפרשה המוזרה אירעה כאמור בחודש אוגוסט ופרטיה נודעו רק בסוף השבוע האחרון.
2 צפייה בגלריה
הלוחם שנפצע
הלוחם שנפצע
"שמעתי בום של החיים". דויד
לאחר שהתאושש מעט ציפתה לו הפתעה: חוקרים של מצ"ח הגיעו לחדרו בבית החולים - בעודו מאושפז - וחקרו אותו באזהרה בחשד לשימוש בלתי חוקי בנשק והוצאת אמצעי לחימה מהצבא. דויד ההמום טען להגנתו כי התיק כלל אינו שייך לו וכי הנשק לא שלו.
הבדיקה העלתה כי בתוך העט, שמשמש בחלק מהיחידות בצה"ל כ"עפרון זיקוקים", היה משום מה קליע בקוטר של 9 מ"מ שהתפוצץ לאחר שדויד נטל אותו. על העט היה גם מספר סידורי, אך מפקדיו של החייל העידו כי ביחידתם לא נעשה שימוש בפריט שכזה. ואז, בצה"ל הודיעו כי בכוונתם להעמיד אותו לדין משמעתי, והלוחם נאלץ לשכור עורך דין.
בתום החקירה הוחלט בפרקליטות הצבאית לסגור את תיק החקירה הפלילית, שכן לא הצליחו להוכיח שדויד הפעיל את מנגנון הפיצוץ. עם זאת, הומלץ להעמידו לדין משמעתי משום שנגע בתיק החשוד ובגין שימוש לא חוקי בנשק.
עורך דין רן כהן רוכברגרעו''ד רן כהן רוכברגרצילום: אור פרבוזניק


פרקליטו של הלוחם, עו"ד רן כהן-רוכברגר, ביקש מצה"ל שלא להעמידו לדין. עורך הדין ציין כי הלוחם שנפצע תרם למדינה, הבהיר כי הוא לא שיחק בעט שהתפוצץ וכן הזכיר את הפגמים בחקירה של מצ"ח.
הצבא נעתר לבקשה אבל הלוחם, שנמצא כעת בחופשת שחרור - נותר פגוע. "היה לי קשה מאוד עם החקירה והתחושה כאילו אני עבריין מסוכן", אמר למקורביו. "התעלמו מכך שעליתי כחייל בודד לתת את כולי לצבא ושכמעט נהרגתי בתאונה הזאת. זה הזוי".
2 צפייה בגלריה
הלוחם שנפצע
הלוחם שנפצע
"התעלמו מכך שכמעט נהרגתי". דויד
בצה"ל עדיין נותרו עם התהייה מי הכניס את התיק לחדר ומלכד את העט, ומה בדיוק גרם לפיצוץ. ההערכה היא כי התיק הוכנס על ידי חייל אחר שגר בבניין. "מלכתחילה לא הייתה שום הצדקה להעביר את החייל מסכת ייסורים", סיכם עורך דינו. "טוב עשתה הפרקליטות שביטלה את כל ההליכים נגדו".
מדובר צה"ל נמסר: "בעניינו של החייל התנהלה חקירת מצ"ח שהעלתה חשד כי החייל השתמש שלא כדין באמצעי נפץ שהוביל לפציעתו. בהתאם לממצאי החקירה הוחלט על העמדת החייל לדין בפני מפקדו. עם זאת, בעקבות פניית החייל בה נמסרו פרטים חדשים אודות האירוע, ובמכלול נסיבות העניין, הוחלט לבטל את ההחלטה להעמידו לדין משמעתי ותיק החקירה נסגר".