הדרוזים נשכחים בין הלוויה להלוויה
(צילום: שמוליק דודפור)

לא רק מחאה נגד פוליטיקאים שלא שירתו בצבא: אחרי שכמה שרים, סגני שרים וחברי כנסת מהקואליציה הודיעו כי הם נענים לבקשה של משפחות שכולות להימנע מהגעתם לטקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, פנו בעדה הדרוזית לשרת המודיעין גילה גמליאל לנקוט צעד דומה. "היא אורחת לא רצויה", אמר הבוקר (שני) ד"ר אמיר חניפס, ראש המרכז הישראלי-דרוזי.
429 חללים מבני העדה הדרוזית קבורים בבתי עלמין צבאיים - 90 מהם ביישוב עוספיה שאליו שובצה גמליאל. השרה שירתה בחיל האוויר, אולם הבקשה בעניינה קשורה לתחושות הקשות בעדה הדרוזית. "אנחנו מבקשים מהשרה גמליאל לא להגיע לטקס מחר", אמר חניפס ששכל את בן דודו רב-סמל אימן חניפס בעת מילוי תפקידו ביולי 2008.
"ביקשנו שנציגי ממשלה, חלקם משתמטים, חלקם פגעו בנו בשנים האחרונות דרך 'חוק הלאום' ו'חוק קמיניץ', שלא יגיעו אלינו ביום הזיכרון", ציין אמיר חניפס. "מאסנו מהנאומים חוצבי הלהבות ביום הזיכרון. הם נזכרים בנו יום אחד בשנה ונעלמים לנו כל השנה. הם לא רק נעלמים, אלא גם חוזרים לירושלים ומתחילים להצביע בעד כל החוקים נגד העדה הדרוזית. אז אנחנו מוותרים על הכבוד הזה".
2 צפייה בגלריה
בית העלמין הצבאי בעוספיה
בית העלמין הצבאי בעוספיה
השרה גמליאל ובית העלמין הצבאי בעוספיה
(צילוןם: עמית שאבי)
חניפס הוסיף: "ביום שהם יתעוררו וביום שהם יחליטו שבאמת הם רוצים לקחת אותנו ברצינות, הם מוזמנים לבוא ולבקר אותנו. לא רק ביום הזיכרון אלא בכל יום אחר". בנוגע לאפשרות שהשרה גמליאל לא תנאם אלא רק תניח זר לזכר הנופלים, הוא אמר: "העברנו לה מסרים ברורים. אנחנו לא רוצים שהיא תגיע. לא להניח זר ולא להצטלם ועדיף שלא תגיע לכרמל בכלל.
"מה ההבדל בין זה שתנאם לזה שרק תניח זר? מה יש לה להגיד? שהיא פעלה מאוד בשביל לקדם את הסוגיות שלנו? שהיא לא הצביעה בעד חוק הלאום? היא באה להבטיח הבטחות, באה לשקר לנו בפנים עוד פעם. גילה גמליאל הצביעה בעד חוק הלאום".
לשאלה האם צפויה מחאה נגד השרה, השיב חניפס: "בטוח. אנחנו לא רוצים שהיא תבוא אלינו. אני באמת מתפלא. כמה מנומסים אנחנו יכולים להיות? אתה מכיר מישהו שמודיע לך בכל כלי התקשורת ומעביר לך מסרים יום ולילה: אל תבוא ואל תבוא, ואתה עדיין מתעקש לבוא להתארח אצלו? מה, היא רוצה לראות דם כדי שתוכיח לכולם שהיא גיבורה? שהיא לא מוותרת? אנחנו מבקשים ממנה לא לבוא אלינו".
2 צפייה בגלריה
אמיר חניפס
אמיר חניפס
"כמה מנומסים אנחנו יכולים להיות?". ד"ר חניפס
בריאיון לאולפן ynet אמר חניפס: "כל הרעיון מאחורי ברית הדמים בינינו זה שבשלב מסוים זה יהפוך להיות תכלית חיים, וזה לא רק שאנחנו אחים ושותפים ונלחמים ביחד בשדות הקרב אלא גם שותפים מלאים כאזרחים שווי זכויות. זה לא קורה, ואותה ממשלה שהיום כל כך רוצה להגיע אלינו לטקס יום הזיכרון לא מתייחסת אלינו. חשוב לי מאוד שעם ישראל יבין שאתם האחים שלנו.
"אנחנו רואים בעצמנו חלק בלתי נפקד מהחברה הישראלית, בשר מבשרה של המדינה. אבל לא יכול להיות שאנחנו מתמודדים עם חוקים שהופכים אותנו לאזרחים סוג ב' ולעבריינים בעל כורחנו. ביום הזיכרון ממשלת ישראל נזכרת שאי שם בכפרי הכרמל והגליל יש דרוזים, ועכשיו רוצים לבוא לטקסים שלהם".
נורא אבו זקן, בתו של סגן פואד סאבא שנפל ב-1967, התייחסה בריאיון להתנגדות בעדה הדרוזית להגעת שרים לבתי העלמין. "אני מרגישה שהמשפחה שלי סוג ב'", אמרה אבו זקן. "צריכים אותנו רק לצבא? לא למדינה? כנראה שהשרים שכחו מה כתוב במגילת העצמאות. הנכדים שלי לא ישרתו בצה"ל".